طرح موضوع هولوکاست فرصت‌ ایجاد کرد/ اتکا به توان داخلی؛ محور برنامه اقتصادی جلیلی

طرح موضوع هولوکاست فرصت‌ ایجاد کرد/ اتکا به توان داخلی؛ محور برنامه اقتصادی جلیلی

خبرگزاری تسنیم: معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای به‌علت اصرار بر ارزش‌ها به دست آمده است، گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی اقتصاد در کشور عدم‌تمسک به ارزش‌های انقلاب است.

به‌گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، علی باقری معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی که صبح امروز به‌دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در این دانشگاه حاضر شده بود، طی سخنانی اظهار داشت: در شرایط کنونی و با آمیخته شدن به فضای انتخابات، برخی افراد دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کنند که این دیدگاه‌ها در گذشته مطرح شده و موفق بودن یا نبودن آنها مشخص شده است.

وی تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی جریان فکری‌ای در کشور پدیدار شد که پیشانی این تفکر، این بود که علت هزینه‌هایی که در جنگ دادیم، تمسک به ارزش‌های انقلاب بود تا جایی که در مقام خطیب جمعه مانور تجمل را به‌عنوان یک ارزش شاهد بودیم، در صورتی که موفقیت‌های ما در جنگ تحمیلی ناشی از این تمسک بود و زمانی توانستیم در مسیر جنگ تغییری ایجاد کنیم که بسیج وارد میدان شد.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در مقطع کنونی که هشت سال دولت نهم و دهم را پشت سر گذاشتیم، در حالی بود که بعد از دولت‌های سازندگی و اصلاحات در اوایل دولت نهم، مقام معظم رهبری فرمودند که این دولت، کشور را به ریل اصلی انقلاب بازگرداند اما عده‌ای سعی کردند در پایان دولت دهم، رجعتی که بعد از جنگ از ارزش‌های اسلامی شاهد بودیم،‌ دوباره تکرار کنند.

باقری با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در اول فروردین ماه مبنی بر توجه به نقاط قوت و ضعف دولت گذشته، خاطرنشان کرد: برخی سعی کردند مزیت‌ها و نقاط مثبت دولت نهم و دهم از جمله سیاست‌های پیگیری شده در انرژی هسته‌ای، آمریکا و رژیم صهیونیستی،‌ به‌عنوان نقاط ضعف نشان دهند، به‌طور مثال در موضوع رژیم صهیونیستی عده‌ای عنوان می‌کنند که موضع درستی نداشتیم در صورتی که همین موارد را حضرت امام خمینی(ره) حتی قبل از تشکیل نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کردند.

وی اضافه کرد: نگاه ما به رژیم صهیونیستی یکی از نقاط قوت ما و ضعف دشمنان است و زمانی‌که سؤالی در مورد هولوکاست مطرح شد، جدا از مباحث دینی،‌ از نظر سیاسی نیز برای ما ایجاد فرصت کرد.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ با بیان خاطره‌ای از دولت نهم، گفت: در دولت نهم عده‌ای از دیپلمات‌های غربی به بنده اعتراض کردند که: چرا مسائل تنش‌زا را مطرح می‌کنید؟ پرسیدم: چه مسائلی را می‌گویید؟ عنوان کردند: مثلاً در مورد هولوکاست؟ بنده پرسیدم: آیا اینکه عده‌ای از شهروندان اروپایی عده‌ای دیگر از شهروندان خودشان را به‌بدترین شکل کشته‌اند، برای شما موضوعی تنش‌زاست و یا خود شما بر این مورد تأکید دارید که گذشتگان ما قاتل بودند و نمی‌خواهید کسی در این مورد سؤال کند که آیا قاتل بوده‌اند ویا نبوده‌اند؟ یا حتی اگر چنین اتفاقی رخ داده است، آیا باید گذشتگان شما توبیخ شوند یا مردم فلسطین؟ آنها از پاسخ دادن به این سؤالات طفره رفتند.

باقری ادامه داد: یکی از کارکردهای این موضوع این بود که غربی‌هایی که ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند،‌ آنها را در زمین خودشان به چالش کشیده‌ایم و بازی را به زمین آنها منتقل کرده‌ایم اما برخی آن را همانند مسئله هسته‌ای که به‌طور جامع در همه صحنه‌ها برای کشور ایجاد فرصت کرد نقطه منفی می‌دانند.

وی با بیان مثالی از روند مذاکرات هسته‌ای گفت: در جریان گفت‌وگوهای استانبول1 که در سال 89 برگزار شد، طرف مقابل یک پیشنهاد ارائه کرد که نسبت به مذاکرات ژنو که قبل از آن برگزار شده بود، ایران را در خصوص تأمین اورانیوم غنی‌شده 20 درصد توسط غرب، بدبین‌تر کرد و طرف غربی به‌این‌علت که فکر می‌کرد ایران توانایی تولید سوخت 20 درصد را ندارد و نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران بلوف می‌زند که می‌تواند سوخت 20 درصد را تأمین کند. خانم اشتون در پایان مذاکرات که هیچ‌کدام از دو طرف سخنان طرف مقابل را نمی‌پذیرفتند، گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌شرط‌های شما را بپذیریم و ایده‌های‌مان را روی میز گذاشتیم، درها و تلفن‌ها باز است.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ در خصوص این جمله اشتون تصریح کرد: اشتون این جملات را در حالی گفت که ما هیچ پیش‌شرطی را مطرح نکرده بودیم و فقط به‌رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران را طبق معاده NPT عنوان می‌کردیم که آنها از آن به‌عنوان پیش‌شرط یاد می‌کردند و معنی این حرفشان این بود که شما هیچ‌راهی غیر از قبول پیشنهادات ما ندارید و آخر سر باید این پیشنهادات را قبول کنید. اما جلیلی به اشتون پاسخ داد: هرگاه اراده‌ای صورت گرفت که حقوق ملت ایران را بپذیرد و موانع را برطرف کند درها باز است و تلفن‌ها نیز باز است.

باقری هدف از مذاکره را تأمین حقوق ملت دانست و خاطرنشان کرد: عده‌ای هدف از مذاکره را توافق و لبخندزدن و دست‌دادن در پایان مذاکره می‌دانند.

وی ادامه داد: بعد از این مذاکرات و بعد از اینکه ما توانستیم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تأمین کنیم، اشتون در 24 بهمن 89 به جلیلی نامه نوشت: آماده‌ایم مذاکرات را ادامه دهیم. و در نامه دیگری که حدود 4 ماه بعد نوشت، در آن آمده بود: هدف ما احترام گزاشتن به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است؛ علت این عقب‌نشینی آنها پیشرفت ما در عرصه فنی بود و بین دو مذاکرات استانبول‌یک با مذاکرات بعدی، اشتون این جمله را در 3 نامه از 4 نامه‌ای که به جلیلی نوشته بود، تکرار کرد.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ دلیل این عقب‌نشینی را پایداری و هدایت هوشمندانه گفت‌وگوها و پیشرفت در عرصه فنی عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی ما در اقتصاد عدم‌تمسک به ارزش‌های انقلاب است و در واقع اقتصاد ایران به این دلیل ناکارآمد شده که در دوره‌ای به‌صورت رسمی و در دوره‌ای دیگر در لفافه از نسخه‌های غربی برای اقتصاد استفاده کردیم.

باقری با بیان اینکه در عرصه هسته‌ای کسانی توانستند این پیشرفت‌ها را حاصل کنند که علاوه بر متخصص بودن، دنبال منافع مادی هم نبودند، خاطرنشان کرد: شهید شهریاری یک نمونه از این افراد است و با وجود اینکه سوخت رآکتور تهران را طراحی کرد حتی یک ریال از سازمان انرژی اتمی دریافت نکرد و به‌همین علت است که در این عرصه‌ها پیشرفت کردیم و در عرصه‌هایی که با این نگاه وارد نشده‌ایم، دچار مشکلاتی هستیم.

وی در ادامه گفت: مسئله هسته‌ای ایران برای طرف غربی صرفاً موضوعیت ندارد و مشاهده کرده‌اید که در مقاطعی بحث هسته‌ای مطرح نبوده اما به‌نحو دیگری ما را تحریم کرده‌اند وحتی در دورانی افرادی‌که آمریکا را کدخدا می‌دانند و می‌گویند باید با کدخدا کنار آمد، دیدیم که هیچ دستاورد ملموسی را نتوانستند به ارمغان بیاورند.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در خصوص برنامه‌های اقتصادی وی اظهار داشت: جلیلی برنامه‌های اقتصادی‌اش را در مسیر تبلیغات تا روز انتخابات تبیین می‌کند اما محور بحث‌های اقتصادی‌اش همان‌طور که در سخنان اخیرش اشاره کرده اتکا به توانمندی‌های داخلی است که با ایجاد ظرفیت آزاد می‌شود تا بتوانیم از این طریق در تعامل با جهان دست برتر داشته باشیم.

باقری در پاسخ به سؤال دانشجویی در خصوص تحریم‌ها،‌ تصریح کرد: تحریم‌ها فقط هزینه‌های ما را بیشتر می‌کند و آنها از تحریم دو دلیل و هدف اصلی را مدّ نظر دارند که یکی تغییر در سیاست‌های رهبران ایران در مذاکرات در خصوص پرونده هسته‌ای و دیگری ایجاد نارضایتی بین مردم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به این مسیر یک نگاه مشخص داشته باشیم، می‌بینیم که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم. البته مخالفت غربی‌ها با ایران هسته‌ای نیست، بلکه آنها با ایران اسلامی مشکل دارند چرا که در جریان پروتکل الحاقی از 20 مرکز نظامی کشور بازدید کردند و به اطمینان رسیدند که هیچ انحرافی در مسیر فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد و اگر غیر از این بود تابه‌حال آن را هزاران بار در بوق و کرنا کرده بودند.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ درباره راه مقابله با تحریم‌ها، گفت: راه مقابله با تحریم‌ها کوتاه آمدن و سازش نیست، راه آن این است که ما به پیشرفت‌های خود در عرصه فنی ادامه دهیم آن‌وقت آنها پای میز مذاکره می‌آیند و از موضع خودشان کوتاه می‌آیند و سراغ ما خواهند آمد.

باقری در پاسخ به سؤال دانشجویی در این مورد که با توجه به اینکه تیم جلیلی در سال‌های اخیر فقط در موضوع پرونده هسته‌ای درگیر بوده و آشنایی با کارهای اجرایی ندارد چگونه وارد عرصه انتخابات شده است، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل موضوعات مختلف هسته‌ای کشور از جمله مباحث حقوقی، فنی،‌ عملی و ... در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدیریت و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی خاطرنشان کرد: روحانی در کتابی که نوشته و در سخنرانی‌هایی که اخیراً ایراد کرده عنوان می‌کند که تمام بندهای توافق‌نامه‌های پاریس، بروکسل و سعدآباد با توافق رهبر انقلاب انجام شده است اما حتی در کتاب خودش این موارد را نقض کرده است.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ ادامه داد: به‌طور مثال در جریان مذاکرات سعدآباد ویا پاریس که روحانی ادعا می‌کند در جلسه سران نظام خطوط قرمزی مطرح شد اما در بندهای توافق‌نامه همین مذاکرات مشاهده می‌کنیم که از همین خطوط قرمز نیز عبور و این موارد را امضا کرده است و در کتابی که منتشر کرده است موارد زیادی از سخنان و قسمت‌هایی از کتابش در همین کتاب نقض شده است.

باقری با طرح این سؤال که: "به‌نظر شما چرا در عرصه هسته‌ای و نظامی این‌قدر پیشرفت کرده‌ایم؟"، گفت: یکی از مقامات کشورها که در دوره‌ای وزیر خارجه و در دوره‌ای رئیس‌جمهور بوده به ایران آمد و بعد از اینکه از برخی تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید کرد،‌ گفت: شما چگونه این‌همه پیشرفت کرده‌اید؟ و برای وی سؤال پیش آمده بود: چگونه این تأسیسات را به دست آورده‌اید؟ که ما پاسخ دادیم: همه را متخصصان داخلی طراحی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 82 یکی از مقامات کشور نامه‌ای را به سفارت سوئیس تحویل داد تا به مقامات آمریکایی برسانند که در آن عنوان شده بود: "حاضریم حماس و حزب‌الله را محدود کنیم تا امنیت اسرائیل افزایش پیدا کند و برنامه هسته‌ای را تعلیق کنیم و حزب‌الله به یک سازمان سیاسی تبدیل شود و به ایجاد حکومت غیرفرقه‌ای در عراق کمک کنیم ویا معاهده لبنان را که دو کشور فلسطین و اسرائیل را هم‌زمان به‌رسمیت می‌شناخت، قبول کنیم"، که وقتی این نامه به دست دیک چنی وزیر خارجه وقت آمریکا رسیده بود، اعلام کرد: با شیطان حرف نمی‌زنیم.

معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ با تأکید بر اینکه اگر تأثیرگزار نبودیم آمریکا با ما کاری نداشت، چرا که بچه زدن ندارد، اظهار داشت: کسانی پشت میز مذاکره نشستند که ایمان داشتند جهان کدخدا دارد و باید دم این کدخدا را دید اما رمز پیشرفت پرونده هسته‌ای ایران بعد از این زمان قدرت در عمل و در عرصه انتخاب راهبرد است.

باقری افزود: اینکه برخی می‌‌گویند جهان کدخدا دارد، این گفته منجر به این می‌شود که شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌کند که میان کاندیداهای انتخابات ایران افرادی هستند که بهتر می‌توان با آنها مذاکره کرد، بهتر مذاکره کردن در نظر آمریکایی‌ها به‌چه‌معناست؟

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص پرونده هسته‌ای و علت تحریم‌ها، گفت: مسئله هسته‌ای خاکریز اول ماست که درعین‌حال نقطه قوت ما نیز محسوب می‌شود و در این موضوع نباید کوچک‌ترین تردیدی داشت. مسئله هسته‌ای موضوعیت دارد و از مرزهای نرم کشور حراست می‌کند و توسعه و تثبیت مرزهای نرم، اصرار بر سیاست هسته‌ای است اما چون نتوانستند در این عرصه حریف ما شوند در زمینه‌های دیگری فشار آوردند، مانند صدام که وقتی در جبهه‌های جنگ کم آورد به بمباران شیمیایی سردشت روی آورد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon