هوای ایلام نفس‌گیر شد؛ گرد و غبار میهمان همیشگی ایلامیان


هوای ایلام نفس‌گیر شد؛ گرد و غبار میهمان همیشگی ایلامیان

خبرگزاری تسنیم: طعم نفس‌گیر گرد و غبار باز هم میهمان ایلامیانی است که باید علاوه بر ویرانی محصولات کشاورزی، شاهد نابودی ریه‌های خود نیز باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، زمستان است و باران‌ها و برف‌هایش، اما در ایلام، خوزستان و کرمانشاه و لرستان چندین سال است به‌جای بارش باران و برف شاهد جولان‌های بی‌امان گرد و غبار است و هر از گاهی گرد و غبار از ما غرب نشین‌های کشور که عبور می‌کند به استان‌های مرکزی و اصفهان و تهران و حتی خراسان نیز می‌رسد.

نفس جانبازی شیمیایی به شماره می‌افتد و در خانه‌ای دیگر کودکی شیرخوار به سرفه می‌افتد...

مردمی محروم که در این استان‌ها زندگی می‌کنند باید علاوه بر ویرانی محصولات کشاورزی خود، شاهد نابودی ریه‌های خود نیز عهستند.

اینجا ایلام است، اینجا غرب کشور است، تفاوتی ندارد که ما در کدام استان استان غرب کشور زندگی کنیم مهم این است که هزاران ایرانی که در هشت سال دفاع مقدس با جان و دل از میهن اسلامی دفاع کردند، باید با ریه‌هایی دردمند اسیر چنگال گرگ گرد و غبار باشند.

تفاوتی ندارد که ما در کدام یک از این استان‌های مرزی غیرتمند زندگی می‌کنیم، همه می‌دانند که ایلامیان در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردند اما اکنون ریزگرد‌ها همین ایلامیان غیور را با تنی رنجور راهی بیمارستان‌های کلان شهر‌ها کرده است.

اینجا غرب کشور، سرزمین کرد‌ها و لر‌ها و عرب‌ها و لک‌هایی است که برای رهایی از گرد و غبار دست به دعا برداشته‌اند که شاید بارش باران بتواند گرد و غبار را از بین ببرد.

با خشک شدن جنگل‌های بلوط زاگرس، با تنگی نفس آسمان ایلام و خوزستان و لرستان و کرمانشاه، با پر شدن تخت‌های بخش‌های سرطانی بیمارستان‌ها دیگر جایی برای تعلل مسئولان نمانده است باید چاره اندیشد تا‌ مردم غرب کشور با هجوم ریزگرد‌ها در خانه‌ها حبس نشوند.

در چند سال گذشته استان ایلام همواره در معرض آسیب‌های بسیاری از سوی ریزگرد‌ها در زمینه‌های انسانی، اقتصادی و زیست محیطی است که بیشترین میزان خسارت پس از خسارت‌های انسانی کاهش محصولات کشاورزی و دامی است.

بر اساس جلسات متعددی که مسئولان کشوری با مسئولان کشور عراق داشته‌اند باید تا کنون این مشکل برطرف می‌شد اما با وجود گسترش جنگل‌ها و فضای سبز، مالچ پاشی، اجرای طرح‌های مختلف بیابان زدایی هنوز نتوانسته است حمله این ذرات مرگبار را مهار کند متاسفانه وعده‌ها تنها در حد گفت‌و‌گو و دیدار باقی مانده است.

استاندار ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اقدمات لازم از طرف ما برای مهار کردن گرد و غبار انجام شده است.

محمدرضا مروارید با اشاره به شرایط کنونی عراق افزود: با توجه به اینکه منشا 70 درصد ریزگردهای ورودی به کشور از کشور عراق است لازم است که مسئولان این کشوری چاره‌ای برای این پدیده بیاندیشند و انجام طرح مهار کردن را از سر بگیرند.

وی با اشاره به کاهش بارش های امسال،گفت: خشک شدن تالاب های عراق وضعیت بروز پدیده گرد و غبار را تشدید کرده است.

مروارید با بیان اینکه مهار ریزگردها طرحی زمان بر است، عنوان کرد: امیدواریم که بارندگی ها بیشتر شود تا در مقابله با گرد و غبار و ریزگردها نقش مؤثری داشته باشد.

مدیرکل بحران استانداری ایلام نیز با اشاره روند کاهشی توده گرد و غبار در ایلام اظهار داشت: بر اساس جلسه کمیته نظارت و هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا تمامی مدارس نوبت صبح امروز در ایلام تعطیل اعلام شد.

احمد کرمی عنوان کرد: توده گرد و غبار در حال عبور از استان ایلام است و تا کنون نیز تصمیمی درباره تعطیلی مدارس و ادارات در ساعت‌های بعدی امروز گرفته نشده است.

گزارش از زهرا منصورنیا

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon