عمان در کنار تاجیکستان گزینه انتخاب میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد

عمان در کنار تاجیکستان گزینه انتخاب میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد

خبرگزاری تسنیم: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران کشور عمان و تاجیکستان را برای انتخاب به عنوان میهمان ویژه شدن بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران انتخاب کرد. این پیشنهاد مورد استقبال بسیار کشور عمان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پای میهمان ویژه از سال گذشته همزمان با بیست و هفتمین  دوره به نمایشگاه کتاب تهران باز شد،‌ اقدامی که سالیان سال بود،‌ اهل فرهنگ و نشر بر آن اصرار داشتند،‌ کشور دوست و همسایه که رابطه بسیار خوبی نیز با نشر ایران دارد،‌ نخستین میهمان ویژه در طول تاریخ نمایشگاه کتاب تهران بود که اگر چه شاید نتوان گفت حضور بسیار چشمگیر و موفقی در نمایشگاه داشت،‌ اما منجر به آشنایی بیشتر دو طرف و عقد تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و افغانستان در زمینه نشر شد که تاکنون به دلیل مشکلات داخلی افغانستان هنوز روند اجرایی چندانی به خود نگرفته است.

حالا در روند برنامه‌ریزی برای برگزاری بیست و هشتیمن دوره این رویداد بزرگ فرهنگی باز بحث میهمان ویژه باز شده است. شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران پیش از این از تاجیکستان به عنوان گزینه پیشنهادی برای میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران یاد کرده بود،‌ که به گفته محمود آموزگار سخنگوی این شورا هنوز برنامه‌های این کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب ایران ارائه نشده است.

اما شورای سیاست‌گذاری در آخرین جلسه خود که در روزهای پنجشنبه هفته گذشته برگزار شده است،‌ یک گزینه دیگر نیز به عنوان میهمان ویژه مطرح کرده است و آن کشور عمان است،‌ پیشنهادی که از سوی عمان بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از همین رو شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران دارد.

عمان کشوری پادشاهی است در شرق شبه جزیره عربستان. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است.منبع اصلی درآمد این کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولید کننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. 

در عمان فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی بسیاری به صورت فشرده انجام می‌شود. سالانه یک نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم در عمان با حضور ناشرانی از ایران برگزار می‌شود. وزارت فرهنگ، میراث فرهنگی و وزارت اطلاع‌رسانی به عنوان ارگان‌های دولتی مسئول از نشر کتاب و برگزاری نمایشگاه در عمان حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران