شرایط داخلی و منطقه‌ای اجازه جنگ فراگیر با حزب‌الله را به اسرائیل نمی‌دهد

شرایط داخلی و منطقه‌ای اجازه جنگ فراگیر با حزب‌الله را به اسرائیل نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به عملیات حزب‌الله در مزارع اشغالی شبعا در پاسخ به جنایت قنیطره گفت: در شرایط کنونی اسرائیلی‌ها به هیچ وجه مایل به شعله‌ورشدن یک جنگ فراگیر نیستند.

"مسعود اسداللهی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با عملیات نیروهای حزب‌الله علیه کاروان نظامیان صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا واقع در جنوب لبنان گفت: بعد از جنایتی که نظامیان صهیونیستی در قنیطره انجام دادند، خودشان می‌دانستند که این جنایت بزرگ بدون پاسخ نخواهد ماند. به همین دلیل، ‌در همان روز حادثه قنیطره ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش کامل درآمد و تعداد زیادی از نیروهایش را به منطقه شمالی فلسطین اشغالی منتقل کرد. تصوری که صهیونیست‌ها داشتند، این بود که فکر می‌کردند حزب‌الله با موشک‌باران به عملیات قنیطره پاسخ خواهد داد اما عملیات اخیر حزب‌الله صهیونست‌ها را غافلگیر کرد. در این عملیات صهیونیست‌ها متوجه شدند حزب‌الله آن‌قدر توانایی داشت که توانست از تمام موانع امنیتی و حفاظتی اسرائیل در نوار مرزی عبور کند و عملیاتی موفق را انجام دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: الآن وضعیت نتانیاهو در برابر افکار عمومی جامعه صهیونیستی یک وضعیت بسیار دشواری است زیرا وی نمی‌تواند بگوید که در برابر عملیات حزب‌الله چه پاسخی نشان خواهد داد. اگر بخواهد واکنشی نشان دهد و به لبنان حمله کند، این چنین اقدامی حتماً به یک جنگ فراگیر تبدیل خواهد شد که در شرایط کنونی اسرائیلی‌ها به هیچ وجه مایل بدان نیستند. همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اجازه چنین جنگی را به تل‌آویو نمی‌دهد به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد و این انتخابات در اواخر اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی گفت: چنانچه نتانیاهو جنگی را شعله‌ور سازد که نتایج آن تضمین نشده باشد و نتواند پیروزی در آن را تضمین کند، این باعث خواهد شد وی در انتخابات آینده شکست بخورد. این در حالی است که شرایط منطقه‌ای و بحران‌های گسترده‌ای که در خاورمیانه وجود دارد، اجازه برافروخته شدن یک جنگ فراگیر را نمی‌دهد. آمریکایی‌ها نیز در پیامی که به‌مناسبت حمله نیروهای حزب‌الله به کاروان نظامیان صهیونیست صادر کردند، اعلام داشتند هرچند که این حادثه دردناک بود اما این حادثه نباید منجر به یک جنگ بشود. درحقیقت پیامی که به  اسرائیلی‌ها دادند، این بود که اگر جنگی را شروع کنید، آمریکا حمایت نخواهد کرد. در چنین شرایطی وضعیت نتانیاهو بسیار مشکل خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر صهیونیست‌ها بخواهند یک تصمیم منطقی و عقلایی بگیرد، اصولاً باید این ضربه‌ حزب‌الله را تحمل کند و پاسخی به آن ندهد ولی چنانچه بخواهد دیوانگی بکند، در این صورت وضعیت جدید ایجاد می‌شود. شاید مقامات امنیتی و سیاسی تاکنون نتانیاهو را متقاعد ساخته باشند که عملیات حزب‌الله را تحمل کرده و بدان پاسخ ندهد اما نحوه تبلیغات رژیم صهیونیستی و مواضعی که مقامات این رژیم گرفته‌اند، نشان می‌دهد‌ احتمال ضعیفی وجود دارد که به‌سمت یک جنگ تمام‌عیار پیش بروند.

وی در پاسخ به این سؤال "آیا احتمال انجام یک عملیات کوچک در مناطق مرزی جنوب لبنان از سوی اسرائیل وجود دارد؟" گفت: قبلاً درموارد مشابه رژیم صهیونیستی اقدام به چنین عملیات‌هایی کرده بود وقتی که یک سری درگیری در مناطق مرزی به وجود می‌آمد، اسرائیلی‌ها برخی مناطق خالی از سکنه لبنان را گلوله‌باران می‌کردند تا افکار‌ عمومی جامعه صهیونیستی را متقاعد سازند که به عملیات مقاومت پاسخ داده‌اند. در حقیقت، صهیونیست‌ها هنگامی که نمی‌خواستند به یک جنگ کشیده شوند، از این کارها می‌کردند و اکنون نیز احتمال دارد که درخصوص پاسخگویی به عملیات حزب‌الله چنین اقدامی را انجام دهند البته ما شاهد بودیم که بعد از انجام عملیات حزب‌الله، اسرائیلی‌ها مناطقی در جنوب لبنان را گلوله‌باران کردند که هیچ تأثیری هم نداشت. هدف آنان پاسخگویی به افکار عمومی جامعه صهیونیستی بود. حال، چنانچه اسرائیلی‌ها بخواهند مناطق مسکونی جنوب لبنان را گلوله‌باران کنند، در این صورت با واکنش قاطعانه حزب‌الله مواجه خواهند شد و این درگیری قطعاً از کنترل خارج می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی در ارتباط با تأثیرگذاری این عملیات بر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی گفت: اگر منظور شما عملیاتی باشد که نظامیان صهیونیست در قنیطره علیه نیروهای حزب‌الله انجام دادند، جواب سؤال شما مثبت است زیرا این عملیات از لحاظ زمان‌بندی برای تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی اجرا شد اما اصل عملیات مزبور مربوط به انتخابات نیست. اسرائیلی‌ها متوجه شده بودند که حزب‌الله و ایران حضور قوی در بلندی‌های جولان پیدا کرده‌اند. این حضور در درجه اول برای مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری مثل جبهه النصره بود که در بلندی‌های جولان حضور داشتند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که اگر حزب‌الله حضورش را در این منطقه تثبیت کند، بلندی‌های جولان تبدیل به یک پایگاه مقاومت علیه صهیونیست‌ها‌ خواهد شد بنابراین، عملیاتی که صهیونیست‌ها در قنیطره انجام دادند، اولین هدفشان کمک به جبهه النصره بود و دوم اینکه اجازه ندهند مقاومت در بلندی‌های جولان شکل بگیرد اما درباره زمان‌بندی‌اش، بله این عملیات در ارتباط با انتخابات پارلمانی اسرائیل صورت گرفت. نتانیاهو تلاش می‌کند تا یک چهره قوی از خود در جامعه صهیونیستی به نمایش بگذارد تا وزنه خویش را در انتخابات تقویت کند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها طی چند ماه اخیر نشان می‌دهد که محبوبیت نتانیاهو سیر نزولی به خود گرفته است، البته تحولات منطقه‌ای از جمله پرونده هسته‌ای ایران در این زمینه تأثیرگذار است. نتانیاهو می‌خواهد با بحران‌سازی بر روند پرونده هسته‌ای ایران تأثیر منفی بگذارد.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال "چنانچه تل‌آویو پاسخی به حمله حزب‌الله ندهد یا مناطق مرزی خالی از سکنه در جنوب لبنان را گلوله‌باران کند، چنین واکنشی چه تأثیری بر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی به جای خواهد گذاشت؟" گفت: این مسئله تأثیر بسیار عمقی دارد چراکه مخالفان نتانیاهو در انتخابات مزبور به‌شدت از این نقطه ضعف وی به‌نفع خودشان بهره‌برداری خواهند کرد و این موضوع قطعی است. اکنون رقابت سنگین و تنگاتنگی بین گروه‌های سیاسی صهیونیستی وجود دارد و آنها نیز منتظرند که چنین ضعفی را در نتانیاهو مشاهده کنند تا از آن به‌عنوان یک اهرم تبلیغاتی علیه وی استفاده کنند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان