پاسخ مدیرکل دفتر موسیقی برای تمام پرسش‌ها؛ «بودجه نداریم»

پاسخ مدیرکل دفتر موسیقی برای تمام پرسش‌ها؛ «بودجه نداریم»

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که کمبود بودجه دلیلی برای عمل نکردن به وعده‌ها بیان شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز 11 بهمن 1393 در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره، امیر عباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر، اکبر محمدی مسئول بخش استعدادهای درخشان و جمعی از خبرنگاران حوزه موسیقی حضور داشتند.

نکته قابل توجه در این نشست توضیحات پیروز ارجمند درباره جشنواره و پاسخ‌هایش به خبرنگاران بود. ارجمند در مقابل تمام پرسش‌ها تنها یک پاسخ داشت؛ «بودجه نداریم». این پاسخ در حالی است که ارجمند در ماه‌های گذشته وعده‌های بسیاری را به خبرنگاران داده بود و اخبار بسیاری را اعلام کرد، اما اکنون که زمان عمل به وعده‌ها رسیده و خبرنگاران منتظر خبرهای خوش بودند، از نبود بودجه سخن به میان آورد.

بودجه سال گذشته بودجه سال 1376 بود

پیروز ارجمند در آغاز صحبت‌هایش گفت: با وجود کمبود منابع مالی سعی کردیم کیفیت جشنواره فجر در حد خودش بماند. سال گذشته بودجه دفتر موسیقی بودجه سال 1376 بود. منابع مالی ما بسیار اندکی بود ما بسیاری از فعالیت‌ها را کم و یا تعطیل کردیم.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال و در فضای باز تالاروحدت با اجرای ارکستری زنگ موسیقی انقلاب به صدا در می‌آید. روز 25 بهمن هم ارکس‌تر صداوسیما به رهبری نادر مرتضی‌پور اجرای خود را به روی صحنه می‌برد.

ارکستر سمفونیک با رهبری صهبایی و روحانی در اختتامیه فجر

ارجمند با اشاره به حضور ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر گفت: در روز اختتامیه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و منوچهر صهبایی در دو بخش قطعه‌هایی را اجرا می‌کنند. همچنین برنامه داریم که در اسفند سال جاری با حضور رئیس جمهور به طور رسمی از ارکستر‌ها پرده برداری کنیم. برای راه اندازی دوباره ارکستر‌ها 2 میلیارد تومان به تجهیز و خرید ساز اختصاص داده شده که این رقم تا کنون بی‌سابقه بوده است.

وی تاکید کرد: کلیپ‌های برگزیده جشنواره ققنوس هم در ساله‌های مختلف و پیش از اجرا‌ها پخش می‌شود. اثر پیامبر مهربانی هم با آهنگسازی خودم و خوانندگی علیرضا وکیلی منش در سالن‌ها پخش می‌شود.

ارجمند درباره بخش موسیقی نواحی در جشنواره فجر گفت: برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره امسال آمدند. برگزیده جشنواره زاگرس نشینان، فارس، شهناز و برگزیده جشنواره دانش آموزی در جشنواره فجر به روی صحنه می‌روند. برای نخستین بار در 30 دوره از جشنواره موسیقی فجر گروه سرودی از دختران در جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست در پاسخ به این گفته‌های ارجمند گفت: از میان جشنواره‌های منطقه‌ای تنها جشنواره «زاگرس نشینان» برگزار شده است و معلوم نیست برگزیدگان دیگر چگونه انتخاب شده‌اند.

مدیر کل دفتر موسیقی در تکمیل توضیحاتش درباره بخش موسیقی نواحی گفت: 8 گروه در جدول جشنواره قرار گرفته‌اند که موسیقی نواحی اجرا می‌کنند و سه گروه دیگر نیز در بخش جشنواره جشنواره‌ها به روی صحنه می‌روند.

وی افزود: امسال در کنار جشنواره بخش عکس موسیقی را هم دارم. همچنین غرفه ناشران هم در سالن‌های مختلف برپا می‌شود. با همکاری بنیاد شهید در شهر ساری جشنوار سرودهای انقلابی را برگزار می‌کنیم.

موسیقی کشور هر روز کوچکتر شد

ارجمند درباره اوضاع بودجه دفتر موسیقی گفت: همه دستگاه‌های کشور از نظر بودجه رشد 30 درصدی داشته‌اند. با این حال بودجه دفتر موسیقی مبلغی در حدود درآمد چند کنسرت موسیقی بود. امسال دفتر موسیقی را با روحیه‌ای جهادی اداره کردیم و امور را پیش بردیم.

وی ادامه داد: در این سال‌ها موسیقی کشور هر روز کوچک‌تر شده است. ما برای سال آینده بودجه واقعی را به مجلس داده‌ایم. سال آینده جشنواره موسیقی نواحی را هم برگزار می‌کنیم. همچنین بخش نواحی و سند موسیقی نواحی با بودجه‌ای مستقل تصویب شده است.

کمبود بودجه دلیل نیامدن کیتارو

ارجمند که در ماه‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها از آمدن کیتارو به جشنواره موسیقی فجر خبر داده بود و مصاحبه‌های بسیاری با خبرگزاری‌های مختلف داشت، گفت: نه تنها کیتارو که گروه‌های دیگری هم قرار بود به جشنواره امسال بیایند. متاسفانه منابع مالی ما محدود بود و ما نتوانستیم این امر را محقق کنیم.

یکی از خبرنگاران در واکنش به این سخنان ارجمند گفت: شما بیش از هر کس دیگری در جریان بودجه‌های دفتر موسیقی هستید، وقتی می‌دانید که بودجه شما کافی نیست چرا وعده‌هایی می‌دهید که قادر به انجامش نباشید؟

ارجمند در پاسخ به این واکنش سعی کرد موضوع بحث را تغییر دهد.

ارجمند درباره اوضاع جشنواره موسیقی فجر در سطح بین المللی گفت: من امسال در جشنواره «وومکس» بودم. حتی یکی از غرفه‌هایش جشنواره موسیقی فجر را نمی‌شناخت. در حالی که کشوری مانند آذربایجان در «وومکس» غرفه داشت.

بزرگان موسیقی کی می‌خواهند به جشنواره فجر بیایند؟

مدیر کل دفتر موسیقی درباره غیاب بزرگان موسیقی ایران در جشنواره گفت: دبیر جشنواره موسیقی فجر حسن ریاحی است که به نوعی پدر معنوی ما محسوب می‌شود. من هم که خودم از اهالی موسیقی هستم. علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم که از دوستان اهالی موسیقی است. دولت روحانی هم که همیشه از موسیقی حمایت کرده است. حال استادی که سر مبلغ و پول برای حضور در جشنواره چک و چانه می‌زند، باید پرسید که پس کی می‌خواهید به جشنواره بیایید.

ارجمند درباره خبر لغو کنسرت‌ها گفت: درصد کنسرت‌های لغو شده از سوی گروه‌ها و خوانندگان بوده است. برخی از خوانندگان شب پیش از برگزاری کنسرت تقاضای مبالغی هنگفت را دارند که اگر به حسابشان واریز نشود موبایلشان را خاموش می‌کنند و دیگر پاسخگو نیستند.

باید دید این پاسخ‌های مدیر کل دفتر موسیقی تا چه حد علاقه‌مندان به موسیقی، مردم و اهالی موسیقی را راضی می‌کند.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران