فیصل مقداد: ائتلاف مخالفان بدون اجازه اربابان خود مجوز حضور در نشست را ندارد

فیصل مقداد: ائتلاف مخالفان بدون اجازه اربابان خود مجوز حضور در نشست را ندارد

خبرگزاری تسنیم:آن ‌ها (ائتلاف مخالفان) خود را در جایگاهی می‌بینند که اربابان شان در ریاض، دوحه ، پاریس و آنکارا به آن‌ها اجازه این کار را ندادند، چنین افرادی بدون اجازه اربابان و ولی‌نعمت شان حتی در خیابان‌ها این شهرها راه نمی ‌روند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در مقاله‌ای در روزنامه لبنانی البناء نوشت: رایزنی‌های مقدماتی در مسکو بین نمایندگان دولت و مخالفان سوریه با میزبانی مخلصانه از سوی دوستان روسیه برگزار شد. این مشورت‌های مقدماتی توجه و پیش‌بینی‌های بسیاری را در عرصه بین‌الملل و منطقه‌ای و در محافل معارضان سوری به دنبال داشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد هدف و مرجعیت این رایزنی‌ها مطرح شده، اعتبار و صداقتی بود که در مواضع سوریه در زمینه ابعاد مختلف حوادث این کشور از 4 سال پیش تاکنون وجود داشته است، اگر برخی گروه‌های معارض سوری با عقلانیت و صداقت  مسائل موجود را دنبال می‌کردند، سوریه شاهد این خونریزی خطرناک نبود، و اتفاقاتی که باعث شد شهروندان سوری هزینه زیادی در ریختن خون شهدا و زخمی‌ها و از بین رفتن دارایی‌های متمدنانه و عمرانی خود پرداخت کنند، رخ نمی‌داد.

همه ما به یاد داریم که بحران سوریه از همان ابتدا تاکنون مبتنی بر اختلافاتی نبود که بین سوری‌ها قابل حل نباشد، بلکه بر اساس جنگی اعلام شده بر ضد سوریه و نمایندگان ملت و ارتش و رهبران این کشور بود، چرا که آن‌ها به دنبال کرامت و شرف و بازیابی جایگاه ارزشمند خود بودند تا حقوق غیر قابل چشم‌ پوشی خود به ویژه در آزاد سازی اراضی عربی اشغال شده و باز پس‌ گیری جولان و قدس و کرانه باختری و سایر اراضی اشغالی لبنان را به دست آورند. موضوعی که باعث ایجاد کشتار و ویرانی گسترده در سوریه شد، وابستگی پادشاهان و امرا به اربابان صهیونیستی و آمریکا و دولت‌های غربی بود. خطرناک‌ترین اشکال این روند نیز در ابعاد اخلاقی و روانی ناشی از این تلاش‌ها بود که به دنبال ترویج روحیه شکست و تسلیم و وابستگی در میان مردم سوریه بود.

از زمان آغاز تحولات در برخی کشورهای عربی و وقتی برخی از این عناصر مژده دادند که این بحران به کشورهای دیگر سرایت خواهد کرد، سوریه متوجه این نکته شده که هدف از این پیام این است که یا باید همه تسلیم اسرائیل شوند یا کسانی که بخواهند مقاومت کنند، کشور و دستاوردها و ملت آن‌ها در معرض خطرات بی‌سابقه‌ای قرار خواهد گرفت. همین اتفاق نیز افتاد ، اما مردم و رهبران سوریه تهدیدهای دشمن را رد کرده و با منطق عزت و کرامت، تسلیم شدن در برابر دشمن و وابستگی را  قبول نکردند.

بشار اسد رئیس ‌جمهور سوریه از همان روز اول و حتی قبل از آن زمان به تمام کسانی که به دنبال بر هم زدن برگه‌ها ی بازی و گمراه کردن ملت بودند، با تمام وضوح گفت که به ملت سوریه  ایمان دارد و با تمام مسئولیت ‌پذیری شخصاً روند اصلاحات مورد نظر را در صورت توقف هجمه‌ها بر ضد سوریه رهبری خواهد کرد. در همین راستا برخی احکام عرفی لغو شد و قانون اساسی جدید مبتنی بر جدیدترین اشکال و ابزارهای حاکمیت دموکراتیک تدوین شد و قوانینی برای تضمین آزادی بیان و احترام به حقوق جمعی و فردی انسان‌ها و آزادی ایجاد احزاب سیاسی در کشور و حق تظاهرات در چارچوب قانون اساسی مانند هر کشور دیگری در دنیا شکل گرفت.

با این ‌وجود هجمه‌ها حتی یک قدم متوقف نشد، به ویژه اینکه مزدوران و قاتلان و فریب خوردگان و توطئه ‌گران اقدام به مانع تراشی و رد  تمام راهکارهای ارائه ‌شده کردند. علاوه بر تمام این راهکارها بشار اسد رئیس جمهور در اقدامی حکیمانه و عقلانی و واقع ‌گرایانه به‌ صورت مثبت و سازنده با تمامی ابتکارهای عربی و بین ‌المللی شناخته شده برای ایجاد راه حلی جهت حل بحران تعامل مثبت داشت، اما این روند مثبت همواره از سوی توطئه پردازان ضد سوری رد می‌شد ، چرا که تنها هدف آن‌ ها از بین بردن سوریه و تجزیه و ویرانی آن و نابود کردن ملت آن است. آن‌ ها سعی دارند تمام توطئه‌های خود را برای تضمین امنیت اسرائیل و تأمین منافع غرب در منطقه شامل نفت و ثروت‌های طبیعی و بازار مصرفی و موقعیت راهبردی و جغرافیایی به اجرا بگذارند.

به هر حال رایزنی‌های مقدماتی در مسکو انجام شد و این دور از نشست ها بعد از تحقق تمام اهداف مورد نظر به پایان رسید. ما تقدیر و تشکر مردم  سوریه از اقدامات رهبران روسیه و تلاش‌های آن‌ها در طول سال‌های بحران را اعلام کرده و بر محبت و علاقه مسکو به سوریه و مردم این کشور تأکید می‌کنیم. این علاقه از طریق 4 بار استفاده از حق وتو در شورای امنیت به نفع مردم سوریه و نه به نفع قشری خاص نمود پیدا کرده است، چرا که هیچ فرد عاقلی موافق حمله به کشور و دست‌اندازی به آن از سوی طرف های مختلف نیست. ما اصرار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و معاونان وی به عدم تساهل در جریان مذاکرات در مورد بیانیه ژنو با  آمریکایی‌ها و غربی‌ها و مزدوران عرب آن‌ها را برای این کشور ثبت می‌کنیم. تاریخ به خاطر خواهد داشت که آن‌ها دوستان واقعی سوریه بودند، نه کسانی که ادعا می‌کردند " دوستان سوریه " هستند و در عین حال دست تمام تروریست‌های وحشی و عناصر تشنه به خون ملت سوریه را برای انجام جنایات شان باز می‌گذاشتند.

در مسکو بسیاری ‌از کسانی که به کشورشان علاقه‌مند بودند از شخصیت‌های برجسته و رؤسای احزاب و رهبران این کشور دورهم جمع شدند، اما افرادی بودند که این دعوت را نپذیرفتند. طبعاً ما و دوستان روسمان نسبت این اقدام غافل‌گیر نشدیم، چرا که آن ‌ها خود را در جایگاهی می‌بینند که اربابان شان در ریاض و دوحه و پاریس و آنکارا و استانبول به آن‌ها اجازه این کار را ندادند، چنین افرادی بدون اجازه اربابان و ولی‌نعمت شان حتی در خیابان‌ها این شهرها راه نمی ‌روند. ما مطمئن هستیم که آن‌ها و تمام کسانی که  در  تکیه بر دو سند  نشست مسکو  مانع ‌تراشی کردند، هیچ انگیزه‌ای اخلاقی و ملی ندارند. چطور ممکن است رئیس یک گروه موسوم به ائتلاف در حالی که تابعیت کشور دیگری دارد و تحت سلطه حاکمان آنکارا قرار دارد ، با اقدامی ملی ‌گرایانه و با ماهیت سوری مجاز به ورود به مسکو باشد و بعد از آن اجازه حضور در دمشق و جاهای دیگر  را پیدا کند، آن‌ها با منابع مالی و رشوه‌های ترک‌ها و فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها و در آغوش اسرائیلی‌ها و هم ‌پیمانان آنان در برخی  پایتخت‌های عربی رشد کرده و بزرگ شده اند.

نه ما و نه دوستان روس ما و بیشتر مخالفانی که در نشست‌های مشورتی مقدماتی مسکو شرکت کرده بودند، انتظار معجزه از این نشست نداشتند، این یک موضوع طبیعی است که در بحران‌های دیگر در تمام نقاط مختلف دنیا رخ داده است. نگاه کنید کشورهای دیگر دنیا و ملت‌های دیگر تا چند سال برای حل بحران خود انتظار کشیده اند. البته این مسائل به معنی این نیست که ما به تعویق افتادن راه حل حتی برای یک دقیقه تمایل داشته باشیم. ما راه حل امروز را بهتر از فردا می‌دانیم ، ما هیچ موضع منفی یا تردیدی در پذیرش مبانی مسکو و درخواست‌ها این کشور نداشته ‌ایم، اما در عین ‌حال به کسانی که همچنان با وجود انتظار طولانی ملت سوریه  به زمان نیاز دارند، زمان کافی را خواهیم داد.

البته باید در مورد نشست مسکو یادآور شد که این اولین نشستی بود که یخ‌های موجود را شکست، یخ هایی که غربی ها همچنان بر عمق آن می‌افزودند تا مردم سوریه در کنار همدیگر قرار نگیرند و راه حلی برای بحران این کشور پیدا نکند. اگر ما می‌خواستیم، نشست مسکو می‌توانست دستاوردهای بیشتری را محقق کند، این یک آرمان مشروع است. البته این بدان معنا نیست که دولت سوریه و دوستان روسی و ملی‌ گرایان سوری که در این نشست‌ها حضور داشتند ، تمایلی به دستاوردهای بیشتر نداشتند، بلکه موضوع این است که ما و دوستانمان می‌دانیم که برخی‌ها همچنان از قید و بند فشارها و دستورات خارجی یا اعتقادات غلطی که در طول بحران به آن رسیدند، آزاد نشده‌اند. بنابراین موافقت ما برای انجام نشست‌های مشورتی آینده چه در دمشق برگزار شود یا در صورت رد آن در مسکو دنبال شود، نیازمند تضمین‌ هایی خواهد بود.

نشست مسکو اولین نشست عملیاتی از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون بوده است، طبیعی بود که ما توافق خود را دست ‌کم در مورد حل مشکل مطرح می‌کردیم تا سوری های مخلص که وارد این مسیر نشده اند نیز به ما بپیوندند. برخی که خود را نماینده مردم سوریه معرفی می‌کنند، مدعی هستند: « آنچه ما از آن می‌ترسیم ترور سیاست و راهکار سیاسی از سوی گروه‌های افراطی و اعمال راه ‌حل امنیتی و نظامی است» به نظر می‌رسد کسانی که با این لحن صحبت می‌کنند و با این منطق منحرف و خلط مبحث به دنبال گمراه کردن افراد ساده هستند، تنها مسئول ادامه بحران در سوریه هستند.

اگر عدم مشارکت این افراد و امثال آن‌ها در مسکو را نیز به این موضوع اضافه کنیم، می‌بینیم که مشخص شدن مسئولان بحران کنونی در سوریه بسیار واضح‌ تر از قبل شده است. تروریسم و حامیان آن‌ها با هر نقابی که خود را بپوشانند، مسئول اصلی مصیبت ملت سوریه هستند، چرا که آن‌ها و منطق نادرست شان پوششی را برای قاتلان ایجاد کرده تا در پشت این مصیبت مخفی شوند و زمان آن را طولانی‌تر کنند.

کسانی که پشت سخن‌های فریبنده در مورد کشور خود را مخفی کردند، تفاوت زیادی با عناصر جماعت ائتلاف که دیگر کسی فریب آن‌ها را نمی‌خورند، ندارند. بلکه آن‌ها نیز تنها خود را فریب می‌دهند. کسانی که در نشست مسکو حضور داشتند و در لحظات آخر برگه مربوط به مبانی این نشست را بر هم زدند، خوشبختانه تعداد بسیار اندکی هستند، آن‌ها باید بدانند که محبت به کشور باید بالاتر از هر عشق و محبت دیگری باشد، هر انسانی تنها در سایه ملت و کشور و ارتش خود به کرامت می‌رسد. آن‌ها می‌دانند که ملت و رهبران سوریه برای حفظ تمامیت و وحدت و استقلال این کشور مبارزه می‌کنند، آن‌ها جنگ بی امانی را بر ضد تروریسم و تروریست ها آغاز کرده اند.

این گروه همچنین می‌دانند که ما در زمینه تمامیت قانون و مساوات حقوق شهروندان در برابر قانون اختلاف عقیده ای با آن‌ها نداریم. دشمنی برخی با سوریه تنها به علت این است که این کشور هر نوع مداخله خارجی در امور اساسی سوریه را رد می‌کند و مردان سوریه در تمامی طیف ها تصمیم سازان اول و آخر آن هستند. اگر برخی نیز از ‌الان حوادث رخ داده و جاری در سوریه را درک می‌کنند، کشور اشتباهات مردان خود را می‌بخشد، اما خیانت و ارتباط با دشمنان اسرائیلی و توطئه‌های آن‌ها و نشانه رفتن سلاح به قلب ارتش قهرمان سوریه را قبول نمی کند.

اگر مسکو شاهد قدم اول در مسیر هزار مایلی بوده، این موضوع مانند گذشته ما را به سمت خوش‌بینی می‌کشاند، از آنجا که اقدام مسکو نیازمند قدم‌هایی دیگر است، مقامات سوریه آمادگی خود را برای دیدگاه مثبت در این رابطه اعلام کرده اند. نشست مسکو در مورد جمع شدن تعدادی از شخصیت‌های سوری جهت توافق بر سر مجموعه ای از مبانی گفتگوهای سوری- سوری به سمت پایان بحران این کشور حرکت می‌کند و بار دیگر بر هویت عربی سوریه و اهمیت صیانت از ارتش این کشور و رد مداخله‌های خارجی در امور داخلی سوریه و عدم حضور گروه‌های خارجی جز در سایه اراده دولت این کشور تأکید دارد.

این گفتگوها همچنین به سمت محکوم کردن تروریسم و حامیان آن‌ها پیش می‌رود و مردم سوریه را به اتحاد فرا می ‌خواند. دمشق منتظر است تا تمامی اهالی مخلص این کشور امکانات و پتانسیل‌های خود را برای خدمت به کشور بسیج کنند. آنچه الان باعث خوشحالی ما شده وجود نوری در پایان این تونل است، ما به نور خورشید امیدوار هستیم، نوری که آسمان سوریه را روشن می کند و به آن گرما و محبت و امنیت و ثبات و به تمام مردم سوریه که عشق به کشور و آینده نسل های آن و نقش عربی و بین‌المللی  و انسانی آن  را در دل دارند ، قدرت می دهد.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان