«شاهزاده روم» نمونه خوبی است که بگوییم انیمیشن مبتذل نیست

«شاهزاده روم» نمونه خوبی است که بگوییم انیمیشن مبتذل نیست

خبرگزاری تسنیم: ناصر طهماسب، مدیر صداپیشگان فیلم «شاهزاده روم» گفت: انیمیشن تازه دارد متولد می‌شود. همه فکر می‌کنند با انیمیشن فقط کارهای مبتذل و تیزر می‌شود ساخت ولی این فیلم کار خوبی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری انیمیشن «شاهزاده روم» پس از پخش آن در برج میلاد با حضور هادی محمدیان کارگردان، حامد جعفری تهیه‌کننده، مهدی پاکدل مدیر تولید، آریا عظیم‌نژاد آهنگساز، ناصر طهماسب مدیر صداپیشگان، حسن ایوبی تدوینگر و حسین مهدوی صداگذار برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی محمدیان، کارگردان گفت: این انیمیشن قصه بانوی پاکدامنی است که من و همه مسلمانان به آنها ارادت ویژه داریم. این قصه هم از نظر مسلمانان و هم مسیحیان مورد توجه ویژه‌ای است. فیلم یک درام تاریخی است.

جعفری، تهیه‌کننده «شاهزاده روم» گفت: 10 سالی است که گروه‌های انیمیشن‌سازی هفت‌سنگ و سلوک افلاکیان به تولید انیمیشن می‌پردازند. این آخرین کار این دو گروه است. ما بیش از 1000 دقیقه کار تولید کردیم ولی این تنها کار سینمایی ما است. این فیلم با بودجه‌های شخصی تولید شد اما  ما تلاش کردیم از نهادهای دولتی و غیردولتی کمک بگیریم و فعلاً منتظر هستیم. مردم از یک سکه تا 200 میلیون تومان برای ساخت این فیلم پول داده‌اند.

وی در خصوص روند تولید این انیمیشن سینمایی گفت: این فیلم در 14 ماه با 2 ماه پیش‌تولید، 10 ماه تولید و 2 ماه پس‌تولید ساخته شد.

محمدیان در ادامه گفت: حدود 100 تا 105 نفر در این پروژه شرکت کردند که به‌صورت دائم و غیر‌دائم در تیم انیمیشن سازی بودند. ما فکر می‌کردیم در ابتدا با ضعف نیروی انسانی روبه‌رو شویم ولی بعد با استفاده از نیروهای جوان تیم کاملتر شد.

وی با بیان جزئیاتی از فیلم گفت:‌ این کار 70 کاراکتر داشت که آنها را به اصلی و فرعی می‌توان تقسیم کرد. در ابتدا می‌خواستیم «شاهزاده روم» را با رزولیشن 8K بسازیم اما بعد تصمیم گرفتیم با 4K بسازیم ولی به‌دلیل مشکلات سخت افزاری فیلم را با قطع 2K ساختیم. در این فیلم از  رندرفارم‌های دانشگاه شریف استفاده کردیم.

این کارگردان تأکید کرد:‌ در ایران انیمیشن جدی گرفته نمی‌شود چون فکر می‌کنند توقع مردم از انیمیشن کم است ولی دهه 90 دهه انیمیشن ایران است. ما قصه‌های خوبی داریم و اگر زیرساخت تولید انیمیشن بیشتر شود موفق می‌شویم. ما با یک‌صدم هزینه‌های والت دیزنی و پیکسار نمی‌توانیم انیمیشن‌هایی در آن حد تولید کنیم و باید از گسترش زیرساخت‌ها حمایت شود.

در ادامه طهماسب گفت: ما وقتی فیلم هنوز لاغر بود به پروژه پیوستیم. برای این فیلم یک بار صدا را بر اساس طرح‌ها ضبط کردیم و بعد بر اساس آن فیلم را ساختند. بعد دو مرتبه صدای فیلم را در اتاق با کمک عوامل ساختیم. انیمیشن تازه دارد متولد می‌شود. همه فکر می‌کنند با انیمیشن فقط کارهای مبتذل و تیزر می‌شود ساخت ولی این فیلم کار خوبی است.

حسن ایوبی، تدوینگر در ادامه گفت: این اولین انیمیشن سینمایی بود که تدوین می‌کردم و برای خود من هم این کار جذابیت داشت. من در پروند‌ه‌ام کارهای رئال زیادی داشتم اما در انیمیشن تجربه نداشتم. کار انیمیشن با رئال فرق دارد. نکته منفی تدوین انیمیشن این است که در مراحل اولیه تدوین تصویر کامل وجود ندارد و بدون رنگ و جزئیات باید کار را تدوین کرد تا ریتم فیلم به دست آید. این کار محدودیت دارد از این نظر که برداشتی وجود ندارد و مجبور هستیم بدون مواد اولیه کار کنیم ولی از این نظر خوب است که امکان بازسازی سکانس‌ها وجود دارد و اگر نقصانی در پلان‌ها باشد می‌توان آن را دوباره سفارش داد.

عظیم‌نژاد، آهنگساز «شاهزاده روم» در ادامه گفت: بدون شک کار کردن برای انیمیشن جذاب است. سینک بودن موسیقی می‌تواند این کار را سخت‌تر و جذاب‌تر کند. دلیل مهمی که این پروژه را قبول کردم برای این است که دوستان کار را جدی گرفتند و این برای تغییر نگاه به انیمیشن نیاز است. به‌عکس آقای طهماسب من وقتی به پروژه وارد شدم که فیلم خیلی چاق شده بود و دوست داشتم وقت بیشتری داشته باشم.

وی در مورد انتخاب نادرست موسیقی در برخی سکانس‌ها گفت:‌ ما سه سکانس داشتیم که این سه انتخاب من نبوده است. قرار نبوده است در آن سکانس دف بگذارند چون دف سابقه تاریخی‌اش به آنجا نمی‌خورد ولی چون من می‌خواستم به آذربایجان بروم این سکانس‌ها از دستم در رفت.

محمدیان در ادامه گفت: این سکانس‌ها سلیقه من بود. به‌دلیل تایم کمی که در اختیار داشتیم این اشکالات پیش آمد. ما ترجیح دادیم برای رساندن فیلم این نسخه به جشنواره بیاید ولی ان‌شاءالله برای اکران عمومی این اشکالات درست می‌شود.

حسین مهدوی، صداگذار فیلم در ادامه گفت: ساخت صدای انیمیشن سخت است چون طراحی صدا بحث مغفولی در سینمای ایران است. طراح صدا در انیمیشن باید صدای همه کاراکترها را انتخاب کند. ما طراح صدا نداشتیم و باید در یک پروسه محدود این کار را انجام می‌دادیم. صدا در این سالن بد پخش شد چون ما 40 درصد از صدای فیلم را نشنیدیم ولی سعی کردیم در انیمیشنی که پیشنهاد شد خوب کار کنیم.

محمدیان در پاسخ به این سؤال که آیا ایده پروانه از انیمیشن دیگری برداشته نشده است، گفت: من تمام فیلم‌های انیمیشن دنیا را دیدم چون علاقه من و تخصص من است. همه این فیلم‌ها ممکن است در من تأثیر گذاشته باشند و من از آنها تأثیر گرفته باشم و این مشکلی ندارد چون در سینما این‌گونه است. این ایده خوبی بود برای فیلم چون بخش‌هایی از زندگی ایشان موجود نبود و ما باید این خلاأها را پر می‌کردیم.

وی در مورد استفاده از رندر فارم‌های مختلف گفت: ما برای اینکه بتوانیم قطع خوبی برای فیلم بگیریم نیاز بود که از رندرفارم‎های جاهای مختلف استفاده کنیم. رندرفارم‌های ما مشکل دارند و خرابی‌های زیادی برای تولید انیمیشن داشتیم. امیدوارم برای نسخه عمومی فیلم این اشکالات درست شود.

این کارگردان تأکید کرد:‌ در مورد اکران خاورمیانه این فیلم صحبت شده و در چند کشور خاورمیانه اکران داریم. یک تهیه کننده فرانسوی رایت اروپایی این فیلم را می‌خواهد. دوستان غیرایرانی که فیلم را دیدند پسندیدند و فکر نکنم نیاز به تدوین مجدد باشد. ما دوبله عربی فیلم را هم شروع کردیم. فکر نکنم تدوین تغییر کند مگر اینکه ایوبی بخواهد.

پاکدل در ادامه گفت: سختترین بخش ساخت انیمیشن بخش انیمیت و رندر است. ما در عرض 8 ماه انیمیت زدیم و 4 ماه با 200 کیس رندر گرفتیم. برای یک فیلم حتی تا 27هزار کیس هم استفاده شده است. ما دوست داشتیم رندر سریعتر اتفاق بیفتد. فشار زیادی برای انجام این کار بود.

محمدیان در ادامه گفت: ما سعی کردیم در این کار یک گام به جلو برویم. تجربه اول ما خیلی برای ما سخت بود، با این سخت افزارهایی که داشتیم. یک بخشی از پرشها به‌دلیل رندرفارم‌های ضعیف ود.

وی در مورد معماری استفاده شده در این فیلم گفت: تحقیقاتی برای این فیلم انجام شد و برای این تحقیقات گروه‌هایی تشکیل شد. بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، معماری آن زمان معماری جذابی برای انیمیشن نبود. اگر می‌خواستیم به رفرنس‌ها پایبند باشیم، انیمیشن خوب نمی‌شد. اگر می‌خواستیم خودمان را به رفرنس‌ها محدود کنیم کار محدود می‌شد، در مرحله اول سعی کردیم فیلم جذاب باشد.

جعفری در مورد بودجه ساخت «شاهزاده روم» گفت: هزینه تولید این انیمشن با تمام نکات کار، قرار بود نزدیک به 1 میلیارد شود ولی نزدیک به 2 میلیارد شد که در مقایسه با هزینه ساخت فیلم‌های رئال و انیمیشن‌های هالیوودی کم است. ما تلاش کردیم در این حوزه سرمایه گذاری کنیم تا انیمیشن ایران توسعه یابد.

محمدیان در مورد مشاوران مذهبی این فیلم گفت‌:‌ در این پروژه  از مطهری‌نیا و رجبی دوانی مشاوره گرفتیم. من برای جمع‌آوری منابع کاری انجام ندادم ولی تیمی بود که برای این کار از مسیحیت و اسلام منابع جمع کردند. هنوز جایی که کاخ قیصر روم فروریخت در قسطنطنیه وجود دارد.

وی گفت:‌ با توجه به غفلتی که در زمینه فیلم‌های انیمیشن شده است اگر توجه بیشتری به این حوزه کنند می‌توان شاهد رشد بیشتر انیمیشن و سینما بود. امیدوارم نقایص و ایرادها را بر ما ببخشند، ما در ابتدای کار هستیم. امیدوارم در جشنواره فجر حضور حداکثری انیمیشن را ببینیم و دریچه‌ای در این زمینه باز شود. همچنین امیدوارم پخش این فیلم در جشنواره فجر کمکی باشد برای اکران عمومی آن.

عظیم‌نژاد در ادامه گفت: تمام زحمت‌های ما با پخش بد تباه می‌شود. باید در سیستم پخش برج میلاد اصلاحاتی انجام داد تا زحماتی که ما می‌کشیم کمتر تباه شود.

ایوبی گفت: حتماً نباید کارگردان انیمیشن در این زمینه کار کند. در دنیا متداول است که خیلی از کارگردان‌های بزرگ سینما انیمیشن می‌سازند. کارآمدترین بخش سینمای ما بخش انیمیشن است که با هزینه‌های پایین می‌توانیم کارهای خوبی در آن تولید کنیم.

طهماسب گفت: این شروع کار بود. ما خیلی قصه برای ساخت انیمیشن داریم. حتماً کسی که این کار را می‌بیند باید مؤمن باشد. فکر می‌کنم شهرستانی‌ها خیلی از فیلم لذت ببرند.

جعفری در پایان گفت: جشنواره فجر نگاه ویژه‌ای به انیمیشن دارد. امیدوارم در سال‌های بعد بخش انیمیشن هم در جشنواره فجر داشته باشیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران