جانباز: ۶۵۰۰ روستای کشور به‌صورت «سیار» آبرسانی می‌شود


جانباز: 6500 روستای کشور به‌صورت «سیار» آبرسانی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب از آبرسانی سیار به بیش از ۶۵۰۰ روستای کشور خبر داد و گفت: ۷۳ درصد مشترکان در کشور کمتر از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند.

حمیدرضا جانباز در حاشیه سفر وزیر نیرو به استان همدان در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات طرح‌های آبرسانی 52 درصد و اعتبار شرکت‌های آبفا در فصل عمران 46 درصد رشد داشته است که البته این موارد براساس مبنای قیمتی نفت 72 دلار محاسبه شده است.

وی با اعلام اینکه در حل حاضر به بیش از 6 هزار و 500 روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: آبرسانی روستایی به منابع آب بستگی دارد چراکه عمدتا منابع آب روستایی پایدار نبوده و از چشمه‌ها و قنوات که هوابین هستند آب موردنیاز روستاها تامین ‌می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات آبرسانی روستایی در سال آینده اتفاقات خوبی افتاده است، تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات متمرکز آب روستایی را 2 برابر افزایش داده و از سوی دیگر نیز نمایندگان مجلس همراهی خوبی برای افزایش اعتبارات آبرسانی روستایی دارند.

جانباز با اعلام اینکه از ابتدای زمستان 93 جلسات کمیته بحران برای تامین آب شرب شهرها و روستاها برگزار می‌شود، عنوان کرد: وضعیت مطلوبی از نظر بارش‌ها و منابع آبی نداریم ولی برنامه‌ریزی‌‌ها در حال انجام است تا تابستان سال آینده را با مشکلات کمتری از نظر تامین آب پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است، تاکید کرد: اما کاهش بارش و افزایش درجه حرارت نگرانی‌ها را افزایش داده است چراکه این مسئله سبب مب‌شود تبخیر افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: در طول سال آبی امسال با کاهش جدی بارش در برخی استان‌ها از جمله همدان 55 درصد و تهران 33 درصد روبه‎رو هستیم.

وی قیمت تمام شده آب در کشور را هزار تومان اعلام کرد و گفت: در بخش آب شهری 350 تومان و آب روستایی 120 تومان از این میزان را از مردم دریافت می‌کنیم که بسیار عدد پایینی است.

جانباز با بیان اینکه در کشور قیمت آب سهم چندانی در سبد هزینه‌های خانوار ندارد، تصریح کرد: آب بها به هیچ وجه بازدارنده نیست و این در حالی است که آب از جمله عوامل موثر در شاخص‌های سلامت بوده و حداقل آب موردنیاز برای مصارف و بهداشت باید فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره افزایش قیمت گفت: قیمت‌گذاری آب به این شکل است که آب موردنیاز برای مشترکان با قیمت پایین در اختیار قرار بگیرد اما به شرطی که الگوی مصرف را رعایت کنند.

جانباز با اعلام اینکه افزایش قیمت در قالب تصمیمات دولت عملیاتی می‌شود، بیان کرد: تعدادی از مشترکان که مصرف بیشتری داشته و عدالت را رعایت نمی‌کنند باید قیمت تمام‌شده آب را پرداخت کنند.

وی پیشنهاد افزایش قیمت آب در شهریور امسال به دولت ارائه شده است، اظهار داشت: در این پیشنهاد هزینه آب به صورت پلکانی افزایش داشته و در صورت مصرف بیشتر باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت شود.

جانباز با اعلام اینکه 73 درصد مشترکان در کشور کمتر از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند، افزود: در صورت افزایش قیمت آب تاثیر چندانی بر عموم جامعه وارد نمی‎شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon