«قطره‌های باران» اثری از گروه «شمس» با صدای علیرضا قربانی رونمایی شد

«قطره‌های باران» اثری از گروه «شمس» با صدای علیرضا قربانی رونمایی شد

خبرگزاری تسنیم: «قطره‌های باران» نام اثری است از گروه «شمس» با صدای علیرضا قربانی که صبح امروز در فرهنگستان هنر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «قطره های باران» صبح امروز 10 بهمن 1393 در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. آلبوم «قطره های باران» حاصل همکاری علیرضا قربانی و گروه شمس است.

کیخسرو پورناظری، سهراب و تهمورس پورناظری آهنگسازان و اعضای اصلی گروه شمس هستند که در این مراسم حضور داشتند. علیرضا قربانی، محمدعلی بهمنی، حمیدرضا نوربخش و... دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

40 درصد از آلبوم را بازسازی کردیم

برنامه با سخنرانی سهراب پور ناظری آغاز شد. سهراب در توضیح چگونگی شکل گیری آلبوم «قطره های باران» گفت: سال 1387 بود که تولید آلبوم «قطره های باران» را به اتمام رساندیم. این آلبومی است در ادامه آثاری مانند «در سماع تنبور» که پیش از این منتشر شده بود.

وی ادامه داد: برای اجرای قطعه های این آلبوم از نوازندگان ایرانی و امریکایی استفاده شده است. همچنین در آهنگسازی قطعه های این آلبوم از موسیقی کلاسیک غربی به عنوان همراهی کننده ملودی ها بهره برده ایم. در میان قطعه های این آلبوم آثاری هست که در اجرایشان تنها از سازهای ایرانی استفاده شده، همچنین برای دکلمه یکی از شعرها نیز از صدای پرتو کرمانشاهی استفاده شده است.

سهراب پورناظری درباره ارتباط این اثر با مخاطبان گفت: آلبوم «قطره های باران» اثری است که از قلب ما برآمده و امیدوارم بر قلب مخاطبان نیز بنشیند.

وی با اشاره به تاخیر در انتشار آلبوم اظهار کرد: از زمان تولید این اثر 5 سال می گذرد. ما این اثر را برای صدا و سیما کار کردیم. اما بعدها قرار شد که شرکت سروش آن را منتشر کند. ما در خواست کردیم که اثر را برای انتشار به ما واگذار کنند اما در ابتدا موافقت نشد، اما با پیگیری ها ما قرار شد که اثر را برای بازسازی و به روز کردن در اختیار ما قرار دهند.

سهراب پورناظری ادامه داد: امسال در پروژه ای فشرده در استودیو بازسازی و ضبط دوباره این اثر را انجام دادیم. تقریبا 40 درصا اثر را بازسازی کردیم.

در ادامه این مراسم قطعه «سلسله دار» اثر کیخسرو پورناظری و با تنظیم سهراب پورناظری در سالن پخش شد. شعر این قطعه از سروده های پرتو کرمانشاهی است.

ظرفیت‌های شعر کهن در شعر کرمانشاهی

محمدعلی بهمنی سخنران بعدی این مراسم بود. بهمنی دقایقی درباره پرتو کرمانشاهی سخن گفت: نام کتاب پرتو کرمانشاهی کوچه باغی ها است. برخی از قطعه های آلبوم «قطره های باران» براساس شعرهایی از کرمانشاهی ساخته شده اند.

وی ادامه داد: شعر پرتو کرمانشاهی تمام ظرفیت های شاعران کهن ایران را دارد و در عین حال خاصیت های شعر ماصر را نیز در دل خود دارد. خواندن هر کدام از شعرهای این شاعر لحظه های قشنگی برایمان در بر دارد. اما باید وقت بیشتر و روح بیشتری صرف کنیم تا با شعر زندگی کنیم.

آثاری مانند «قطره‌های باران» اوضاع موسیقی را مساعد می‌کند

حمیدرضا نوربخش یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود. نوربخش گفت: سنتگرایی و نگاه به گذشته در کار کیخسرو پورناظری وجود دارد و این نگاه با نوآوری‌های سهراب و تهمورس پورناظری در هم آمیخته و به ویژگی مهمی در آثار گروه موسیقی «شمس» تبدیل شده است. وقتی این ویژگی‌ها با صدای علیرضا قربانی در هم آمیخته می‌شود، اثری شنیدینی پدید می‌آید.

وی ادامه داد: در روزگار ما شاهد انتشار اثاری هستیم که به هیچ وجه در حیطه موسیقی ایرانی قرار نمی‌گیرند. حال در چنین روزگاری انتشار آثاری مانند «قطره‌های باران» می‌تواند اوضاع را مساعد کند.

نوربخش تاکید کرد: ما نباید موقعیت خود را فراموش کنیم. جانمایه موسیقی همین موسیقی اصیل ایرانی است.

پخش قطعه دیگری از آلبوم «قطره‌های باران» در ادامه برنامه انجام شد. قطعه «نقش بنددل» ساخته تهمورس پورناظری و تنظیم سهراب پورناظری با شعری از محمد علی بهمنی.

ملودی ایرانی در آثار پورناظری‌ها جاری است

علیرضا قربانی خواننده آلبوم «قطره‌های باران» سخنران بعدی این مراسم بود. قربانی گفت: بخش اعظم این اثر به گونه‌ای است که آنسامبل و ارکستراسیون، رنگ و بوی موسیقی ایرانی را بیش از هر چیز با خود دارد. وظیفه تک تک اهالی موسیقی است که باعث اشاعه موسیقی اصیل شوند.

وی با اشاره به ویژگی آهنگسازی‌های سهراب و تهمورس پورناظری گفت: آثار این دو هنرمند و تصنیف‌هایشان در قالب دستگاه‌های موسیقی ایرانی می‌گنجد و سرشار از ملودی‌هایی است که موسیقی ایرانی را روایت می‌کنند. این تنوع ملودی در آثار تهمورس بیشتر دیده می‌شود.

آلبوم بعدی‌ام از شعرهای پرتو کرمانشاهی است

تهمورس پورناظری هم در بخشی از این مراسم به روی صحنه رفت و به سخنرانی پرداخت. تهمورس گفت: خوشحالم که این اثر را به پرتو کرمانشاهی تقدیم می‌کنیم. سال 1375 من بر روی آثار این شاعر قطعه‌هایی را آهنگسازی کردم که در قالب آلبوم بعدی من روانه بازار می‌شود.

در ادامه قطعه «تابی کران» ساخته تهمورس پورناظری و با شعری از پرتو کرمانشاهی.

ویژگی‌های مشترک پرتو کرمانشاهی و گروه شمس

آخرین سخنران این مراسم کیخسرو پورناظری بود. پورناظری در ابتدای صحبت‌هایش درباره محمدعلی بهمنی گفت: بهمنی در صحبت‌هایش اشاره کرد که پس از نیما جوانان برومندی در غزل ایران درخشیدند. من می‌خواهم بگویم که خودِ محمدعلی بهمنی یکی از برومند‌ترین غزلسرایان معاصر ایران است. خوشحالم که بر ریو یکی از غزل‌های این شاعر قطعه‌ای نوشته‌ام که در آلبوم «قطره‌های باران» اجرا شده است.

وی در ادامه به پرتو کرمانشاهی اشاره کرد و گفت: بیش از 50 سال از دوستی من با پرتو می‌گذرد. پرتو در شعر از مضامین جالب و ردیف و قافیه‌های بکر استافاده می‌کند. غنای زبان، لهجه محلی کرمانشاهی و زبان کردی سه ویژگی هستند که موجب موفقیت آثار پرتو کرمانشاهی شده‌اند.

پورناظری تاکید کرد: همین سه مقوله در گروه شمس نیز وجود دارد. موسیقی ایرانی، موسیقی تنبور و موسیقی کردی سه ویژگی هستند که در آثار گروه شمس جاری هستند. اگر غنایی در کار گروه شمس باشد به خاطر همین سه ویژگی است.

پخش «عاشقان» ساخته تهمورس پورناظری و با تنظیمی از سهراب پورناظری و با شعری از مولانا پایان این مراسم بود.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران