آزمایشگاه دارویی غرب کشور در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

آزمایشگاه دارویی غرب کشور در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: برای نخستین بار در غرب کشور، آزمایشگاه دارو در استان کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، قباد محمدی در نشست خبری که امروز در دفتر خبرگزاری ایسنا کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: تا آخر امسال آزمایشگاه دارو به‌عنوان تنها آزمایشگاه غرب، شمال‌غرب و جنوب غرب کشور در استان کرمانشاه با مشارکت معاونت غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی استان و با اعتبار 7میلیارد ریالی در سکوبندی و تجهیزات خریداری شده راه‌اندازی می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: این آزمایشگاه با هدف کنترل و تائید کیفیت دارو راه‌اندازی می‌شود و با تحقق این امر کیفیت و سلامت محصولات دارویی تائید می‌شود تا اگر دارویی با کیفیت پائین یا تقلبی در سطح استان موجود بود جمع‌آوری شود.

محمدی با بیان اینکه از دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات بیولوژی علوم پزشکی برای بررسی کیفیت داروها به‌ویژه اقلام دارویی سرطانی کمک گرفته می‌شود، عنوان کرد: تا آخر امسال حجم زیادی از تجهیزات پزشکی برای 17 بیمارستان‌ دانشگاهی استان کرمانشاه خریداری می‌شود. 

وی افزود: بیش از 600میلیون ریال برای خرید این تجهیزات در زمینه‌هایی از جمله ام‌آرآی، سی‌تی  اسکن، سونوگرافی، رادیولوژی و نوسازی و جایگزینی یک‌هزار تخت بیمارستانی و نیز خریداری تجهیزات داخل اتاق بیمارستان در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از راه‌اندازی بانک اطلاعات تجهیزات پزشکی به طور نرم‌افزاری تا انتهای امسال خبرداد که قابلیت نیازسنجی بیمارستان‌های دانشگاهی بدون نیاز به مراجعه را دارا است.

محمدی گفت: روزانه برای انواع صنوف و در سطح دانشگاه‌ها، مدارس و رانندگان اتوبوس که در حوزه حمل و نقل فعال هستند دوره‌های آموزشی برای چگونگی تشخیص قاچاق و تقلبی بودن یک دارو برگزار می‌شود.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید و بیان کرد: در ماه‌های اخیر و با همکاری نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، دادگستری و ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری کرمانشاه طرح تشدید  برخورد و جمع‌آوری کالای قاچاق به‌صورت گشت روزانه و در سطح آرایشگاه‌های زنانه و عطاری‌ها اجرا شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه هم‌مرزی با کشور عراق را با وجود تشدید نظارت‌و بازرسی‌ها عاملی برای ورود برخی از کالاهای قاچاق دانست که مقابله با این موضوع نیازمند توجه جدی مردم و مسئولان است.

محمدی عدم تقلبی بودن یک جنس را در صورت تولید داخلی منوط به پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و با علامت سازمان غذا و دارو دانست و گفت: در حوزه کالاهای سلامت محور هنگام ورود کالا به کشور با نظارت سازمان غذا و دارو بر روی درب آن برچسب اصالت دارو نصب می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: برچسب اصالت 16 رقمی است که در صورت ارسال این عدد به سامانه‌ مربوطه پاسخی از آن سامانه دریافت می‌شود که این پاسخ بر غیر قاچاق و تقلبی بودن کالا دلالت دارد.

محمدی تنها محل عرضه مکمل‌ها و داروها را داروخانه‌ها دانست و گفت: طراحی لیبرینگ طرحی است که برای اجرا به دو سال زمان نیازمند است که در صورت اجرا از آنجایی که به جای قیمت‌گذاری، کدگذاری انجام می‌شود در هر لحظه می‌توان با ارسال پیامک از آخرین قیمت آن دارو مطلع شد.

وی افزود: با همکاری صنایع تجهیزات پزشکی و یکی از کارخانجات دارویی کشور که در استان کرمانشاه نیز فعال است درصدد رایزنی برای راه‌اندازی صنایع تجهیزات پزشکی و دارویی هستیم.

محمدی گفت: ساخت مواد روان‌گردان نظیر شیشه به صورت دست ساز یا قاچاق، مصرف قرص برنج که بیشتر قاچاق و سبب مرگ و میر بالا شده و مصرف قرص ترامادول از معضلات استان کرمانشاه است که با همکاری بین بخشی مسئولان استانی این موضوع مرتفع می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیرامون حوزه‌های معاونت غذا و دارو بیان کرد: حوزه غذا و دارو با سلامت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد و در این معاونت تمام زمینه‌های تامین، توزیع، نظارت بر تجویز دارو توسط پزشکان و نظارت بر عرضه دارو در حیطه غذا و دارو انجام می‌شود.

محمدی با برشمردن حیطه‌های فعالیت این معاونت در حوزه مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی شامل مواد مخدر، مرفین و داروهای اتاق عمل، افزود: علاوه بر تامین سلامت غذا و نظارت بر آن،  انجام صادرات و واردات مواد غذایی تنها با مجوز معاونت غذا و دارو امکان‌پذیر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به انجام حجم بالای صادرات استان کرمانشاه در محصولاتی از جمله لبنیات، نان برنجی، رب و آب معدنی به کشور عراق اشاره کرد.

محمدی افزود: آزمایشگاه غذا و دارو به عنوان بازوی علمی معاونت غذا و دارو از دیگر بخش‌های این حوزه است که نسبت به مواردی از جمله تقلبی بودن یا نبودن داروها و مواد غذایی اقدام می‌کند.

وی به فعالیت اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی در حوزه قاچاق دارو و نیز نظارت بر نحوه نسخه‌نویسی، تداخلات دارویی و آموزش داروسازان اشاره و بیان کرد: اداره تجهیزات پزشکی نیز از دیگر ادارات معاونت غذا و دارو است که در حوزه تامین، تعمیر و نظارت بر توزیع و تولید تجهیزات پزشکی فعال است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اداره قاچاق و بازرسی ویژه را نیز به دلیل تهدیدات هم‌مرزی با کشور عراق مبنی بر ورود کالای قاچاق از دیگر ادارات فعال در حوزه معاونت غذا و دارو اعلام کرد.

انتهای پیام / ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon