گودرزی: وقتی بازیکن ملوان پنالتی پرسپولیس را می‌گیرد، من مقصر نیستم/ معیار ما برای ماندن کی‌روش، برنامه ۹۰ نیست

گودرزی: وقتی بازیکن ملوان پنالتی پرسپولیس را می‌گیرد، من مقصر نیستم/ معیار ما برای ماندن کی‌روش، برنامه 90 نیست

خبرگزاری تسنیم: وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری در مورد مسائل مختلف ورزش کشور صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، محمود گودرزی در نشست خبری که امروز (یک‌شنبه) در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: امیدوارم سالی که پیش روی ماست توام با موفقیت‌های عظیم ورزشی، سیاسی، فرهنگی و به خصوص فناوری و تکنولوژی باشد.

وی افزود: سال گذشته برای ورزش کشور با توفیقاتی نسبی همراه بود و با وجود محدودیت‌هایی که داشتیم به نظرم نسبتا موفق عمل کردیم.

گودرزی با اشاره به رویدادهایی که ورزش کشور در سال گذشته با آن درگیر بوده، خاطرنشان کرد: ما رویدادهای قابل توجهی مانند جام جهانی، بازی‌هایی آسیایی و پاراآسیایی اینچئون، مسابقات جوانان، المپیک‌های مختلف ساحلی و زمستانی و غیره را پشت سر گذاشتیم. با سرمایه‌گذاری محدودتری که نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، تلاش‌مان بیشتر شد و خواستیم توفیقاتی داشته باشیم که در مجموع به نظرم از لحاظ کمی و کیفی ارتقا داشته‌ایم.

* 350 پروژه ورزشی در آستانه افتتاح

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: سال گذشته در توسعه زیرساخت‌ها تلاش شد اما برخی محدودیت‌ها در زمینه منابع کار را کند کرد با این وجود در توسعه زیرساخت‌ها اتفاق خوبی رخ داده است. امیدوار هستیم تا پایان سال مالی 350 پروژه ورزشی که در دست افتتاح است را با موفقیت افتتاح کنیم. بخشی از این پروژه‌ها از قبل کلنگ زده شده بود که روند کاری‌شان متوقف شد و بخشی نیز در طول یک سال و 3 ماهی که من و همکارانم در وزارت‌خانه بوده‌ایم صورت گرفته است. همچنین 47 پروژه را در دهه فجر آغاز به کار کرده‌ایم و افتتاح خواهند شد که 5 پروژه استادیوم‌های 15 هزار نفری هستند که در هر استانی آبروی آن استان به شمار می‌روند. 22 بهمن ورزشگاه 15 هزار نفری ما در کرمانشاه افتتاح خواهد شد که امکانات بسیار جالبی دارد و همچنین در یاسوج نیز بعد از چند روز افتتاح ورزشگاه 15 هزار نفری را در دستور کار داریم.

گودرزی تصریح کرد: در سمنان نیز استادیومی بسیار شکیل ساخته شده و در دست افتتاح است که این استادیوم‌ها می‌توانند در آینده میزبان رویدادهای بسیار بزرگی باشند. در بجنورد و بیرجند هم استادیوم‌های 15هزار نفری ساخته شده و فقط برخی مشکلات وجود دارد که امیدواریم با مرتفع شدن این مشکلات تا شب عید افتتاح شوند. 7 پروژه 5 هزار نفری هم وجود دارد که در آستانه افتتاح قرار گرفته‌اند و کارهای کوچکی باقی مانده که نمی‌خواهیم این کارها به بعد از افتتاح موکول شود چون تجربه نشان داده اگر کارها برای بعد از افتتاح بماند دیگر انجام نخواهد شد. این پروژه‌ها در گنبد، میانه، قوچان، تربیت میانه، اسلامشهر و ... ساخته شده و به زودی افتتاح خواهد شد.

* خبرهای خوشی که در راه است

او یادآور شد: پروژه‌های بسیار فاخر دیگری نیز وجود دارد که من از نزدیک آنها را دیده‌ام اما به دلیل برخی ایرادات افتتاح آنها به تعویق افتاده است. پروژه‌هایی مانند پیست دوچرخه‌سواری کرمان و رشت و همچنین سالن دو و میدانی بروجن و خانه کشتی شیراز و سالن تیراندازی ارومیه پروژه‌هایی هستند که تا پایان سال مالی افتتاح خواهند شد و ما مجموعا 350 پروژه را افتتاح می‌کنیم تا قدری از فشارها و مطالباتی که جوان‌ها دارند کمتر شوند. به نظرم با افتتاح این پروژه‌ها سرانه ورزشی کشور تغییر قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در سال 93 اعتبارات عمرانی ما به 280 میلیارد تومان هم نمی‌رسید در حالی که شاید نیاز ما 10 برابر این بودجه بود اما با محدودیت‌های مالی در حوزه عمران توانستیم پروژه‌های جاری را که از جمله آنها دستمزد کارکنان، هزینه‌های آب و برق و ... است به خوبی جلو ببریم و همچنین قطار ورزش به خوبی راه‌اندازی شد. این قطار مربوط به کمک به فدراسیون‌ها برای سفرهای خارجی و تورنمنت‌های ورزشی است که در حال حاضر در دهه فجر هم چند مسابقه بین‌المللی را پیش رو خواهیم داشت. باید بگویم از 280 میلیارد بودجه پروژه‌های عمرانی 60 درصد آن هم تخصیص داده نشده و اگر این عدد را ضرب در 60 درصد کنیم شاید حدود 170 یا 180 میلیارد تومان بشود. با وجود این منابع محدود تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم پروژه‌های عقب‌ افتاده را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه خبرهای خوشی در راه است، گفت: جای خوشبختی و تشکر دارد و باید از مجلس و کمیسیون تلفیق تشکر کنیم که آنها در سال 94، بودجه ورزش را افزایش خواهند داد. باید ببینیم این افزایش چقدر خواهد بود و فکری جدید برای ورزش داشته باشیم. بودجه ورزش حدود 650 میلیارد تومان بوده که با افزایشی حدود 180 میلیارد تومان روبرو خواهد بود که این جای تقدیر دارد، هر چند شاید برای ورزش کشور کفایت نکند.

* توجه به توصیه‌های رهبری و رئیس جمهور

گودرزی با اشاره به 2 اتفاق مهم که اخیرا در ورزش کشور رخ داده و آن هم دیدار ورزشکاران با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بوده است، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که ورزشکاران با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان تاکید زیادی روی مسائل فرهنگی کردند. این جلسه مملو از تاثیرات فرهنگی عظیم و جو روانی بسیار خوبی بود و مقام معظم رهبری تاکید کردند که اولویت ما باید پرداختن به مسائل فرهنگی باشد و این مسئله را به صورت جدی به ورزشکاران گوشزد کردند. همچنین اشاره ایشان به ورزش همگانی بود که باید در جمهوری اسلامی مهم جلوه داده شود چون در سلامت جامعه نقش بسیار زیادی دارد. مقام معظم رهبری اشاره‌ای هم به برخی رسانه‌های زرد داشتند و از این رسانه‌ها درخواست کردند که روش‌شان را تغییر داده یا کاری کنند که ورزش کمتر وارد حاشیه شود.

وزیر ورزش و جوانان افزود: در دیدار با رئیس‌ جمهوری هم که از ورزشکاران تقدیر به عمل آمد و این کار همیشه با تاخیری 2،3 ساله همراه می‌شد و مطالبات ورزشکاران عقب می‌افتاد، تقدیر مناسبی از ورزشکاران انجام دادیم. چنین تقدیری در اواسط سال هم اتفاق افتاده بود و مطالبات باقی‌مانده از سال‌های 90، 91 و بعضا سال 92 به قهرمانان پرداخت شد. جوایزی که طبق آیین‌نامه بود و دولت محترم کمک کرد تا بلافاصله ورزشکاران مطالبات خود را بگیرند. این مراسم قرار بود بلافاصله بعد از بازی‌های اینچئون برگزار شود اما به دلیل ایامی که با آن مواجه شدیم به تاخیر افتاد و 2 هفته پیش جلسه را برگزار کردیم تا پاداش‌های ورزشکاران به تعویق نیفتد. این مسئله جای تقدیر و تشکر از معاونت‌های مختلف دارد و همچنین بخش‌های خصوصی که به ما کمک کردند.

وی با اشاره به 4 فراز رئیس جمهوری در دیدار با ورزشکاران، خاطر نشان کرد: فرازهای رئیس جمهوری را باید همه یک دستورالعمل کنیم. این مسائل برای ما یک اولویت بود اما خوب است که رسانه‌ها نیز به آن اهتمام بورزند. اولین فراز توسعه متوازن بود که خود ما هم تاکید داریم توسعه و نگاه‌مان به ورزش باید متوازن باشد و همچنین میان مرد و زن تفاوتی قائل نشویم. مسئله دوم هم رفع تبعیض‌ها بود که اگر تبعیضی بین بانوان و‌ آقایان صورت نگیرد می‌توان مشکلات را مرتفع کرد. محور بعدی صحبت‌های رئیس جمهوری مبارزه با فساد در هر جایی بود که تاکید ایشان روی ورزش ویژه است. این امر از ابتدای حضور بنده و همکارانم در وزارت ورزش صورت گرفته و تلاش شده با شفاف‌سازی در بحث‌های مالی ورزش به سمت پاک شدن برود.

* رسانه‌ها در نقش پاک کننده ورزش

گودرزی تاکید کرد: درخواستم از رسانه‌ها این است که یار و یاور ما برای شفاف‌سازی و سالم شدن ورزش باشند و کمتر مورد تهاجم باشیم. ورزش حوزه خوب و موثر در سلامت جامعه است و در نظم و ترتیب تاثیرگذار خواهد بود و باید سعی کنیم ورزش را پاک کنیم. اولویت قرار دادن ورزش همگانی نیز مسئله مهم دیگری بود که به آن پرداخته شد و از زمانی که ما آمده‌ایم تلاش کردیم تا ورزش همگانی را توسعه ببخشیم و 10 درصد از اعتباراتی که در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد در اختیار ورزش همگانی است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: امیدواریم زیرساخت‌ها ادامه داشته باشد و بتوانیم در ورزش قهرمانی زیرساخت‌های خوبی اتیجاد کنیم. داشتن ورزش پاک شعار ما بوده و امیدوارم در خانواده ورزش که شما رسانه‌ها نیز عضوی از آن هستید این مسئله رقم بخورد و به عنوان یک پاک کننده در ورزش عمل کنید.

* پذیرش نقدها در مورد انتخابات فدراسیون‌ها

وی با اشاره به برگزاری انتخابات‌های فدراسیون‌ها در سال 92، تصریح کرد: انتخابات 16 فدراسیون در سال گذشته برگزار شد و تاکنون نیز 12 فدراسیون مجمع انتخاباتی خود را برگزار کرده‌اند. قرار است تا پایان سال جاری این تعداد به عدد 17 برسد تا فدراسیون‌ها رئیس خود را بشناسند. این اعداد بسیار قابل توجه است  چرا که انتخابات یک حرکت در محور قانون به شمار می‌رود و ما هم طبق اساسنامه و دموکراتیک کردن فدراسیو‌ن‌ها انتخابات را برگزار کرده‌ایم. شاید نقدی هم وجود داشته باشد و ایراداتی نیز مطرح شود که ما هم این نقدها را می‌پذیریم به شرط اینکه کمک شود تا مشکلات را برطرف کنیم. نفس انتخابات باید مورد عنایت رسانه‌ها قرار بگیرد و شما مشوق ما باشید تا در این روند خودمان را تقویت کنیم. در حوزه قهرمانی مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ها هر 2 هفته یک بار ورود داشته و این مسئله در عملکرد سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش بی‌سابقه بوده است که فدراسیون‌ها موظف باشند مجامع خود را طبق تقویم برگزار کنند.

گودرزی خاطر نشان کرد: گزارشی فرهنگی نوشته شده که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است و از این نظر ورزش کشور از سال 84 مغفول مانده بود. این گزارش‌ها در اختیار صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت و پس از تایید در شورای عالی ورزش به تصویب می‌رسد که در صورت تصویب تمامی فدراسیون‌ها و سازمان‌‌های ورزشی موظف هستند که آن را رعایت کنند. در برنامه‌های راهبردی نیز اساسنامه سازمان نظام وظیفه‌ای نوشته شده که قرینه این اساسنامه می‌تواند اساسنامه نظام پزشکی باشد. این اساسنامه تعیین می‌کند که چه حوزه‌هایی می‌توانند وارد ورزش شوند و به نوعی تایید صلاحیت کسانی است که می‌خواهند سکان ورزش را در دست بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تلاش‌هایی که در ورزش همگانی صورت گرفته است گفت: ما جشنواره‌های همگانی زیادی را برگزار کردیم و در ایام نوروز هم مسابقاتی برگزار شد و در روستاها نیز جشنواره‌هایی داشتیم. در سال گذشته 216 هزار نفر در این جشنواره‌ها شرکت کردند و چون این عدد شروع کار ما بود امیدواریم در سال پیش رو این عدد به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته باشد. 2 هزار و 345 مورد نیز به واسطه فعال شدن معاونت‌های فرهنگی در دهه فجر در این عرصه فعالیت خواهند کرد و 3 هزار  برنامه فرهنگی در فدراسیون‌ها و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مختلف صورت گرفته است. برنامه‌های گسترده بومی، محلی و عشایری هم به عدد 500 می‌رسد که این عدد قابل توجه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت ورزش در حوزه پشتیبانی گفت: در حوزه پشتیبانی ما افزایش و ترمیم حقوق را داشته‌ایم و در بحث بیمه، بیمه‌های تکمیلی صورت گرفته و موارد پزشکی و درمانی و مایحتاج پرسنل رضایت آنها را در بر داشته است. در ورزش قهرمانی بانوان هم افزایش چشمگیری وجود داشته و در ورزش همگانی تلاش گسترده‌ای انجام شده که جای تقدیر دارد. ورزش با توجه به محدودیت منابع و مشکلاتی که دارد توانسته پاسخ نسبی به نیاز جوانان و ورزشکاران و همچنین بزرگسالان بدهد که البته معتقدیم این کارها نه تنها کافی نیست بلکه کم است و امیدواریم این ارقام افزایش و توسعه بخشیده شود.

* حرکت نامطلوب فدراسیون فوتبال

به گزارش تسنیم، وزیر ورزش و جوانان پس از ارائه گزارشش از رسانه‌ها درخواست کرد تا پرسش و پاسخ صورت بگیرد و در پاسخ به اولین سوال مبنی بر اینکه در سال 94 چه برنامه‌ای برای فدراسیون‌ها وجود خواهد داشت گفت: فدراسیون‌های یک نهاد مستقل هستند. آنها باید فعالیت‌شان بر اساس اساسنامه باشد و ما به عنوان پشتیبان که همان دولت است باید از آنها حمایت کنیم تا به ورزش خدمات تخصصی بدهند. مطمئنا ما هم در قبال این پشتیبانی انتظاراتی داریم که اولین توقع‌مان این است که برنامه‌ها طبق تقویمی که ارائه می‌شود اجرا شود. دومین درخواست هم این است که همه بر اساس قانون حرکت کنند و آنچه که وظیفه‌شان است به نحو شایسته انجام دهند.

وی افزود: می‌خواهم که ورزشی‌ها از حواشی پرهیز کنند و به متن بپردازند و در هماهنگی با وزارت ورزش و در چارچوب، مطالبات خود را نیز پیگیری کنند. خواست‌مان این است که فدراسیون‌ها تلاش کرده تا با برنامه‌های علمی و منطبق در رشته‌ای که هستند رشد داشته باشند و یک پله به لحاظ جایگاه بالاتر بروند.

گودرزی با اشاره به برخی رشته‌های ورزشی که در چند سال اخیر رشدی نداشته‌اند، گفت: زیبنده نیست که یک فدراسیون ثابت بماند و در یک جایگاه باشد بلکه آنها باید تلاش خود را زیاد کنند و توسعه یابند. آنچه ماموریت اصلی‌شان است و برای فدراسیون‌ها تعریف شده در عرصه قهرمانی و همگانی 2 ماموریت اصلی وجود دارد که حضور در میادین بین‌المللی و دفاع از جایگاه رشته‌ای است که در آن شرکت می‌کنند. این انتظار ما به جا و حق است و به نظرم کل جامعه چنین انتظاری دارند. خوب نیست که یک فدراسیون حرکتی نکند و ثابت باشد و خدایی ناکرده پسرفت داشته باشد.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که چه نظری در خصوص فدراسیون فوتبال و وضعیت فعلی 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت به خصوص پرسپولیس دارد، اظهار داشت: منظور دقیق‌تان را در خصوص اینکه چه نظری در خصوص فدراسیون فوتبال را دارم را متوجه نمی‌شوم اما نگاه ما به فدراسیون‌ها همان طور که گفتم متوازن است. در تمام رشته‌ها نگاهی متوازن داریم اما گاهی اوقات مسائلی وجود دارد که به هیچ وجه قابل هضم نیست. نباید ما به یک پدیده نگاهی ویژه داشته باشیم و این موضوع باعث شود که از سایر پدیده‌ها غافل شویم. نظر من در خصوص فدراسیون فوتبال همان نظرم به فدراسیون والیبال و کشتی و سایر فدراسیون‌هاست که همه آنها باید در جهت توسعه و پیشرفت گام بردارند و خود را تقویت کنند و ما هم کمک خواهیم کرد که گام‌های آنها رو به جلو باشد اگر آنها گام نزنند باید تلاش کنیم که به آنها کمک شود و اگر نقصی وجود دارد بر آن نقص غلبه کنیم.

وی افزود: نگاه ما به فدراسیون‌ها یکی است و همه فدراسیون‌ها اعم از کوچک و بزرگ و پرمخاطب و کم مخاطب تفاوتی ندارد. همه باید در جهت توسعه و تامین نیازها به خوبی عمل کنند. این خوب نیست که فدراسیون فوتبال از سال 78 تاکنون در یک موضع باقی مانده یا پایین‌تر رفته است. این پوسته باید شکافته شود و حرکت رو به جلویی صورت بگیرد. در فدراسیون فوتبال باید مطالعه و آسیب‌شناسی صورت بگیرد و اشکالات را مرتفع کنیم. وزارت ورزش هم که همان دولت به حساب می‌آید باید در رفع این نواقص کمک حال باشد و این کمک در تمام فدراسیون‌ها صورت خواهد گرفت.

* وضعیت خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

گودرزی یادآور شد: درباره استقلال و پرسپولیس هم باید بگویم این 2 باشگاه با وجود تعلق داشتن به دولت باید تا پایان سال 93 واگذار شوند. اقدامات جدی نیز صورت گرفته و دوستان من کار را به صورت جدی دنبال می‌کنند که شما رسانه‌ها باید به این مسئله گواهی بدهید که اقدامات خوبی برای واگذاری و خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال انجام شده است. در این خصوص خودم بعدا صحبت‌هایی خواهیم داشت که چه اتفاقاتی صورت گرفته و پیش‌بینی‌های‌مان را خواهیم گفت.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در بحث پرسپولیس و استقلال باید قانونی عمل شود و ما قانون را اجرا می‌کنیم. ما کار را به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار کرده‌ایم و اختیار واگذاری این 2 باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی داده شده است. کارهای قیمت‌گذاری و کارشناسی هم انجام شده و اکنون اموال این باشگاه دولتی نیست و ما هم اختیاری روی استقلال و پرسپولیس نداریم. وزارت ورزش و جوانان در این 2 باشگاه بدون اختیار است و تا 27 بهمن نیز کسانی که قصد خرید این 2 باشگاه را دارند، می‌توانند مراجعه کنند و با قیمتی که اعلام شده در مزایده حضور داشته باشند. بعد از حضور متقاضیان در مزایده همه چیز به صورت شفاف گفته خواهد شد و امیدوارم این 2 باشگاه به زودی واگذار شوند.

وی با بیان این جمله که از ابتدای ورود به وزارت‌خانه ورزش متوجه شدم که دولت اجازه تزریق مالی به تیم‌های حرفه‌ای را ندارد، گفت: اگر قرار باشد کمکی صورت بگیرد خلاف قانون است. شاید در گذشته از راه‌های دیگری به باشگاه‌های حرفه‌ای کمک شده است که من از آن خبر ندارم اما هر چه بوده خلاف قانون عمل شده است. پرسپولیس و استقلال برندهای بسیار خوب و پرطرفداری هستند که همین هواداران سرمایه‌های اصلی این 2 باشگاه محسوب می‌شوند. مسئولان می‌توانند با این 2 برند معتبر منابع خوبی را جذب کنند تا خودگردان شوند. پس از ورودمان به وزارت ورزش علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این باشگاه دعوت شدند و تعدادی از آنها فعالیت‌شان آغاز شد.

او ادامه داد: در این مسیر اتفاقاتی مثل دستگیری مدیر عامل، اختلاف مالی بین اسپانسر یا هیئت مدیره یا کنار کشیدن حامی مالی وجود داشت که نوساناتی در تامین منابع مالی به وجود آمد که ما هم اجازه نداشتیم کمکی کنیم و کمک فقط برای فدراسیون‌هاست که آن هم به صورت محدود انجام می‌شود وقتی این نوسانات صورت گرفت روی عملکرد اینها هم تاثیر گذاشت اما باید بگویم که استقلال و پرسپولیس شرایط مشابه هم دارند اما چطور شده که استقلال پایدار عمل کرده و پرسپولیس دچار نوسان شده است. شاید ماهیت پرسپولیس فضایی چالشی است که استقلال کمتر دچار آن می‌شود. مطمئنا باید شرایطی صورت بگیرد و فضا آرام شود و اگر قرار باشد اتفاقی هم صورت بگیرد از سوی هیئت مدیره‌ها انجام خواهد شد. هیئت مدیره تصمیمات را در خصوص عزل و نصب انجام می‌دهد و گاهی نیز از ما مشورت می‌خواهند و برخی اوقات ما آنها را از انجام برخی کارها منع می‌کنیم تا تنشی به وجود نیاید. در مجموع آنها استقلال کاری دارند و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند مربوط به خودشان است. مشکلات پرسپولیس هم باید توسط جامعه‌شناسان بررسی شود و ببینیم چه اتفاقاتی افتاده که حال و روز آنها به این شکل است که من در این خصوص تخصصی ندارم.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به این سوال که تیم ملی ایران در اردوی آفریقای جنوبی که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد با یک تیم صهیونیستی بازی کرده است گفت: نباید فقط از فوتبال سوال کنیم و باید نگاه‌ها متوازن باشد.

* تکذیب بازی دوستانه تیم ملی فوتبال با تیم صهیونیستی

در ادامه این نشست نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت وزش در پاسخ به این سوال گفت: چنین چیزی واقعیتی ندارد و من هم چنین چیزی نشنیده‌ام. تیم ملی در آفریقای جنوبی با تیم‌های محلی بازی کرد و چنین نبود که با تیم صهیونیستی به میدان برود.

عبدالحمید احمدی مشاور وزیر در پاسخ به این سوال که طرح جامع ورزش که صورت نگرفت در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: ما سالهاست که از طرح جامع ورزش دور شده‌ایم. برای این مسئله باید سندی نوشته می‌شد که از سال 82 مانده است و سند ملی آن نوشته نشده، نیاز داریم تمام اسناد به روز شود و این سند به زودی نهایی خواهد شد و در با در اختیار قرار گرفتن در شورای عالی ورزش به تصویب می‌رسد.

گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا از تغییرات در رأس فدراسیون فوتبال استقبال می‌کند یا خیر، اظهار داشت: فدراسیون‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و ما نمی‌توانیم به این نهاد یک NGO مردمی بگوییم اما فدراسیون استقلال دارد. آنها طبق اساسنامه‌ای که دارند باید حرکت خود را انجام دهند و اگر تغییری قرار باشد صورت بگیرد با تغییر مجمع انتخابات برگزار می‌شود و عزل صورت خواهد گرفت. حرکت فدراسیون فوتبال نیز بر اساس اساسنامه خواهد بود و جامعه فوتبال که 74 نفر عضو مجمع هستند و عصاره فوتبال به شمار می‌روند باید در این خصوص تصمیم بگیرند که چگونه در فدراسیون فوتبال اصلاحات انجام شود. اگر روند فدراسیون فوتبال مناسب است که باید آن را تقویت کنند و اگر نه خودشان می‌دانند که چگونه این روند اصلاح شود.

وی افزود: من نمی‌دانم که این 74 نفر متخصص فوتبال هستند یا نه اما در یک فضای دموکراتیک انتخاب شده‌اند و فرض ما بر متخصص بودن آنهاست. حالا خودشان نیز آستین بالا بزنند و باعث توسعه فوتبال شوند و اگر نیاز به تغییر باشد و به تغییر رای بدهند ما استقبال می‌کنیم و اگر هم رای‌شان ماندن و اصلاح باشد ما از این موضوع نیز استقبال خواهیم کرد. موضع وزارت ورزش تصمیم مجمع است و غیر از 74 نفر عضو مجمع قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد که دخالتی داشته باشیم.

* چگونگی مقابله با فساد

مناف هاشمی معاون توسعه مالی وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که مبارزه با فساد که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده چگونه عملی خواهد شد، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید مسائل فرهنگی را به صورت ویژه مد نظر قرار دهیم. این موضوع نیز دستور کار وزارت ورزش بوده و ما به جدیت آن را دنبال می‌کنیم. حسابرس‌هایی در فدراسیون‌ها داشته‌ایم که حساب‌های مالی 91 و 92 را به اتمام رسانده‌اند و قرار است بعد از پایان سال مالی 93 حساب‌های مالی این سال نیز بررسی شود. امید داریم از سال 94 به بعد حسابرسی‌ها به صورت درستی صورت بگیرد و این حسابرس‌ها رسمی باشند. در خصوص فساد اداری نیز هر فدراسیون باید در کمیته‌ها کمپینی تشکیل دهد تا تخلفات به صورت دقیق‌ بررسی شده و این سیاست را به جدیت دنبال می‌کنیم تا بر اساس سفارش مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری پیش برویم.

گودرزی نیز با اشاره به مبارزه با فساد خاطرنشان داد: در سفری که رئیس جمهور به اصفهان داشت و من هم او را همراهی کردم متوجه شدیم در ورزشگاه نقش جهان فسادهایی صورت گرفته است. این ورزشگاه 1200 هکتار زمین دارد که تقریبا 3 برابر استادیوم آزادی است و بسیاری از این زمین‌ها توسط زمین‌خواران تصرف شده بود و سند نیز به نام‌شان خورده بود. گاهی برخی زمین‌ها 3 مالک داشت و حتی کاسه اصلی استادیوم نیز به شخص ثالثی واگذار شده بود. خوشبختانه دادستانی اصفهان همکاری خوبی داشت و افرادی در این بحث دستگیر شدند و بخش اعظمی از فضای استادیوم نقش جهان به سیستم ورزشی کشور برگشته است. پرونده دیگری نیز در کردستان در دست بررسی قرار گرفته که وضعیت آن مشخص خواهد شد. شفاف‌سازی به ما کمک می‌کند تا رو به جلو حرکت کنیم و برای همین کارگروه سلامتی تشکیل داده شده است.

وی ادامه داد: در عملکرد باشگاه‌ها نیز متاسفانه فسادهایی صورت گرفته و به خصوص در پرسپولیس و استقلال ابهامات زیادی وجود داشت که هنوز به قوت خود باقی است اما برای به فروش رسیدن این 2 باشگاه دولت ابهامات مالی را به گردن گرفته است.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک بودن انتخابات فدراسیون هندبال برخی کاندیداها خود را منتسب به وزارت ورزش می‌دانند و حمایت این وزارت‌خانه را نیز پشت خود می‌بینند، گفت: هر کسی برای اینکه رای بیاورد خودش را منتسب به جایی می‌کند. تا این لحظه وزارت ورزش از هیچ کاندیدایی در هیچ فدراسیونی حمایت نکرده و حتی کاندیدایی را نیز تکذیب نکرده است که بخواهند در جایی منصوب شوند. اگر اتفاقی صورت گرفته این از جانب خود کاندیداها بوده و اگر روشن شود که کاندیدایی چنین کاری انجام داده است از گردونه رقابت حذف خواهد شد.

گودرزی ادامه داد: برخی کاندیداها از این روش برای انتخاب شدن استفاده می‌کنند اما مطمئن باشید در هیچ یک از انتخاب‌ها ما نفری نداشته‌ایم و شاید مایل نبودیم که برخی افراد نیز انتخاب شوند اما وقتی در مجمع رای آوردند ما آنها را ابلاغ کردیم و همکاری نیز صورت می‌گیرد.

وی در واکنش به اینکه شنیده شده برخی کاندیداها حتی برای رای آوردن پول‌هایی نیز داده‌اند و برخی افراد از داخل وزارت‌خانه آنها را حمایت می‌کنند، خاطر نشان کرد: اگر اطلاعاتی در این خصوص وجود دارد خوشحال می‌شویم که در اختیار بگیریم. مطمئنا پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد و اگر احساس کنیم چنین چیزی وجود دارد یقینا برخورد خواهد شد.

* تاکید بر عدم دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه 11 فدراسیون زیر نظر معاونت همگانی وزارت ورزش هستند و آیا این مسئله درست است یا خیر، گفت: فدراسیون‌ها زیر مجموعه هیچ نهادی نیستند و آنها مستقل عمل می‌کنند. وزارت ورزش فقط به صورت مشورتی و فنی و البته بیشتر مالی کمک حال فدراسیون‌هاست تا در اختیار آنها امکانات قرار دهد. در این بین فدراسیون والیبال اعلام کرده که مستقل شده و نیازی هم به کمک دولت ندارد و امیدوارم سایر فدراسیون‌ها نیز چنین کاری انجام دهند. فدراسیون‌های مختلف برای پیشبرد اهداف خود زیر نظر معاونت‌های وزارت ورزش کار خود را انجام می‌دهند و برای فعالیت معاونت قهرمانی و معاونت‌های دیگر نیز در بخش‌های مختلف پشتیبان فدراسیون‌ها هستند. اکنون نیز 10 درصد بودجه فدراسیون‌ها در اختیار ورزش همگانی قرار گرفته که این رقم پیش از این صفر درصد بود. امیدواریم امسال همین رقم باز هم با نظر مجلس و دولت افزایش داشته باشد.

گودرزی درباره اینکه تکمیل اماکن ورزشی نیمه کاره در بودجه سال 93 وجود دارد یا خیر گفت: با اینکه واگذاری این امکان به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد اما بودجه آنها در سال 93 وجود داشت. این اماکن پیشرفت خوبی نداشته‌اند و ما برای واگذاری آنها دست هم دراز کردیم اما سازمان‌های خصوصی هم با منفعت و سوددهی‌شان در نظر گرفته شود تا پا پیش بگذارند. برای آنها تسهیلات نیز در نظر گرفته خواهد شد و در این بخش مالیاتی وجود ندارد اما باز هم برخی پا پیش نمی‌گذارند ما به کمک بخش خصوصی نیاز داریم و باید این بحث را فعال‌تر کنیم.

وی درباره از دست رفتن کرسی‌های بین‌المللی در فدراسیون‌ها خاطر نشان کرد: واحدهای بین‌المللی ما در این خصوص فعال هستند اما متاسفانه در برخی فدراسیون‌ها به دلیل تنگ‌نظری‌ها تلاش می‌شود تا بقیه را حذف کنند. اگر ما پا پیش می‌گذاریم شما رسانه‌ها فریاد می‌زنید که وزارت ورزش دخالت کرده است و اگر دخالت نکنیم هم کرسی‌های‌مان را از دست می‌دهیم با این حال باز هم جلساتی خواهیم داشت تا کمتر شاهد حذف شدن کرسی‌های بین‌المللی‌مان باشیم.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در وزارت ورزش کارها تقسیم شده و معاونت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: گروه‌های متنوعی در ورزش فعالیت دارند و تلاش می‌کنند و همه این گروه‌ها دیدگاه‌های متنوعی دارند. در این چند سال اخیر افراد قابل توجهی به دلیل جذابیت ورزش به حضور در اینجا علاقمند شده‌اند که علاقمندی آنها یا به دلیل خود ورزش بوده یا مسائل مالی آنها را مشتاق کرده است. این موضوع باعث شد فضا برای اهالی ورزش تنگ شود و ورزشی‌ها پس زده شدند. ما باید سعی کنیم تا دوباره آنها را جذب کنیم اما وقتی امکانات و مشاغل محدود شده نیاز داریم که ایجاد فضا کنیم و آنها فضای جدیدی می‌خواهند.

* موضع‌گیری علیه آویزان‌های ورزش

گودرزی افزود: افرادی که ورزشی نیستند و تخصصی ندارند و به اصطلاح آویزان ورزش هستند بیشتر از متخصصین فریاد می‌زنند و مطالبات‌شان بسیار زیاد و خارج از چارچوب است. این موضوع فضا را آلوده می‌کند و خواهشم از غیرمتخصصان فضای ورزش این است که از این فضا فاصله بگیرند. آنها باید مطالبات خود را کمتر کنند یا حد را نگه دارند. برخی در عمرشان قبل از ورود به ورزش سابقه ورزش و قهرمانی نداشته‌اند و درس آن را هم نخوانده‌اند اما برخی رسانه‌‌های زرد هر روز مطالب آنها را با عکس‌شان منتشر می‌کنند. ما می‌خواهیم که چنین اتفاقی صورت نگیرد تا فضای عدالت در ورزش فراهم شود.

نصرالله سجادی در خصوص انتخابات فدراسیون‌های وزنه‌برداری، بسکتبال و تیراندازی گفت: در خصوص فدراسیون وزنه‌برداری منتظر استعلام‌ها هستیم. باید موارد قانونی رعایت شود و تأکیدمان این است که رضازاده از بین فدراسیون و شواری شهر یکی را انتخاب کند. درباره فدراسیون بسکتبال هم ما فدراسیونی را اولویت قرار نمی‌دهیم و بعد از تمام شدن دوره 4 ساله سرپرست انتخاب می‌شود تا انتخابات برگزار شود. درباره فدراسیون تیراندازی هم منتظر هستیم تا مشکلات شکایت بین‌المللی این فدراسیون حل شود تا بعد از دریافت پاسخ نهایی مجمع انتخاباتی‌اش را برگزار کنیم. در فدراسیون تیراندازی بحث برکناری شجاعی نیست و برگزار مجمع هم ارتباطی به شکایت صفایی ندارد.

وزیر ورزش و جوانان هم در خصوص بحث شکایت بین‌المللی از فدراسیون تیراندازی اظهار داشت: از مراجع قضایی اعلام شده تا بررسی نهایی شکایت مجمع فدراسیون تیراندازی برگزار نشود. البته امروز نیز اعلام شد به زودی این انتخابات برگزار خواهد شد و در فدراسیون هم آقای شجاعی اعلام کرده که از سمت خود کنار می‌رود. هیچ فدراسیونی هم برای ما اولویت ندارد و بعد از پایان دوره‌ها سرپرست انتخاب می‌شود.

* معیار ماندن کی‌روش

گودرزی درباره اینکه خواست عمومی مردم ماندن کارلوس‌کی‌روش است و آیا وزارت ورزش کمکی برای ماندن او خواهد کرد یا نه، گفت: آیا برای خواست عمومی مردم عددی دارید؟ برای ما برنامه 90 معیار نیست اگر شاخص دقیقی وجود دارد که خواست عمومی مردم را نشان می‌دهد بگویید. من این نظرسنجی را هم نفی یا اثبات نمی‌کنم اما باید داده‌های آماری دقیقی داشته باشیم. برای گرفتن آمار باید فنی و تخصصی صحبت کرد و صحیح نیست که جوسازی یا جهت‌دهی رسانه‌ای و حتی دولتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال نهادی مستقل و عمومی است و خودشان می‌دانند که چه کاری انجام دهند. فدراسیون خودش باید سرمربی تیم‌های ملی اعم از نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید، بزرگسالان و حتی سالمندان را انتخاب کند. نظر من که یک شخص حقیقی هستم شاید در اتاق خودم و با دوستی که صحبت می‌کنم چیز دیگر باشد اما به عنوان یک مسئول اجازه ندارم که در کار فدراسیون فوتبال دخالتی کنم. فدراسیون فوتبال دفعه قبلی به جمع‌بندی رسید که کی‌روش بماند و قرارداد جدیدی امضا کرد و اگر این بار هم به جمع‌بندی برسند او را حفظ خواهند کرد اما اگر به جمع‌بندی نرسند قراردادی امضا نمی‌شود. بهتر است از دخالت دولت در این امور پرهیز کنیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره انتخاب هیئت فوتبال استان تهران و مشکلاتی که در این راه وجود دارد، اظهار داشت: ورزش استان تهران دست‌خوش تحولاتی خواهد شد. ظرفیت ورزش تهران بسیار بالاست اما متاسفانه در سال‌های اخیر ورزش این استان نزول داشته و جایگاه خود را از دست داده است. ورزش تهران باید پشتوانه ورزش کشور باشد اما این گونه نبوده و به همین دلیل تحولی به تحقق خواهد پیوست.

گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش نگاهی ویژه و حمایتی نسبت به کشتی و سایر فدراسیون‌های مدال‌آور خواهد داشت یا نه و آیا با دستور مجلس بودجه مستقلی برای این فدراسیون‌ها در نظر می‌گیرد، گفت: تمام پولی که در اختیار ما قرار دارد 60 میلیارد است که باید بین 50 فدراسیون تقسیم کنیم. در این بین کشتی 6.5 میلیارد دریافت کرده که یک دهم مبلغ فوق می‌شود. این عدد با توجه به بضاعت ما بسیار قابل توجه است که ما همین مبلغ را به فدراسیون حاکی نداده‌ایم و این فدراسیون 800 میلیون بودجه دریافت کرده است. این خودش یک نگاه حمایتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شکی نیست که فدراسیون کشتی نیاز به 60 میلیارد بودجه دارد و فدراسیون با ظرفیت بالایی مانند فوتبال نیاز به 150 میلیارد بودجه دارد اما با توجه به منابعی که در اختیار ما بود تا حد توان به تمام فدراسیون‌ها کمک کرده‌ایم و نگاهی عادلانه داشتیم. مجلس هم به فدراسیون‌ها بودجه مستقل نمی‌دهد و انجام چنین کاری منطقی نیست.

* اشاره به مهار پنالتی پرسپولیس توسط مازیار زارع

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه پرسپولیس باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند و شرایط این تیم به هیچ وجه خوب نیست، خاطرنشان کرد: هیئت مدیره برای این باشگاه انتخاب شده و حامیان مالی نیز مجموعه را اداره می‌کنند. در خصوص وضعیت نامناسب پرسپولیس تحلیلم را انجام دادم و معتقدم باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد. آنچه به ما مربوط می‌شد ایجاد فضایی برای واگذاری به بخش خصوصی بود. حالا اگر توپ  پرسپولیسی‌ها گل نمی‌شود من نمی‌توانم برای آنها گل بزنم چون فوتبالیست نیستم.

گودرزی یادآور شد: یکی از مسئولان پرسپولیس در مصاحبه‌ای فریاد می‌زد ما همه کار می‌کنیم اما توپ‌مان گل نمی‌شود. این دیگر تخصص من نیست. وقتی بازیکن ملوان بدون تخصص لباس دروازه‌بانی می‌پوشد و پنالتی پرسپولیس را می‌گیرد، مقصر من نیستم. وقتی رادیو ورزش را گوش می‌کنم از صبح تا شب فریاد می‌زنند که به این پرسپولیس کمک کنید و این باعث می‌شود به حاشیه‌ها دامن زده شود. باید در مشکلات پرسپولیس ببینیم نقش ما چقدر است و رسانه‌ها چقدر نقش دارند؟ شاید هم این مشکلات به شاکله اولیه این باشگاه‌ها بر می‌گردد. امیدوارم پرسپولیس به‌ ز‌ودی واگذار شود تا خریداران و اسپانسرهایی که به این تیم می‌آیند کمک کنند.

وی با انتقاد از صحبت مسئولان پرسپولیس یادآور شد: نمی‌دانم این صحبت چه معنایی دارد که ما نتوانستیم بازیکن بخریم؟ باشگاه‌ها خودشان باید مولد بازیکن باشند. این خوب نیست که بگویند ما نتوانستیم بازیکن بخریم با توجه به پتانسیلی که برند‌های پرسپولیس و استقلال دارند آنها باید جوانانی را بسازند که در آینده کمک فوتبال ما باشد. پس وقتی می‌گویند سازندگی و تولید این سازندگی و تولید را کجا باید ببینیم؟ همه مربیان نتیجه‌گرا شده‌اند و هر کسی که آمده و 2 گل خورده از سمتش عزل شده است. می‌خواهم همه ما 3،4 سال دندان روی جگر بگذاریم و باشگاه‌ها را تشویق کنیم تا کار بنیادین و توسعه‌ای انجام دهند تا فوتبال ما توانمند شود.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به این موضوع که تیم‌های سازنده فوتبال مانند بانک ملی، نابود شده‌اند، گفت: این را باید از فدراسیون‌ها و آنهایی که ضابطه تعیین می‌کنند، مطالبه کنید اما ما برای کار توسعه‌ای و بنیادین افراد را تشویق می‌کنیم و امیدوارم در این بین کسی هم پیدا شود که به حرف ما گوش کند.

* رد انعقاد قرارداد ترکمانچای با کی‌روش

سجادی درباره اینکه با توجه به عوض شدن قوانین المپیک و کسب سهمیه چه تلاشی می‌شود تا سهمیه‌های ایران کاهش پیدا نکند، خاطر نشان کرد: از همین امروز امضای تفاهم‌نامه با فدراسیون‌ها را آغاز کرده‌ایم و روی این موضوع کار خواهیم کرد. بر اساس فعالیت 3 ماه گذشته و تقویمی که پیش رو داریم برنامه‌ها به صورت کارشناسی در پیش گرفته می‌شود و محور فعالیت ما نیز روی رشته‌های المپیکی است تا بتوانیم سهمیه خوبی کسب کنیم. این موضوع نیاز به توجه ویژه‌ای دارد و کسب سهمیه برخی رشته‌ها نیز از سال گذشته و آبان‌ ماه آغاز شده است. ما تا به اینجا کمک کرده‌ایم و در سال 94 نیز کمک خواهیم کرد و فدراسیون‌ها از نظر مالی دچار مضیقه نخواهند بود. ما در سال پیش رو 11 محور اصلی در وزارت ورزش داریم که یکی از این محورها کسب سهمیه المپیک است.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه آیا در قرارداد کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال تجدیدنظری خواهد شد یا خیر و به نظر می‌رسد قرارداد او ترکمانچای بسته شده است، اظهار داشت: قرارداد کی‌روش 4 ساله است و نباید تجدید نظر شود. همه مسائل در این قرارداد پیش‌بینی شده و در حالت‌های مختلف بین فدراسیون و کی‌روش توافقاتی صورت گرفته است. من اطلاق ترکمانچای بودن این قرارداد را به کار نمی‌برم و معتقدم این قرارداد روی ضوابط بسته شده است.

مناف هاشمی نیز در پایان این کنفرانس درباره بودجه سال آینده گفت: در بحث تلفیق پیش‌بینی‌های دولت برای دائمی شدن برخی موارد وجود دارد. باید بگویم به غیر از بودجه 650 میلیاردی و برخی بندها که تصویب شده تا بودجه افزایش پیدا کند ما درآمدهای دیگری هم خواهیم داشت. اگر سال گذشته 500 میلیارد بودجه داشتیم، بالای 800 میلیارد کار صورت گرفته که در این بین از ظرفیت بخش‌های خصوصی، خیرین و علاقمندان به ورزش استفاده کرده‌ایم. اگر سال آینده ما بودجه‌ای 800 میلیاردی داشته باشیم می‌توانیم آن را تا 1200 میلیارد افزایش دهیم.

* حاشیه ممنوع!

محمود گودرزی نیز با جمع‌بندی صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: همه ما اعم از مسئولان وزارت ورزش و رسانه‌ها و فدراسیون‌ها جزو خانواده‌ ورزش هستیم. هدف همه ما تعالی و ارتقای ورزش است و باید تلاش شود تا مردم ایران ورزشکار باشند و سالم زندگی کنند. همه علاقمندیم تا مردم از نارسایی‌ها و بیماری‌هایی که ناشی از زندگی ماشینی است دور شوند. ورزش بهترین عامل برای سلامت زندگی است و باید تلاش کنیم این مفهوم را درون خانواده‌ها ببریم و در عموم جامعه این فرهنگ را جا بیندازیم. مردم باید به ورزش کردن روی بیاورند و فقط از هیجانات ورزش استفاده نکنند چرا که صرفا به تماشای ورزش نشستن می‌تواند باعث بیماری‌های زیادی شود.

وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: تخلیه کردن هیجانات در محیط‌های ورزشی عملی است اما به همین سادگی محقق نمی‌شود. این موضوع نیاز به تبلیغات دارد و این رسالت رسانه‌هاست که باید آموزش‌های لازم را به مردم بدهند. امیدوارم همه در عرصه‌های مختلف توفیق پیدا کنند و باید از ایجاد فضای تنش‌زا و حاشیه‌ای در ورزش بپرهیزیم. دستمزد مربیان، آنچه و اینچه همه حاشیه است و نباید وارد متن شود. متن ورزش مسائل دیگری است و ما باید در اولویت‌بندی‌های‌مان جانب احتیاط و اعتدال را رعایت کنیم و در آگاه کردن جامعه توفیق پیدا کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon