۲۸ شهر خراسان رضوی در تابستان ۹۴ با تنش آبی مواجه‌اند

28 شهر خراسان رضوی در تابستان 94 با تنش آبی مواجه‌اند

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: پیش بینی ما این است که برای تابستان ۹۴ حدود ۲۸ شهر استان که ۶۵ درصد جمعیت شهرهای استان را شامل می شوند متأثر از وضعیت کم آبی باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین اسماعیلیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به جز شهر مشهد، در استان خراسان رضوی 74 شهر با جمعیت 1.7 میلیون نفر وجود دارد که آب شرب آنها به جز اندکی تأمین آب از سد تبارک آباد در شهر قوچان، 100 درصد از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.
وی افزود: 100 درصد جمعیت شهری استان خراسان رضوی از خدمات آب شرب و بهداشتی برخوردارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی با بیان اینکه "حدود 28 درصد جمعیت شهرهای استان تحت پوشش خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند"، گفت: در 4 شهر سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گلبهار شبکه فاضلاب اجرایی شده و تکمیل آنرا در دست اقدام داریم و در 5 شهر تربت جام، تایباد، گناباد، قوچان و طرقبه و شاندیز اجرای شبکه فاضلاب در دست اقدام است ولی واگذاری انشعاب هنوز صورت نگرفته است.
اسماعیلیان با بیان اینکه "وضعیت تأمین آب شهرها مهمترین چالش پیش روی ماست"، اذعان داشت: سطح آب زیرزمینی به شدت در حال افت است و سالانه در استان خراسان رضوی سطح آب زیرزمینی یک متر افت می کند.
وی ادامه داد: متأسفانه تعداد قابل توجهی از چاهها، چشمه ها و قنوات در طول سالیان گذشته خشک شده و از منابع آب ما خارج شده اند و اکنون عمده کار ما در زمینه تأمین آب صرف جبران کاهش افت چاههای آب می شود و فعالیت های توسعه ای کمتری می توانیم انجام دهیم.
مدیرعامل آبفای خراسان رضوی با بیان اینکه "در تابستان امسال 18 شهر استان در آستانه تنش آبی قرار داشتند"، گفت: پیش بینی ما این است که برای تابستان 94 حدود 28 شهر استان که 65 درصد جمعیت شهرهای استان را شامل می شوند متأثر از وضعیت کم آبی باشند.
وی افزود: مهمترین برنامه های ما که در سال جاری در دست اقدام داریم، برنامه ریزی برای غلبه بر کم آبی این 28 شهر است و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص ادامه روند بارش ها و ادامه خشکسالی ها، در سال 95 این تعداد به 33 شهر می رسد و 33 شهر استان با جمعیتی بالغ بر 70 درصد جمعیت شهری خراسان رضوی با مشکلات تأمین آب مواجه اند که با ادامه این روند در افق 1420 حدود 70 شهر از 74 شهر خراسان رضوی با کسری آب مواجه خواهند بود که این کسری بالغ بر 6 هزار لیتر برثانیه است.
اسماعیلیان با بیان اینکه "در سال 94 میزان کسری آب در شهرهای خراسان رضوی 1020 لیتر بر ثانیه خواهد بود"، گفت: این رقم در سال 95 به 1300 لیتر بر ثانیه می رسد.
وی ادامه داد: مهمترین رویکرد ما استفاده از پساب فاضلاب برای کاهش مصرف آب در بخش های مختلف است و می توانیم 70 درصد از آب شرب را که تبدیل به فاضلاب می شود تصفیه کرده و دوباره در کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار دهیم و متعاقب آن از منابع باکیفیت کشاورزی و صنعت به شرب اختصاص دهیم. 
این مقام مسئول با بیان اینکه "افت سطح آبهای زیرزمینی موجب شده علاوه بر مشکل کمیت آب با مشکل کیفیت آب هم مواجه شویم"، گفت: با اجرای طرح های جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب بهتر می توانیم در رساندن آب با کیفیت مطلوب برای شرب به مردم عمل کنیم.
اسماعیلیان اذعان داشت: نخستین پروژه جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در شهر بجستان اجرایی شده و جمعیتی 12 هزار نفری را تحت پوشش قرار می دهد.
وی افزود: هر ایستگاه توزیع آب به گونه ای استقرار یافته که فاصله ای حداکثر 250 متر با واحدهای مسکونی مشترکان دارد و با هزینه اندک، آب شرب با کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار می گیرد و آب لوله کشی منازل مسکونی با کیفیت آب بهداشتی در اختیار مردم قرار دارد.
مدیرعامل آبفای خراسان رضوی تصریح کرد: تفکیک شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی برای آینده شهرهای ما اجتناب ناپذیر است.
انتهای پیام/
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه