اعتبارات فصل آب در لایحه بودجه سال آینده ۳۰ درصد افزایش یافت


اعتبارات فصل آب در لایحه بودجه سال آینده 30 درصد افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت منابع آب ایران از افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات فصل آب در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده برای فصل آب یک پنجم ظرفیت کاری در کشور است.

محمد حاج رسولیها در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: اعتبارات فصل منابع آب در لایحه بودجه سال 94، سی درصد افزایش داشته و امیدواریم در طول بررسی لایحه تغییر و تحولی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از نظر اعتباری وضعیت بهتری در لایحه بودجه سال آینده داریم، افزود: اما این میزان اعتبار یک پنجم ظرفیت کاری بخش آب در کشور است و در صورت افزایش نیز امکان فعالیت عمرانی داریم.

حاج رسولی‌ها عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون 84 میلیمتر در کشور بارندگی داشته ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارش در حوزه‌های آبریز کشور متفاوت بوده است، تصریح کرد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر 35 درصد افزایش داریم ولی در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان 41 درصد کاهش بارش داریم و این در حالی است که عمده سدهای ذخیره‌ای کشور در این حوزه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با بیان اینکه بنا داریم هر ماه یک سد در کشور به بهره‌برداری برسد، تاکید کرد: اما گاهی به علت مشکلات مالی این اتفاق نمی‌افتد ولی در هفته جاری دو سد در لرستان افتتاح می‌شود و در هفته گذشته نیز سد سرابی تویسرکان به بهره‌برداری رسید.

وی با تاکید بر اینکه به سرعت مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در کشور به شدت افزده شده است، بیان کرد: سالانه 4 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور مسدود می‌شود که امسال نیز تاکنون بیش از 1.5 برابر سال‌های گذشته چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده است.

حاج رسولی‌ها درباره تعیین تکلیف چاه‌های حفر شده قبل از سال 85 نیز گفت: تعیین تکلیف چاه‌های حفر شده قبل از سال 85 مربوط به برخی اصلاحات است که در لایحه بودجه 94 دیده شده و تمهیداتی نیز برای اجرای آن اندیشیده شده است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران درباره نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی نیز گفت: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده تا هزینه تامین و نصب کنتور هوشمند در چاه‌ها را وزارت نیرو پرداخت کند و پس از آن نیز از کشاورزان به صورت اقساط دریافت شود که یکی از ابتکارات وزارت نیرو در بودجه سال آینده محسوب می‌شود و امیدواریم به تصویب برسد.

وی همچنین درباره آب بهای کشاورزی نیز گفت: این موضوع در لایحه بودجه سال 94 دیده نشده است ولی باید به این نکته توجه داشت که عدم توجه به آب به عنوان نهاده در کشور سبب می‌شود تا بهره‌وری کاهش داشته باشد.

حاج رسولی‌ها با اعلام اینکه سالانه 5.8 میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم، تاکید کرد: این مسئله ناشی از اضافه برداشت و چاه‌های غیر مجاز بوده و همچنین در سال‌های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک کشور در سال‌های گذشته مصرف شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon