توافق خوب یعنی توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند

توافق خوب یعنی توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان اینکه دومرحله‌ای کردن توافق از سوی ۱+۵ با هدف خرید زمان انجام می‌شود، گفت: توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند، توافق خوب است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون توافق در مذاکرات هسته‌ای، گفت: در بحث توافق بین دو کشور، دو دولت یا چند دولت، معمولاً منافع ملی دولت‌ها باید مدنظر قرار بگیرد و ما در قضیه‌ای هم که از ابتدا تاکنون در موضوع هسته‌ای داشته‌ایم، واقعیت این بوده که ظلمی از سوی برخی دولت‌ها نسبت به ملت ما تحمیل می‌شده است.

وی با بیان "کشورهای استکباری از ابتدای موضوع هسته‌ای ایران به‌دنبال نقض حقوق هسته‌ای مسلم ملت ما بوده‌اند" افزود: آنها همواره در مسیر احقاق حقوق مسلم ایران کارشکنی کرده‌ و ما امروز نیز شاهد کارشکنی‌های آنها هستیم، اما جمهوری اسلامی ایران به مانع‌تراشی‌های آنها توجهی نداشته و به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه به پذیرش مذاکرات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران با اعضای 1+5 اشاره و تأکید کرد: در نقطه‌ای از زمان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مشروط بر اینکه منافع ملت تأمین شود، مذاکرات را پذیرفت، اما نیازمند این بود به‌گونه‌ای این مذاکرات تنظیم شود که منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع ملت ما تأمین شود که طبیعتاً موافقت‌هایی صورت گرفت.

کدخدایی با بیان اینکه پیرامون مذاکرات هسته‌ای انتقاداتی از سوی صاحب‌نظران و منتقدین وجود داشت، گفت: دوستان مذاکره‌کننده ما معتقد بودند که مراقبت لازم را در این مذاکرات دارند و قدم‌هایی را با حُسن‌نیت برداشتند و مردم و نظام نیز از آنها حمایت کردند، اما این مشروط بر این بود که منافع ما حفظ شود.

وی با تأکید بر "ما در مذاکرات هسته‌ای نیازمند این هستیم که هم در شکل و هم در محتوا منافع ملت ایران دستخوش تعدی واقع نشود" تصریح کرد: سابقه‌ای که معمولاً از کشورهای غربی وجود دارد، این است که آنها حتی به توافقات مکتوب‌شان نیز متعهد نیستند، اما با این حال برای اینکه حُسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران نشان داده شود، علی‌‌رغم انتقادهایی که در داخل نسبت به این مسئله وجود داشت و پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، مذاکرات هسته‌ای را پذیرفت.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با تأکید بر اینکه از ابتدای مذاکرات هسته‌ای رفتار غربی‌ها نشان داده که آنها ظاهراً به‌دنبال یک توافقی که منافع همه را در بر بگیرد، نیستند، بلکه به‌دنبال یک قرارداد یک‌جانبه و یک‌طرفه‌ای هستند که فقط منافع خودشان را تأمین کنند، گفت: طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران و مردم خوب ما نخواهند پذیرفت که توافق بد شکل بگیرد و یا به اجرا درآید.

کدخدایی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری از ابتدای مذاکرات اشاره می‌فرمودند که با مذاکره مخالفتی ندارند، افزود: روند مذاکره‌ باید به‌گونه‌ای باشد که منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع ملت ایران تأمین شود؛ با توجه به اینکه اخیراً از سوی برخی مقامات کشورهای غربی تهدیداتی مطرح شده بود که لازم بود این مسئله روشن شود که رهبر معظم انقلاب این مسئله را به‌خوبی برای همه تبیین کردند.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است توافقی صورت بگیرد، این توافق باید جامع‌الاطراف باشد و منافع ما را هم در شکل و هم در محتوا تأمین کند، افزود: در غیر این صورت، توافق معنا و مفهومی ندارد؛ نباید این طور باشد که توافقی صورت بگیرد و ما کلیاتی را بپذیریم و تعهداتی را انجام دهیم، اما تعهدات طرف مقابل روشن نباشد و وقتی که نوبت طرف مقابل می‌شود، آنها به‌بهانه‌های مختلف از تعهدات‌شان سر باز بزنند و شانه خالی کنند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: ما یک بار دیگر هم این تجربه را از آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در قرارداد الجزایر داشته‌ایم که آنها به تعهدات خودشان پایبند نبودند؛ تذکری که مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند در راستای همین موضوع است که اگر قرار است توافقی انجام بگیرد، باید به‌گونه‌ای باشد که منافع ملت ما را همه‌جانبه در بر بگیرد، در این صورت، طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران و نظام سیاسی ما نیز آن را خواهد پذیرفت، اما اگر توافقی باشد که اصطلاحاً توافق بد است، نه مردم و نه رهبری معظم انقلاب اجازه نخواهند داد که چنین اتفاقی بیفتد.

کدخدایی با ابراز امیدواری از اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با مدنظر قرار دادن تذکرات مقام معظم رهبری، بتوانند مذاکرات را به‌خوبی پیش ببرند، گفت: ما تجربه خوبی از آمریکایی‌ها نداریم و متأسفانه آنها حتی به توافقات مکتوب‌شان نیز پایبند نبوده‌اند و سابقه خوبی در بحث موافقت‌نامه‌ها ندارند، اما با این حال ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌ایم که این مذاکره انجام شود.

وی با با بیان اینکه اگر قرار است توافقی صورت گیرد، جزئیاتش نیز باید روشن شود، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به امر موهومی توافق کنیم و بعد بگوییم که جزئیات آن در آینده‌ای که نامعلوم است، تعیین خواهد شد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید یک‌جا صورت گیرد، اظهار داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، بخشی از تعهدات ما انجام شده است و شاید بتوان گفت که بیشتر مواردی را که مدنظر بود ما در توافق اولیه انجام داده‌ایم، اما از طرف مقابل تعهدات جدی را شاهد نبوده‌ایم که این نکته باید مدنظر قرار گیرد.

کدخدایی با بیان اینکه توافق کلی، یعنی توافق بر یک امر موهوم و نامعلوم که از نظر زمان نیز نامعلوم و از جهت زمان نیز نامشخص است، تأکید کرد: سؤالی که در توافق کلی مطرح است این است که چه‌زمانی باید طرف مقابل آن تعهدات و جزئیاتی را که داشته‌ است عمل کند؟

وی همچنین، تأکید کرد: در مذاکرات قبل هم همه شاهد بودند که هر بار که ما یکی از تعهدات‌مان را انجام می‌دادیم و سعی می‌کردیم که شفاف‌سازی داشته باشیم، دولت‌های غربی دوباره بهانه‌جویی و از زیر بار تعهدات‌شان فرار می‌کردند، زیرا سابقه بد را مردم ما از کشورهای غربی داشته‌ و دارند که در همین راستا مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر قرار است توافقی صورت گیرد، همه جزئیات آن باید از همین الآن روشن باشد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: مفهومی ندارد که ما الآن توافقی داشته باشیم و توافق بعدی به آینده نامعلومی ختم شود، زیرا دومرحله‌ای کردن توافق از سوی 1+5 نشان می‌دهد که آنها قصد خرید زمان به‌نفع خودشان را دارند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز باید بیش از پیش هوشیار باشند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon