رویکرد متفاوت کنگره و دولت آمریکا در قبال تحولات یمن

رویکرد متفاوت کنگره و دولت آمریکا در قبال تحولات یمن

خبرگزاری تسنیم: به نظر می‌آید که دامنه اختلاف دولت و کنگره آمریکا به موضوع یمن نیز کشیده شده است و در حالی که طرفداران عربستان در کنگره مخالفت صریح را با انصارالله خواستار هستند، دولت سیاستی احتیاط را در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تحولات سیاسی و امنیتی یمن روز به روز ابعاد گسترده به خود می‌گیرد و درعین حال پیچیده‌تر می‌شود، به‌گونه‌ای که برخی مواقع به یک کلاف سردرگم شباهت پیدا می‌کند.

آنچه در این میان به سردرگمی و پیچیدگی این تحولات می‌افزاید، علاوه بر درهم تنیدگی تحولات داخلی یمن با مسائل و تحولات منطقه، سیاست‌زدگی رسانه‌های غربی و عربی در انعکاس این تحولات است که به جای روشنگری به ابهام‌افکنی می‌انجامد و این عملکرد جهت‌دار مانع از این می‌شود که مخاطب دید روشن به این تحولات داشته باشد.

در چنین شرایطی شاید تفکیک و جداسازی موضوعات از یکدیگر بتواند کمک موثری به شفاف‌سازی تحولات سیاسی و امنیتی یمن کند. یکی از مسائل بحث‌انگیز در این زمینه رویکرد آمریکاست که همانند سایر ابعاد تحولات یمن بسیار مبهم است. با این حال در روزهای اخیر در پی بگو مگوهایی که بین کاخ سفید و رقبای جمهوریخواه آن صورت گرفته، تا حدودی به شفاف‌سازی سیاست آمریکا در یمن کمک کرده است.

بگو مگوهای کنگره و کاخ سفید درقبال سیاست آمریکا در قبال تحولات یمن

دامنه اختلاف‌نظرهای کنگره و کاخ سفید در عرصه سیاست‌خارجی در روزهای اخیر به یمن نیز کشیده شده است و در این راستا تقریبا می‌توان گفت همان کسانی که با رویکرد دولت اوباما در قبال موضوع هسته‌ای ایران و یا بحران‌های سوریه و عراق مخالفند، رویکرد کاخ سفید در یمن را نیز زیر سوال می‌برند.

در این راستا جان مک کین سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونای و رئیس جدید کمیته نیروهای مسلح سنا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی گفت: "باید به خاطر داشته باشیم رئیس جمهور آمریکا از یمن و سومالی به عنوان نمونه موفقیت در سیاست خارجی و امنیت ملی خود یاد کرد. نکته جالب درباره یمن اکنون این است که افرادی که اکنون در حال در دست گرفتن کنترل صنعا پایتخت یمن هستند، گروهی تحت حمایت ایرانی‌ها به نام حوثی‌ها هستند. آنها اکنون در حال نبرد در اطراف کاخ ریاست جمهوری هستند و این کشور دچار هرج و مرج شده است و این (با تمسخر) سیاست موفق دولت آمریکا است. این نمونه دیگری از شکست سیاست ماست."

از این‌رو جان مک کین از حزب جمهوریخواه و دایان فاین اشتاین از حزب دموکرات از اوباما خواسته‌اند نیروهای عملیات ویژه به یمن اعزام کند و اگر لازم باشد، نیروهای زمینی نیز بفرستد تا با پیشروی میدانی کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله مقابله کنند.

در مقابل مقامات دولت اوباما ازجمله شخص وی ضمن رد اعزام هرگونه نیروی نظامی به یمن بر اولویت خود در مبارزه با تروریسم و القاعده تحت هر شرایطی و بدون تاثیرپذیری از تحولات سیاسی این کشور تاکید کرده‌اند.

در این راستا باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی با نخست‌وزیر هند در دهلی نو با تاکید بر این مسئله گفت: "آنچه من پیش از این نیز گفته‌ام، این است که آمریکا در یمن به تلاش‌های خود در مبارزه با تروریست‌ها در این کشور بدون حضور نظامی ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد با دولت محلی شراکت کند و اطلاعات در اختیار آن بگذارد."

وی همچنین با رد گزارش‌های مربوط به تعلیق فعالیت‌های آمریکا در یمن با توجه به بحران سیاسی این کشور تصریح کرد: "من گزارش‌هایی را مشاهده کرده‌ام که حکایت از این مسئله دارد که فعالیت‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم در یمن به حال تعلیق در خواهد آمد اما باید بگویم که این گزارش‌ها صحت ندارد و ما همچنان به تعقیب اهداف خود در یمن ادامه خواهیم داد و فشاری که لازم است را حفظ خواهیم کرد تا بتوانیم امنیت را تامین کنیم".

با توجه به  جنگ روانی و تبلیغاتی که هواداران عربستان در کنگره علیه دولت اوباما به راه انداخته دیگر مقامات نظامی و سیاسی دولت اوباما نیز برای مقابله با فضاسازی‌های صورت گرفته در این زمینه وارد عمل شدند و در این راستا جان کربی سخنگوی پنتاگون با تاکید بر ادامه عملیات ضد تروریستی آمریکا در یمن علیرغم گسترش حوزه نفوذ انصارالله گفت: "هم عملیات یک جانبه و هم عملیات مشترک انجام شده از سوی آمریکا در یمن علیه گروه القاعده در شبه جزیره عرب به حالت تعلیق در نیامده است. ادامه حملات «مشترک» با یمنی‌ها نشان می‌دهد آمریکا همچنان بر این باور است هم‌پیمانانی قابل اتکا در این کشور برای تعیین اهداف هواپیماهای بدون سرنشین  و کمک به انجام دیگر حملات علیه گروه القاعده دارد."

دنیس مک دانف رئیس کارکنان کاخ سفید نیز ضمن دفاع از راهبرد دولت اوباما گفت: "تغییر اوضاع سیاسی در یمن تاثیری بر عملیات آمریکا در مبارزه با تروریسم نخواهد داشت". وی در تشریح جزئیات راهبرد آمریکا در قبال تحولات سیاسی و امنیتی جدید یمن تصریح کرد: "آمریکا در اداره حکومت در یمن دخالت نخواهد کرد و قصد ندارد نیروی نظامی به این کشور اعزام کند. متحدان واشنگتن به ارسال تجهیزات، آموزش نیروها و همکاری امنیتی نیاز دارند و اعزام گسترده نیرو نتیجه‌ای به همراه ندارد. یمنی‌ها خودشان باید به بحران در این کشور پایان دهند. آمریکا آمادگی دارد سران سیاسی یمن را برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز و شفاف زیر فشار قرار دهد.‌"

اختلافات کنگره و دولت اوباما بر سر رویکرد دولت آمریکا در قبال تحولات سیاسی یمن سفر اوباما به عربستان را نیز تحت‌الشعاع قرار داد و با وجود اینکه این سفر در اصل با هدف ابراز تسلیت به مناسبت مرگ ملک عبد الله و تبریک به سلمان بن عبد العزیز صورت گرفت اما به‌گونه‌ای فضا‌سازی شد که انگار هدف اصلی سفر هماهنگی با عربستان در قبال تحولات یمن بوده است. چنانکه خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان "سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در بحبوحه تشدید بحران در یمن" نوشت: "باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به همراه هیئت 30 نفره  - متشکل از مقامات بلندپایه و جمهوری‌خواهان کهنه‌کار در عرصه سیاست خارجی - عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد شد تا در بحبوحه تشدید بحران در یمن با سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر در پی درگذشت ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی و برای ادای احترام به او انجام می‌شود و منعکس‌کننده تقویت هم‌پیمانی آمریکا و عربستان سعودی است که فراتر از منافع نفتی است و شامل امنیت منطقه‌ای نیز می‌شود. بنا بر اعلام کاخ سفید جیمز بیکر مقام بلندپایه حزب جمهوری خواه - که در دوران جورج بوش پدر وزیر امور خارجه آمریکا بود - و برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی در دولت‌های فورد و  بوش پدر در عربستان سعودی به اوباما حضور داشتند. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه دولت جورج دبلیو بوش، استیفن هادلی مشاور امنیت ملی دولت بوش و جان مک کین سناتور جمهوری خواه - که اغلب منتقد سیاست خارجی باراک اوباما محسوب می‌شود - نیز در ریاض به رئیس جمهور آمریکا پیوستند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و جان برنان رئیس سیا و همچنین سوزان رایس و لیزا موناکو نیز بخشی از این هیئت حضور داشتند."

نتیجه گیری

از آنچه گفته شد، مشخص می‌شود که دامنه اختلاف‌نظرهای میان دولت و کنگره آمریکا بر سر رویکرد سیاست خارجی این کشور به یمن نیز کشیده است و درحالیکه اولویت دولت بر اتخاذ سیاست احتیاط و پرهیز از گذاشتن تخم‌مرغ‌های این کشور بر سبد هر یک از طرف‌های سیاسی داخلی استوار است اما در این میان هواداران عربستان در کنگره بر مخالفت صریح و آشکار با حوثی‌ها به عنوان مرکز ثقل انقلاب این کشور استوار است و اگر چه این دو رویکرد در کشاکش به سر می‌برد اما به نظر می‌رسد نتایج سفر اوباما و هیات همراه به ریاض در تقویت و یا تضعیف هر یک از این رویکردهای رقیب موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان