پیشنهاد کاشت گیاهان گرمسیری در اطراف اهواز برای مقابله با ریزگرد‌ها

پیشنهاد کاشت گیاهان گرمسیری در اطراف اهواز برای مقابله با ریزگرد‌ها

خبرگزاری تسنیم: مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: کاشت گیاهان مناطق گرمسیری در اطراف اهواز منجر به مقابله با ریزگرد‌ها می‌شود.

اسماعیل کهرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم در خصوص اتفاق اخیر مبنی بر گردو غبار شدید در اهواز اظهار داشت: اهواز ضرر موقعیت خود را می‌خورد به این معنا که در موقعیتی جبران‌ناپذیر و خشک بوده که  اقدامات انسانی و خشک شدن تالاب هورالعظیم منجر به این امر شده است.

وی با بیان این‌که تالاب هورالعظیم در زمان جنگ توسط صدام حسین خشک شده که در این راستا 4 هزار نفر از مردم تالابی از خانه و زندگی محروم شدند، گفت: اکنون در مسیر قالب باد، ریزگرد‌های کف تالاب هورالعظیم برخاسته و موجب گرد و غبار شده است.

*هزینه سرسام‌آور با مالچ‌پاشی/مالچ خود به مرور به ریزگرد تبدیل می‌شود

مشاور رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد: نه تنها ریزگرد ناشی از کف تالاب بلکه گرمسیری و کارخانه‌های تحمیل شده در این منطقه موجب مشکلات بسیاری شده است و گرد و غبار شدید در اهواز را به دنبال داشته است.

کهرم با اشاره به اینکه غیر از ریزگرد ناشی از تالاب هورالعظیم ریزگرد‌هایی از  عراق نیز به این منطقه هنگام وزش باد می‌آید، گفت: مالچ‌پاشی به نظر من اقدام خوبی نیست چرا که هزینه‌ سرسام آور به دنبال دارد و همچنین به دلیل این‌که مالچ‌نفتی ترکیبی از نفت و شن و خاک است خود به مرور بعد از 3 سال به دلیل آفتاب شدید خرد می‌شود و آلوده کننده بوده و تبدیل به ریزگرد می‌شود.

*کاشت گیاهان گرمسیری/ هزینه دولت در خصوص خروج کارخانه‌ها از این منطقه

وی افزود: مالچ‌نفتی پاشیدن را مطرح می‌کنند به دلیل این‌که مانند پتو تا 3 سال باعث عدم ریزگرد می‌شود ولی باید توجه کرد که مجدد این ترکیب خود آلوده کننده می‌شود؛ در واقع چاقوی دو لبه است که یک سر آن منجر به جراحت و یک سر آن جراحی می‌کند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: اگر تحریم‌ها برداشته شود و کارخانه‌هایی که به این منطقه تحمیل شوند، خارج شده و دولت در این خصوص هزینه کند، می‌توان کمی از مشکلات را کاهش داد همچنین با کاشت گیاهانی گرمسیری از جمله گز و تاق در اطراف اهواز می‌توان با ریزگرد مقابله کرد.

*یک هکتار جنگل هفت تن ریزگرد را جذب می‌کند/خشکسالی کانون‌های گردو غبار در خوزستان را فعال کرده است

کهرم با بیان این‌که این امر درست است که خشکسالی کانون‌های گردو غبار در خوزستان را فعال کرده است چرا که اگر خشکسالی نبود و آب فراوانی بود مشکلی نداشتیم، گفت: در ماه‌های سرد معمولا آلاینده‌ها برای این منطقه مانند بحران می‌شود و حتی باد یک متر بر ثانیه هم مشکل‌ساز خواهد بود.

وی  با اشاره به این‌که یک هکتار جنگل هفت تن ریزگرد را جذب می‌کند، ادامه داد: 46 نقطه بحران ریزگرد وجود دارد که 8 نقطه در عراق و مابقی در سوریه، عربستان، ترکیه و کشور ما است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon