بیماری چند روزه امام(ره) در پی به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی شاه


بیماری چند روزه امام(ره) در پی به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی شاه

خبرگزاری تسنیم: درپی اقدام رژیم در به رسمیت شناختن اسرائیل، امام(ره) یک روحانی را به قم فرستاد تا به آیت‌الله بروجردی خبر دهد، اما او ابتدا ناراحت شد اما پس از ملاقلات با فرستاده دولت در قضیه دخالت نکرد. امام از این ماجرا ناراحت و چند روز بیمار شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی(ساواک) در یکی از گزارشات خود به مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی این رژیم و واکنش امام‌خمینی(ره) اشاره کرده است.

از میان اسناد بایگانی شده ساواک در مورد امام‌خمینی(ره) مطالبی یافت می‌شود که مربوط به پیش از نهضت امام‌خمینی است(ره)، اما ساواک پس از آغاز نهضت به آنها دسترسی یافته و در پرونده ایشان قرار داده است، به طوری که رخداد به رسمیت شناختن اسرائیل و بیماری امام(ره) 8 سال پس از رحلت آیت‌الله بروجردی از قول شیخ حسین لنکرانی در پرونده ایشان قرار گرفته است.

متن این گزارش را در زیر می‌خوانید:

تاریخ: 48/1/30

شماره: 3ه20/12477

به: 316 از:3 ه 20

موضوع: شیخ حسین لنکرانی

نامبرده بالا در تاریخ 48/1/26 در جلسه‌ای که در منزل محمدحسن طاهری اصفهانی با شرکت سید محمدرضا سعیدی و شیخ حسین کاشانی تشکیل شده بود، مطالبی درباره رابطه قبلی خود که با خمینی داشت، بیان نمود.

مشارالیه اظهار داشت مدتی [امام] خمینی در کرج بود. من همه روزه پیش او می‌رفتم. موقعی که ایران می‌خواست اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مرحوم حاج‌ آقا حسین بروجردی و همه مردم ناراحت بودند.

[امام] خمینی در کرج بود و قرار شد که من به تهران آمده انقلاب را شروع کنم و [امام] خمینی نیز شخصی را نزد بروجردی بفرستد و از او نیز کمک بخواهد. برای این منظور [امام] خمینی مجتهدی تبریزی را نزد آقای بروجردی به قم فرستاد.

موقعی که مجتهدی برگشت، اظهار داشت که آقای بروجردی از شناسایی یهود خیلی ناراحت و داغ‌تر از ما بود ولی عصر همان روز کسی از تهران آمد و با او ملاقات کرد. پس از این ملاقات آقای بروجردی سرد شده و گفت من دخالت نمی‌کنم.

[امام] خمینی هم چند روزی ناراحت و چند روزی بیمار شد. به طوری که دکترها گفتند شوک سختی به او وارد شده است. لنکرانی در دنباله اظهارات خود اضافه نمود که روزی در منزل تیراندازی می‌کردم خمینی وارد شد. بعضی‌ها گفتند به آقای خمینی بگو تیراندازی کند وی امد و یک تیر به هدف زد. حاضرین خواستند که تکرار شود ولی من مانع شدم.

*ملاحظات: شیخ حسین لنکرانی به خمینی خیلی اظهار علاقه می‌کند و در مجالس اکثرا از او صحبت می‌نماید.»

انتهای پیام/

اخبار روز دهه فجر
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی