هدف ۱+۵ از طرح توافق دومرحله‌ای بازی با موضوع هسته‌ای ایران است

هدف 1+5 از طرح توافق دومرحله‌ای بازی با موضوع هسته‌ای ایران است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف غربی‌ها و اعضای ۱+۵ از طرح توافق در دو مرحله سیاسی و جزئی، بازی کردن با موضوع هسته‌ای ایران است.

اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره شرایط توافق هسته‌ای، گفت: معتقدم هدف غربی‌ها و اعضای 1+5 از طرح توافق در دو مرحله سیاسی و جزئی، بازی کردن با موضوع هسته‌ای ایران است.

وی با بیان "تعیین تکلیف کردن در مذاکرات هسته‌ای از سوی غربی‌ها به‌هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست و آن را نمی‌پذیریم" افزود: اینکه آنها بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند، به‌هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست، به‌طوری که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما نیز باید این مسئله را درک کند، البته ما به آنها اعتماد داریم.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما باید به این نکته توجه داشته باشد که 1+5 سال گذشته اعلام کرد که یک توافق مقدماتی اولیه به‌ دست آمده و 6 ماه بعد توافق نهایی صورت می‌گیرد، اما امروز شاهد این هستیم که با گذشت حدود یک سال از توافق اولیه، بحث بر سر مذاکرات کلی و جزئی است که تیم مذاکره‌کننده ما باید به این نکته توجه داشته باشد.

کوثری با تأکید بر "طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای باید بداند که مذاکرات فقط در چارچوب هسته‌ای است و تیم مذاکره‌کننده ما هم فعلاً این اختیار را ندارد که وارد بحث‌ها و موضوعات دیگر شود" گفت: هدف 1+5 این است که غیر از بحث هسته‌ای، مسائل دیگری را در مذاکرات مطرح کند ازاین‌رو به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، زیرا مذاکرات جزئی و مقدماتی قبلاً انجام شده و اینکه آنها بخواهند مذاکرات کلی و جزئی و یا بد و خوب را مطرح کنند، به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی با ابراز "مذاکرات خوب از نظر مردم ما مذاکراتی است که حقوق حقه ملت ایران را به رسمیت بشناسد" تصریح کرد: توافق خوب هیچ منافاتی با اصل مذاکرات ندارد، اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما هم به این نکته توجه داشته باشد که ملت توافق خوب را می‌پسندد.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه ما توافق مقدماتی را انجام داده و به مفاد آن عمل کرده‌ایم، بنابراین هر توافقی که منافع ملی ما را نادیده بگیرد، توافق بد است که در این شرایط منافع ملی ما در موضوع هسته‌ای قطعاً باید مدنظر قرار گرفته شود، زیرا غیر این، توافق دیگری مورد قبول نیست.

کوثری دومرحله‌ای کردن توافق 1+5 با ایران در چارچوب توافق سیاسی و توافق در جزئیات را به‌ضرر ایران دانست و افزود: هدف آمریکایی‌ها از طرح توافق دومرحله‌ای با ایران این است که موضوعات دیگری به‌جز موارد هسته‌ای، از قبیل امنیت رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌‌سعود مطرح است که آنها با این اقدام قصد دارند ایران را در موضوعاتی غیر از هسته‌ای وارد کنند که تیم مذاکره‌کننده ما باید در این باره بیش از پیش هوشیار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود یک‌ونیم سال از توافق مقدماتی سپری شده، بنابراین دومرحله‌ای کردن توافق هدفی جز بازی دادن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما دنبال نمی‌کند، زیرا اگر آنها قصد داشتند با ایران به توافق برسند، قطعاً در این مدت توافق انجام می‌شد، بنابراین نیازی به دومرحله‌ای شدن توافق نیست.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر "توافق خوب، توافقی است که به‌صورت کلی و یکجا صورت گیرد و از طرفی منافع ملی ما را نیز تأمین کند" خاطرنشان کرد: مجلس، مردم و نظام توافقی را توافق خوب می‌دانند که در آن حقوق ما رعایت شود. خوشبختانه با این اعلام صریح مقام معظم رهبری برای همه ملت هم روشن شد که فقط این‌طور نیست که به هر شکل توافقی صورت گیرد، بلکه این توافق باید با رعایت منافع ملی صورت گیرد که این نکته مهمی است و باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon