بازی‌های بومی محلی در مدارس اردبیل احیا می‌شود

بازی‌های بومی محلی در مدارس اردبیل احیا می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: بازی‌های بومی محلی با توجه به تاثیر فراوان آن‌ها در تحرک‌بخشی و نشاط‌افزایی در مدارس اردبیل احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، صابر سپهری عصر امروز در بازدید از نمایشگاه و جشنواره مدارس عشایری در بخش ارشق اظهار داشت: استعدادهای بالقوه‌ای در بین دانش‌آموزان عشایری به ویژه در بحث پژوهش و تحقیق وجود دارد که باید با تلاش و جدیت و برنامه‌ریزی‌های اساسی و راهبردی به بالفعل تبدیل شوند تا بتوانیم آینده‌سازان این مرز و بوم را آن گونه که باید پرورش دهیم.

وی با بیان اینکه این منطقه غنی از گیاهان دارویی است، افزود: دانش‌آموزان منطقه مطالعات خوبی در مورد انواع گیاهان دارویی و تاثیرات و اثر درمانی آن‌ها در بیماری‌های مختلف و کاربردهای آن انجام دادند که این نشان از توانمندی‌های آنها دارد که در این زمینه رسالت و مسئولیت سنگین بر عهده معلمان است تا با همت و جدیت برای شکوفایی این توانمندی‌ها و استعدادها تلاش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به هنرهای دستی و بومی منطقه تصریح کرد: توانمندی دانش‌آموزان در رابطه با هنرهای دستی و بازی‌های بومی محلی نشان از ارزش ماندگار این هنرها و تاثیر فراوان آنها در تحرک‌بخشی و نشاط‌افزایی است و با اشاعه و احیای آن می‌توان امیدوار بود که هنرهای بومی و محلی همیشه اصالت خود را حفظ می‌کنند.

وی با تشریح بافت فرهنگی مناطق عشایری گفت: با توجه به اینکه مردمان خونگرم عشایر زندگی خاصی دارند و همیشه در حال کوچ هستند، متاسفانه این عامل سبب شده است فرزندان‌شان به ترک تحصیل روی آورند و این مورد به ویژه در بین دختران عشایری بسیار مشهود است که امیدواریم با تلاش و جدیت مسئولان و ارائه سیاستگذاری‌های مناسب این مشکل برطرف شده و بتوانیم شاهد بهره‌مندی آنها از نعمت ارزشمند سواد باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی نقش بسیار اساسی و تاثیرگذار دارد به طوری که باید با آموزش خانواده‌های عشایری از نتایج باسوادی و ثمرات و فواید آن، از ترک تحصیل دانش‌آموزان منطقه جلوگیری کرده و زمینه باسوادی آنها را فراهم آوریم.

سپهری با اشاره به برگزاری جشنواره و نمایشگاه فوق برنامه عشایری اظهار کرد: در این جشنواره و نمایشگاه که با هدف آشنایی با آداب و فرهنگ منطقه ارشق برگزار شد، انواع غذاهای محلی و وسایل دست‌ساز دانش‌آموزان و طرح های جابربن حیان مدارس عشایری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته تا با استعدادهای دانش‌آموزان این مناطق آشنا شوند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon