الجمهوریه: سخنرانی نصرالله ناگفته‌های زیادی در نهان داشت

الجمهوریه: سخنرانی نصرالله ناگفته‌های زیادی در نهان داشت

خبرگزاری تسنیم: بسیاری سخنرانی سید حسن نصرالله را عملیات منحصر به فرد دیگری ضد اسرائیل طی ۴۸ ساعت به‌ویژه از نقطه نظر هشدار بسیار خطرناک دبیرکل حزب‌الله درباره پایبند نبودن به قواعد درگیری می‌دانند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الجمهوریه لبنان در مطلبی با عنوان "ناگفته‌های سخنرانی نصرالله خطرناکتر از مواضع مطرح شده بود"  آورده است: سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله در گرامیداشت شهدایی که در حمله به قنیطره به شهادت رسیدند، ارزیابی و محاسبات غلط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را که گمان می‌کرد پیروزی خوبی به دست آورده است که در انتخابات اسرائیل کمک فراوانی به آن می‌کند نقش بر آب کرد به‌ویژه پس از اینکه در موضوع شارلی ابدو در پاریس کوشید که خود را مطرح کند و در پیشاپیش تظاهرات حرکت کند و با این اصرار برای مشارکت در این تظاهرات در واقع دولت فرانسه و هم‌پیمانان غربی‌اش را به چالش تاریخی کشید.

سید حسن نصرالله در سخنان خود تأکید کرد که در محاسبات اینکه حزب‌الله عملیاتی علیه اسرائیلی‌ها انجام دهد و اسرائیلی‌ها واکنش متقابل انجام دهند و سخنرانی در اوج رویارویی باشد وجود داشت.

این رسانه می‌نویسد: محافل نزدیک به حزب‌الله احتمال ناتوانی اسرائیل در واکنش را می‌دادند و آن به‌دلایل میدانی و نیز وضع بین المللی نتانیاهو بود به‌ویژه که روابط وی با رئیس جمهوری آمریکا به‌دنبال موضوع سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره بدون اطلاع باراک اوباما، بحرانی است.

بسیاری سخنرانی سید حسن نصرالله را عملیات منحصر به فرد دیگری ضد اسرائیل طی 48 ساعت به‌ویژه از نقطه نظر هشدار بسیار خطرناک نصرالله درباره پایبند نبودن به قواعد درگیری می‌دانند و اینکه حق واکنش در هر مکان و زمانی که رزمندگان مقاومت صلاح بدانند، محفوظ است.

نصرالله در سخنرانی خود به مردم لبنان و غیر لبنانی‌ها این اطمینان را داد که وی و برادرانش در حزب‌الله جنگ‌طلب نیستند و آنها زمانی وارد جنگ می‌شوند  که مجبور به دفاع از سرزمین و کرامت آن باشند.

برخی از ناظران این هشدارها را بیشتر از عملیاتی که رزمندگان حزب‌الله انجام دهند دانسته‌اند و این هشداری برای احتمال توسعه روابط میان حزب‌الله و هم‌پیمانان آن در سوریه و ایران به سطحی برای رویارویی ممتد از الناقوره تا تهران است و این جبهه‌ای که فقط برای دفاع تشکیل نمی‌شود بلکه چه‌بسا برای آزادی قدس باشد. و این در عبارت شهدای راه قدس که (پشت سر نصرالله هنگامی سخنرانی) حزب‌الله آن را به‌همراه تصاویر شش شهید مقاومت به‌همراه علی الله‌دادی ژنرال ایرانی زینت بسته بود، می‌توان مشاهده کرد. ناظران بعید نمی‌دانند که عملیات شبعای دوم گامی جدید برای آزادی مزارع شبعا و محاصره کمربند امنیتی که اسرائیل به‌دنبال شکل‌گیری آن از جبهه جولان تا مزارع شبعا است، باشد.

با این تفاصیل آنچه نصرالله در سخنرانی خود نگفت خطرناکتر از آن چیزی بود که مطرح کرد. سید حسن نصرالله خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: اگر شما با عملیات قنیطره می‌خواهید که میزان آمادگی و توان ما را بیازمایید پس حزب‌الله همه آمال شما را بر باد داد و نشان داد که حضورش در کانون بحران در سوریه توان و تجربه آن را افزایش داده است.

الجمهوریه می‌نویسد: اسرائیلی‌ها پس از اینکه موفق به شعله‌ور کردن جنگ داخلی در لبنان و تغذیه آن در طول سالها و سپس ورود مستقیم به آن در سال 1978 و رسیدن به بیروت پایتخت لبنان در سال 1982 شدند در حقیقت لبنان را نابود کردند و لبنانی‌ها با برادران سوری و فلسطینی مقاومت را از تله خاک به جای مانده بنا کردند که نه تنها جنوب لبنان را آزاد کرد و بازدارندگی ایجاد کرد بلکه مقاومت معادلات را در منطقه تغییر داد.

به‌طور مختصر باید گفت که سید حسن نصرالله خواست این نکته را بگوید که پس از قنیطره مشابه حوادث قبل از آن نخواهد بود و بیانیه شماره یک گروه شهدای قنیطره، بیانیه‌های دیگری در صورتی که اسرائیل بر تکرار حماقت‌های خود اصرار کند در همه جبهه‌ها رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان