ابعاد خطرناک یک حکم سیاسی علیه «مقاومت»

ابعاد خطرناک یک حکم سیاسی علیه «مقاومت»

خبرگزاری تسنیم: قرار گرفتن یکی از مهمترین گروه‌های مقاومت فلسطینی در فهرست گروه‌های تروریستی مصر پیش از آنکه برای ملت فلسطین شگفت‌آور باشد، بهت و حیرت مردم مصر را به‌دنبال داشته است که همواره حامی ملت فلسطین و مخالف اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دادگاه موسوم به امور اضطراری قاهره به ریاست محمد السید حکمی صادر کرد که قطعا پیامدهای خوشایندی نخواهد داشت،‌این دادگاه در اقدامی تامل برانگیز شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را یک گروه تروریستی توصیف کرد.

این دادگاه ادعا کرده است که گردان های قسام در عملیات تروریستی داخل مصر دست دارد و از تونل های موجود در مرزها برای ورود به مصر و حمایت از عملیات تروریستی خود و قاچاق سلاح برای ضربه زدن به ارتش و پلیس و ارعاب شهروندان و برهم زدن امنیت و ثبات مصر استفاده می کند.

ابعاد خطرناک یک حکم سیاسی

حکم دادگاه مصر که مهمترین یگان مبارزاتی ملت فلسطین یعنی گردان های عزالدین قسام را گروهی تروریستی توصیف کرده است، در حالی است که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و آثار اسلامی مسیحی آن به ویژه در شهر قدس اشغالی در سایه سکوت توام با همدستی و خیانت برخی رژیم های عربی تشدید شده است.

صدور این حکم تامل برانگیز و در عین حال دارای ابعاد بسیار خطرناک در حالی است که گردان های عزالدین قسام در جبهه مقدم نبرد با اشغالگران قدس قرار دارد و حتی در جریان موضع گیری رهبران سیاسی حماس در خصوص سوریه در مقطعی، نشان داد موضعی متفاوت دارد و بر ضرورت حفظ انسجام و یکپارچگی محور مقاومت شامل سوریه، ایران، مقاومت لبنان و فلسطین تاکید دارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)،‌در واکنش صریح به حکم دادگاه مصری، آن را تصمیمی خطرناک و سیاسی خواند که تنها به اشغالگران اسرائیلی خدمت می کند.

حماس با تاکید بر مخالفت خود با وارد کردن نام گردان های قسام در امور داخلی مصر خاطر نشان کرده است گردان های قسام با وجود تمام تلاش هایی که برای مخدوش شدن وجهه آن ادامه دارد،‌عنوان نبرد با اشغالگران اسرائیلی و نماد کرامت و عزت امت اسلام است.

طارق السویدان از شخصیت های مذهبی در کویت گفته است حکم دادگاه مصری مبنی بر تروریستی بودن گردان های قسام، مردود و محکوم است، چرا که رزمندگان قسام،‌قهرمانان و در صف مقدم جنگ با دشمن صهیونیستی قرار دارند.

این شخصیت کویتی در صفحه شخصی خود در تویتر با لحنی طنزآلود نوشته است آیا انتظار داشته باشیم که مصر حکمی مبنی بر اینکه اشغالگری صهیونیستی را مشروع قلمداد کند، صادر کند و از این رژیم در جنگ بر ضد مقاومت تروریستی در فلسطین حمایت کند؟

وی با لحنی تمسخرآمیز بدون اشاره به نام عبدالفتاح السیسی گفت آه ای مصر بزرگ، تو را به کجا می برند این کوتوله ها؟

پیش از آنکه دادگاه مصری، حکم تاسف آوری علیه یکی از مهمترین گروه های مقاومت فلسطین که پرچمدار مبارزه با اشغالگران قدس است، صادر کند،‌برخی رسانه های مصری جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده ای را برای تخریب وجهه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به راه انداخته بودند و مدعی بودند که این جنبش در پس حملات پنجشنبه گذشته علیه اماکن امنیتی و نظامی در شمال شرقی مصر است.

فوزی برهم سخنگوی جنبش حماس تاکید کرده است جنبش حماس یا نوار غزه هیچ ارتباطی با حوادثی که در سیناء یا در هر نقطه دیگر مصر رخ داده و می دهد، ندارند.

برهوم خواستار توقف حملات رسانه ای در مصر علیه حماس و نوار غزه شده و بار دیگر بر عدم دخالت حماس در امور داخلی کشورهای عربی به ویژه مصر تاکید کرد.

حملات و انفجارهای مشکوک؛ پای داعش و صهیونیست‌ها در میان است

در حملات انتحاری شامگاه پنجشنبه نهم بهمن به اماکن نظامی و امنیتی شهر العریش در شمال شرقی مصر، دست کم 30 نفر کشته شدند که بیشتر آنها از نیروهای امنیتی بودند.

حملات تروریستی به مواضع ارتش مصر در سیناء که اقدامات مشکوک بوده و بارها تکرار شده است، به نفع رژیم اشغالگر قدس است به ویژه با توجه به اینکه نیروهای نظامی مصر که در سیناء مستقر هستند،‌ماموریت دفع هر گونه تجاوز دشمن به اراضی مصر مخصوصا منطقه  استراتژیک سیناء‌ را برعهده دارند و عاملان این حملات و  انفجارها چه عمدا چه غیر عمد در حال خدمت به غاصبان قدس هستند.

در پی این حملات تروریستی، یک گروه مسلح که نام خود را ولایت سیناء نامیده است،‌مسئولیت آن را به عهده گرفته است،‌گروهی که بیعت خود را با گروهک تروریستی داعش اعلام کرده است.

شاخه مصری داعش در بیانیه ای مسئولیت حملات تروریستی اخیر در شمال سیناء را به عهده گرفت و عاملان این حملات را سربازان خلافت در ولایت سیناء معرفی کرد.

برخی رسانه های مصری در اقدامی تامل برانگیز جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را به دست داشتن در حملات مسلحانه به ارتش مصر در سیناء یا دیگر مناطق متهم کرده اند، این در حالی است که مسئولیت این اقدامات خشونت آمیز را گروه های دیگری برعهده گرفته اند که به صراحت از ارتباط خود با گروه تروریستی داعش سخن گفته اند.

اتهام زنی برخی رسانه های مصری علیه حماس در حالی است که این جنبش همواره اتهام دخالت در امور داخلی مصر را به شدت رد کرده است.

ناظران و تحلیلگران سیاسی معتقدند که اتهامات برخی رسانه های مصری علیه  حماس بدون استناد به اطلاعات واقعی نشان دهنده مواضع سیاسی خصمانه علیه این جنبش است.
سال گذشته میلادی هم، جنبش حماس، دستگاه های امنیتی مصر را مسئول تهیه فهرستی از اتهامات ساختگی و بی اساس علیه فلسطینی ها از جمله اتهام دروغ حمله آنها به زندان های مصری در جریان انقلاب 25 ژانویه دانسته بود.

مارس گذشته مقامات مصری تصمیم گرفتند فعالیت جنبش حماس در مصر را متوقف کنند. همزمان با ادامه اتهام زنی برخی رسانه های مصری و تلاش آنها برای تخریب وجهه مقاومت فلسطین، برخی رسانه ها اخیرا تصاویری از تروریست های گروه تکفیری داعش منتشر کردند که با در دست داشتن پرچم سیاه و سفید این گروهک،‌آنچه را ولایت سیناء داعش می خواندند، تبلیغ می کردند.

سپتامبر سال گذشته، گروه تروریستی داعش خواستار سر بریدن سربازان مصری در سیناء‌شده بود.

ابومحمد العدنانی سخنگوی گروه داعش در یک نوار صوتی در شبکه اینترنت خواستار حمله به مواضع نیروهای امنیتی و ذبح نیروهای مصری شده بود.

مشیر المصری از رهبران حماس گفت حماس تصمیم دادگاه مصری را نمی پذیرد و آن را تصمیمی سیاسی قلمداد می کند.وی تاکید کرد امنیت ملی مصر، امنیت ملی فلسطین  است.

المصری خاطر نشان کرد انتظار صدور چنین حکمی را از سوی مصر نداشتیم. وی تاکید کرد این حکم فقط به اشغالگران اسرائیلی خدمت می کند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین فرماندهی کل هم خواستار رویارویی با تروریسم تکفیری که ارتش مصر را هدف قرار دهد، شده است.

نوامبر سال گذشته میلادی به محض آنکه گروه موسوم به انصاربیت المقدس، پیوستن خود به گروه تروریستی داعش را اعلام و رسما با ابوبکرالبغدادی سرکرده آن به اصطلاح بیعت کرد، البغدادی هم مصر را یکی از اهداف داعش اعلام کرد. در ادامه انصاربیت المقدس،‌ بار دیگر نام خود را از گروه انصار بیت المقدس به ولایت سیناء تابع دولت اسلامی(داعش) در راستای دستور ابوبکرالبغدادی تغییر داد.مقامات مصری گروه انصاربیت المقدس را هم تروریستی خوانده بودند.

نقش سیاست های حاکمان مصر در اقدامات خشونت آمیز

در شکل گیری گروه های تروریستی مسلح در سیناء نباید از عملکرد و سیاست های دولت مردان جدید مصر پس از برکناری محمد مرسی چشم پوشی کرد، برخی تحلیلگران معتقدند که تحرکات خشونت آمیز در سیناء و مناطق دیگر مصر یکی از پیامدهای اقدامات و رفتارهای نظام فعلی مصر و نحوه تعامل خشونت آمیز آن با مخالفانش است.

شکل گیری گروه موسوم به انصاربیت المقدس که از نظر فکری به جریان موسوم به سلفی جهادی و نیز به شبکه القاعده وابسته است، به آگوست 2011 میلادی برمی گردد،‌اما تحرکات خود را پس از عزل محمد مرسی تشدید کرد.

برخی رسانه های مصری به نقل از مقامات دولت مصر از دست داشتن یک کشور خارجی در اقدامات تروریستی و حمایت آن از گروه مرتبط با داعش در منطقه سیناء سخن گفته بودند.

منابع مصری درباره چگونگی ورود سلاح هایی که تروریست ها در حمله نیروهای امنیتی و ارتش استفاده می کنند، تاکید کرده بود که این سلاح ها از لیبی و سوریه به  داخل مصر قاچاق شده است، جایی که شاهد تحرکات گسترده تروریست های تکفیری داعش و غیره است.

سامح سیف الیزل کارشناس نظامی مصری در پی حمله تروریست ها به نیروهای دریایی مصر در دمیاط گفته بود طرف های خارجی فراوانی در این عملیات تروریستی دست داشته اند.

سیاستمداران مصری مخالف دولت عبدالفتاح  السیسی، اتهامات علیه حماس و شاخه نظامی آن را خیانت و بی ارزش خوانده که تنها به اشغالگران خدمت می کند و می تواند هر گونه تجاوزگری صهیونیستی علیه ملت فلسطین را توجیه کند.

مجدی حسین رئیس حزب العمل مصر تاکید کرده بود اتهامات مصر علیه حماس در خصوص تروریسم، ارزشی ندارد، زیرا مقامات فعلی سبب از دست رفتن اعتبار دستگاه قضایی و احترام آن نزد جامعه مصر شده اند.

به گفته وی، اتهامات علیه حماس و شاخه نظامی آن سبب تقویت جنبش احزاب و نخبگان سیاسی مصر با وجود اختلافاتشان برای حمایت از مساله فلسطین و همبستگی با نوار غزه تحت محاصره خواهد شد.

نباید فراموش کنیم که مردم غزه تنها از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی رنج نمی برند و متاسفانه تلخی و دردناک بودن اقدامات حاکمان فعلی مصر علیه آنها تلخ تر و  دردناک تر از اقدامات دشمن شماره یک مسلمانان است،‌حاکمان فعلی مصر پس از کنار زدن محمد مرسی  اولین رئیس جمهور منتخب پس از انقلاب ژانویه 2011 در اقدامی که مخالفانشان کودتا می خوانند، قدرت را در چنگ گرفتند. حکومت عبدالفتاح السیسی بیشتر تونل های مرزی با غزه و تمام تماس های سیاسی را با جنبش حماس قطع کرده و بارها گذرگاه مرزی رفح به عنوان تنها گذرگاه ارتباطی مردم غزه با جهان را هم مسدود کرده اند.

این در حالی است که جنبش حماس بارها، خود را از اتهاماتی که دستگاه های قضایی و رسانه های آنها به این جنبش نسبت می دهند، مبرا دانسته است.

محمد الجوادی اندیشمند و مورخ مصری گفته است مقامات مصری به سبب ضعف خود،‌احزاب و مخالفانشان را به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم می کنند.

وحید الاقصری رئیس حزب مصر عربی سوسیالیست هم تاکید کرده است هر اقدامی که اسرائیل را در برابر فلسطینی ها  تشویق کند و مورد حمایت قرار دهد، به منزله خیانتی است که به هر دلیل و انگیزه ای که باشد، پذیرفتی نیست.

صلاح البردویل از رهبران جنبش حماس گفته است منشاء اتهام زنی به حماس، جهل، کینه و مزدوری برای رژیم صهیونیستی است.

البردویل با بی اساس خواندن اتهامات برخی رسانه های مصری به حماس و متهم کردن آن به دست داشتن در انفجارهای تروریستی اخیر در سیناء خاطر نشان می کند اقدامات خشونت آمیز در مصر، تاسف بار و نگران کننده است، اما آنچه خشم مردم غزه را برمی انگیزد،اتهامات برخی رسانه های مصری است که سرعت آن بیشتر از موشک های حماس و گردان های قسام است.

شکی نیست که حماس رابطه مستحکم و نزدیکی با اولین دولت منتخب پس از انقلاب 2011 مصر و شخص محمد مرسی داشت، اما این رابطه گرم نمی تواند مستمسک و بهانه ای برای تخریب این گروه مقاوم باشد.

جنبش حماس،‌27 دسامبر 2013 میلادی در واکنش به اتهامات مقامات مصری در بیانیه ای ضمن رد آن اعلام کرده بود مقامات مصری حملات خود را علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تشدید کرده به طوری که به تخریب مجموعه ای از تونل ها در مرز با نوار غزه روی آورده و محمد مرسی(رئیس جمهور برکنار شده مصر) و گروهی از رهبران اخوان المسلمین را به جاسوسی برای حماس متهم کرده اند.

در این بیانیه آمده بود شیوه حکومت مصر در تعامل با حماس از جولای 2013 ادامه داشته است، از زمانی که رئیس جمهور مرسی کنار گذاشته شد و بوق های تبلیغاتی و رسانه های علیه حماس فعال شد.

جنبش حماس اعلام کرده بود حماس ضمن اینکه به این اتهام زنی ها عادت کرده و با حکمت و دوراندیشی و عقلانیت با آن تعامل کرده است،‌ادله و مدارک خود را در خصوص بی اساس بودن این اتهامات ارائه کرده است.

جنبش حماس تصریح کرده بود مقامات مصری بهترین وسیله را برای کنترل جامعه در متهم کردن طرف های خارجی به ایجاد خشونت در جامعه مصر و ضربه زدن به امنیت و ثبات آن یافته اند و ادعای آنها مبنی بر دستگیری فردی که وابسته به حماس بوده و قصد منفجر کردن چند هدف را داشته، نشان دهنده نیت و تصمیم مقامات مصری برای ایجاد نوع تاثیرگذاری روانی در مصری ها برای مرتبط کردن انفجارها به عامل داخلی یعنی  اخوان المسلمین و عامل خارجی یعنی فلسطینی است.

حماس تاکید کرده است جنبش حماس برای مصر و ملت و نقش آنها ارزش قائل است و جایگاه سیاسی مصر را در منطقه  درک می کند،‌حماس هرگز در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند و با هیچ محوری علیه دیگران همکاری نمی کند و همواره بر ثبات و امنیت کشورهای عربی به ویژه کشورهای اطراف فلسطین پافشاری کرده است.

حماس همواره تاکید کرده است ورود به نزاع و درگیری با قدرت حاکم در مصر را به نفع خود نمی داند چه قدرت حاکم، مبارک باشد یا مرسی یا السیسی، زیرا نبرد و درگیری حماس فقط با اشغالگران است و هرگونه درگیری با طرف های دیگر،‌حماس را از نبرد اساسی اش دور کرده و سبب تضعیف سلاحش خواهد شد.

سئوالی که اینجا باید طرح کرد که مقامات و رسانه های مصری همواره پس از هر انفجار تروریستی، حماس را به دست داشتن در آن متهم می کنند، در پاسخ به آنها باید گفت حماس چه نفعی از منفجر کردن مراکز امنیتی و نظامی در مصر می برد، در حالی که نوار غزه تحت محاصره کامل قرار دارد و هر لحظه در حال رویارویی مستمر با  اشغالگران اسرائیلی است، متجاوزانی که هر روز مناطق مختلف فلسطینی را آماج حملات خود قرار می دهند .

حماس تاکید کرده است درگیری و تقابل با حکومت مصر و دشمنی با ملت این کشور هرگز به نفع این جنبش نیست و همواره از چنین رویکردی اجتناب کرده است،‌زیرا به زیان حقوق ملت فلسطین و به نفع اشغالگران است.

از طرف هایی که حماس را متهم می کنند، باید پرسید حماس چه سودی از دشمنی با مصر و ملت و ارتش و دستگاه های  امنیتی اش می برد؟ این جنبش که شاخه نظامی اش سال هاست در حال مبارزه با رژیم صهیونیستی است،‌چه منفعتی دارد که بخواهد به خرابکاری در داخل جامعه مصر روی آورد، زیرا پیش از آنکه به ملت مصر ضربه بزند، به ملت فلسطین و حقوق مشروعش زیان می رساند.

حماس تاکید کرده است متهم کردن حماس به خرابکاری در مصر، بی پایه و اساس است و خارج از چارچوب منافع و اخلاق و ارزش هایی است که حماس به آن پایبند است.

از نظر جنبش حماس،‌هدف از اتهامات مقامات مصری به این جنبش، ‌القای وجود دشمن خارجی و تلاش برای نشان دادن اینکه به زعم آن ها، توطئه خارجی و اقدامات خرابکارانه علیه مصر وجود دارد که هدف از تمام این اتهامات، نجات حاکمیت و منحرف کردن نگاه ها از مشکلات واقعی مصر و تلاش برای شستشوی مغزی مصری ها و تاثیرگذاری بر رفتار و تصمیمات آنهاست.

تخریب و تضعیف مقاومت به نفع رژیم صهیونیستی است

حماس تاکید کرده بود که مشکل، نه حماس بلکه طرف های دیگری است که ارتباطات و اهدافشان شناخته شده است.

اتهامات گاه و بیگاه برخی رسانه ها و مقامات مصری علیه حماس و مخصوصا تحرک خطرناک اخیر علیه گردان های عزالدین قسام در ادامه تلاش ها برای مخدوش کردن وجهه مقاومتی است که تا کنون دستاوردها و پیروزی های بزرگی را در مقابله با اشغالگران قدس کسب کرده است.

اتهامات و تحرکات ضد مقاومت فلسطین در مصر کاملا به نفع رژیم صهیونیستی است که اقدامات تجاوزکارانه اش علیه مقاومت،‌ساکنان قدس و رزمندگان فلسطینی ادامه دارد.
با این حال نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این تحرکات خزنده و جوسازی و اتهام زنی علیه مقاومت فلسطین هرگز قادر به مخدوش کردن وجهه مقاومت و مبارزات ملت فلسطین نخواهد بود و مانعی در برابر مسیر مبارزه مشروع با رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد.

اعتراف رسمی گروه های مسلح فعال در منطقه سیناء به ارتباط با داعش و تشکیل ولایت سیناء متعلق به این گروه تروریستی تکفیری با توجه به جنایات وحشیانه این گروه در سوریه، عراق و لبنان و حمایت های گسترده رژیم صهیونیستی از تروریست های تکفیری به ویژه در منطقه جولان و مداوای آن ها در بیمارستان های خود نشان می دهد که رژیم صهیونیستی اولین سودبرنده از جوسازی رسانه ای و سیاسی علیه جنبش مقاومت فلسطین در مصر است و مقامات مصری دانسته یا ندانسته، به عمد یا غیر عمد با اقدامات خصمانه خود علیه مقاومت، آب در آسیاب دشمن شماره یک مسلمانان و غاصبان قدس ریخته و آن ها را به ادامه اقدامات تجاوزکارانه علیه ملت فلسطین و تشدید آنها ترغیب و تشویق می کنند.

اظهارات "نیر بن ارتسی" یک حاخام صهیونیست مبنی بر اینکه وجود داعش در کشورهای عربی در راستای حمایت از اسرائیل است و پیوستن اروپایی ها به این گروه و حمله به آنها در اروپا با هدف مهاجرت یهودیان به مناطق اشغالی صورت می گیرد.

نکته ای که باید مورد تاکید قرار گیرد  اینکه اختلافات موجود میان مقامات کنونی مصر و جنبش حماس هرگز به نفع جهان  اسلام نیست.

ایجاد کانال های سیاسی به منظور بر طرف شدن این اختلافات و یافتن سازوکارهایی که سبب تقویت روابط میان ملت های مصر و فلسطین شود،‌یک ضرورت است، چرا که اختلافات هر اندازه هم باشد، هرگز نمی توان دو ملت را از هم جدا کرد و ادامه جوسازی رسانه ای و تبلیغاتی و اقدامات خصمانه علیه مقاومت فلسطین پیامدهای ناگواری خواهد داشت که قطعا ترکش آن قبل از همه به حاکمان مصر اصابت خواهد کرد و آن ها باید مسئولیت عواقب این اقدامات خود را برعهده بگیرند.

بنابراین تحرکات گروه های مسلح در منطقه سیناء حتی اگر در ظاهر پرچم اسلامی را بر دوش بگیرند، تنها به نفع رژیم صهیونیستی است و به اعتراف خاخام صهیونیست، داعش حامی صهیونیست هاست و با توجه به شواهد و مدارک غیر قابل خدشه درباره رابطه مستحکم رژیم صهیونیستی با گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش که در منطقه سیناء مصر هم فعال است،‌مقامات و رسانه های مصری باید در رویکرد خصمانه خود ضد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تجدیدنظر کرده و به جای اتهام زنی و توصیف این جنبش به گروهی تروریستی که مطلوب و دلخواه صهیونیست هاست، به بازگشایی کانال های ارتباطی و گفت و گوی دوستانه و برادرانه با گروه های مقاومت فلسطین به ویژه حماس روی آورده و با ترمیم رابطه و حل اختلافات،‌ اسباب تقویت مبارزات مشروع ملت فلسطین و مقاومت آنها در برابر اشغالگران قدس را فراهم کنند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان