امیری: هیچ کدام از رشته‌های صنایع دستی تاریخ مصرف ندارند

امیری: هیچ کدام از رشته‌های صنایع دستی تاریخ مصرف ندارند

خبرگزاری تسنیم: یک استاد دانشگاه گفت: هیچ کدام از ۳۵۰ رشته صنایع دستی در کشور تاریخ مصرف ندارند.

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اگر نگاه پدرانه به ملی به صنایع دستی داشته باشیم، هیچ‌کدام از رشته‌های صنایع دستی تاریخ مصرف ندارند، اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد، مربوط به رشته‌هایی است که الان کاربرد خود را از دست داده‌اند که معتقدم می‌توان برای آن‌ها فکری کرد.

وی با بیان این‌که برخی رشته‌ها در حال حاضر کاربرد ندارند اما وقتی هنر و صنعت تفکیک شود، دوباره احیا می‌شوند، تصریح کرد: خنده‌دار است که برخی معتقدند می‌توان رشته‌ها را به حال خود رها کرد تا منسوخ شوند؛ الان زری‌بافی را کسی نمی‌تواند در خانه خود استفاده کند، چون قیمت بالایی دارد اما می‌توان آن‌ها را در حرم‌های اهل بیت علیهم‌السلام استفاده کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این رشته چون مواد اولیه گرانی دارد هیچ ارگان دولتی روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند اما می‌توان با نگاه جدیدتر در رشته‌های صنایع دستی تحولی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های آن این است که فراخوانی درباره این رشته‌ها انجام و از هنرمندان آن‌ها خواسته شود که کاربرد امروزی به رشته‌های خود بدهند یا راهکاری در این حوزه بدهند؛ به نظرم می‌شود این رشته‌ها را احیا کرد.

امیری با بیان این‌که باید دید اولاً این دولت می‌خواهد این کار را بکند یا نه گفت: متأسفانه در حال حاضر برخی رشته‌هایی که کاربرد هم دارند در حال منسوخ‌شدن هستند که این اتفاق فاجعه است.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon