تخریب بزرگ‌ترین غار نمکی جهان در قشم


تخریب بزرگ‌ترین غار نمکی جهان در قشم

خبرگزاری تسنیم: لودرها به غار نمکدان قشم رفته‌اند و بخشی از بزرگ‌ترین غار نمکی جهان را براساس آنچه خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است، در ژئوپارک قشم تخریب کرده‌اند.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، انتشار تصاویر تخریب بخشی از یک غار در قشم که ایسنا آن‌را غار نمکدان قشم معرفی کرده اما جوادنظامدوست، رئیس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان در وجود آن تردید کرده است، بیانگر تغییرات خطرناکی است که با هدف گردشگری و بدون توجه به پروسه ثبت جهانی غار نمکدان قشم و همچنین سفر رئیس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به ایران انجام شده است.

کارشناسان درصددند غار نمکدان قشم را به‌عنوان یک اثر طبیعی ایران به ثبت جهانی برسانند. غار نمکی قشم یکی از جاذبه‌های طبیعی قشم و طولانی‌ترین غار نمکی جهان است.

این اقدام در حالی در ژئوپارک قشم صورت گرفته که این ژئوپارک هم‌اکنون در فهرست خطر شبکه جهانی ژئوپارک‌ها قرار گرفته است. شبکه جهانی ژئوپارک‌ها پیش‌تر به ایران مهلت داده بود تا با برطرف کردن نقایص ژئوپارک قشم ماندگاری این ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها را تضمین کند.

اکنون تصاویر منتشر شده از تخریب بخشی از یک غار نمکی در قشم که گفته می‌شود غار نمکدان قشم است، بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

آنطور که خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است، مسئولان ژئوپارک به جای محافظت از غار نمکدان قشم برای ثبت جهانی، به موضوع گردشگری شدن آن توجه کرده و لودرها را به جان طولانی‌ترین غار نمکی جهان انداخته‌اند. براساس این گزارش فعالیت لودرها با هدف اجرای طرح گردشگری در غار نمکدان قشم به‌منظور عریض کردن ورودی غار و راهسازی برای بازدید گردشگران و همچنین ساخت حوضچه نمک در این غار انجام گرفته است.

گزارش‌ها از تخریب کف و دیواره‌های دهانه ورودی شماره3 که غار اصلی نمکدان قشم است تا 20متری غار خبر داده‌اند. گفته می‌شود حدود یک تن نمک نیز از این غار خارج شده است. مردم بومی گفته‌اند با انجام فعالیت‌های اخیر راه برای ورود خودروی سواری به داخل غار نمکدان باز شده است.

براساس تصاویری که در ایسنا منتشر شده، محوطه‌ 2دهانه در ورودی دیگر غار نیز در این عملیات دچار آسیب و از حالت طبیعی خارج شده است.غارنوردها معتقدند گنبد نمکی غار نمکدان قشم با 6هزارو580 متر طول قابلیت ثبت جهانی و شکستن رکورد طولانی‌ترین غار نمکی جهان در سرزمین‌های اشغالی را دارد. براساس این خبر، پل ویلیامز مشاور یونسکو که متخصص کارْست و گنبدهای نمکی است با مشاهده غار نمکدان قشم از ایران خواسته است پیگیر ثبت جهانی غار نمکدان در یونسکو باشد.

جواد نظامدوست، رئیس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان نیز در توضیح اهمیت غار نمکدان قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین غار نمکی جهان به همشهری گفت: بیش از صدها غار کوچک و بزرگ در قشم وجود دارد ولی غار نمکدان 3 که 2دهانه و 6هزارو580 متر طول دارد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین غار نمکی جهان است که با تلاش انجمن غار و غارشناسی ایرانیان در جدول رنکینگ غارهای جهان وارد شد و توانست رتبه نخست را که پیش‌تر در اختیار یک غار 5 هزار متری در سرزمین‌های اشغالی بود، بشکند.

به گفته جواد نظامدوست، اهمیتی که غار نمکدان قشم دارد نوع نمکی است که طی سال‌های طولانی در این غار کریستالیزه و فشرده شده است.

نظامدوست افزود: نمک‌های کریستالیزه شده غار نمکدان، شفاف با رنگ‌های بسیار زیباست و اهمیت دیگر این غار نیز طولانی بودن آن است.

نظامدوست با تأکید بر اینکه هرگونه تغییر زیرساختی که به غار نمکدان قشم ضربه وارد کند، حتی احداث جاده غیراستاندارد می‌تواند این غار را برای همیشه از بین ببرد، گفت: مهم‌ترین موضوع در ثبت جهانی غار نمکدان قشم این است که این غار همانگونه که هست در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شود.

نظامدوست تأکید کرد: امیدواریم مدیریت جدید ژئوپارک قشم که زمین‌شناسی خوانده و ژئومورفولوژی می‌داند بی‌محابا و بدون انجام کارشناسی لازم دست به غار اصلی نزنند. او با مشاهده تصاویر فعالیت لودرها در دهانه غاری که گفته می‌شود غار نمکدان قشم است، گفت: اگر این تصاویر متعلق به غار نمکدان قشم باشد جاده‌ای به وسعت 30متر مقابل یکی از دهانه‌ها باز شده که اتفاق خوبی نیست.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon