تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه

تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه

خبرگزاری تسنیم:رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس از تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن خبر داد و گفت:دی ماه ۹۳ نیز مانند آبان و آذرماه عرضه از تقاضا پیشی گرفت و همین موضوع مؤثرترین عامل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سه ماه اخیر بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی درباره آخرین وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار داشت: ارزش معاملات این اوراق از مهرماه رو به کاهش گذاشته و تا پایان آذرماه از ارقام بالای 100 میلیارد تومان به کمتر از 80 میلیارد تومان در ماه رسیده است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های آماری، شاخص معاملات مازاد اوراق تسهیلات مسکن در دی ماه کمتر ازیک درصداست، ادامه داد: از نکات قابل توجه شاخص فوق این است که با وجود افزایش معاملات مازاد در 2 ماه اخیر، میانگین قیمت اوراق در دی ماه نسبت به آذر ماه، سه هزار تومان معادل 5/3 درصد کاهش داشته و این به معنای عدم ارتباط معنادار بین معاملات مازاد و قیمت اوراق تسهیلات در بازار فرابورس است.

توکلی در ادامه به احتمال افزایش مراجعه برای خرید اوراق تسهیلات مسکن به دلیل اعلام افزایش تسهیلات به 60 میلیون تومان گفت: وام 60 میلیون تومانی که توسط بانک مسکن مطرح شده هنوز قطعی نیست ضمن اینکه هیچ ارتباطی با اوراق تسهیلات فعلی ندارد و به این اوراق تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی، تسهیلات منقضی شده در دی ماه 93 نسبت به آذرماه معادل 4 میلیارد تومان افزایش یافته و همچنان از نرخ متوسط 30 میلیارد تومان در ماه فراتر است. به نظر می‌رسد این روند حداقل تا شهریورماه 94 که بازار در هر ماه با ابطال 2 سری از اوراق مواجه می‌شود، ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران همچنین ارزش تسهیلات ماهیانه استفاده شده در سال گذشته را عمدتاً کمتر از 300 میلیارد تومان در ماه عنوان کرد و گفت: قیمت اوراق بعد از مصوبه افزایش میزان تسهیلات به یکباره با رشد شدیدی مواجه شد و به ارقام بالای 800 میلیارد تومان در ماه رسید، اما از مهرماه روندی نزولی در پیش گرفته و از میزان عرضه کمتر شده که همین موضوع موجبات کاهش قیمت اوراق را فراهم کرده است.

توکلی بیان داشت: خوشبختانه در دی ماه 1393 نیز، همانند آبان و آذرماه عرضه از تقاضا پیشی گرفت و در شرایطی که ارزش تسهیلات عرضه شده به میزان 526 میلیارد تومان بود، ارزش تقاضا از 460 میلیارد تومان فراتر نرفت و همین موضوع، مؤثرترین عامل کاهش قیمت اوراق تسهیلات در سه ماه اخیر بوده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه