انصارالله: آمریکا باید به اراده مردم یمن احترام بگذارد

انصارالله: آمریکا باید به اراده مردم یمن احترام بگذارد

خبرگزاری تسنیم: انصارالله یمن به بسته‌شدن سفارت آمریکا در این کشور واکنش نشان داد و تأکید کرد که این اقدام هرگز باعث نخواهد شد که انصارالله از مواضع خود دست بردارد و آمریکا باید به اراده مردم یمن احترام بگزارد و در امور داخلی آنها دخالت نکند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه شبکه تلویزیونی المنار لبنان نوشت: یمن در پی صدور اعلامیه قانون اساسی با تحولات زیاد و پرشتابی روبه‌رو است. این اعلامیه را کمیته‌های انقلابی در ششم ماه فوریه جاری در کاخ ریاست جمهوری در شهر صنعا اعلام کردند.

از یک سو،، اخبار درزکرده از سالن گفت‌وگوهای احزاب و جریان‌های سیاسی یمن که زیر نظر سازمان ملل در حال برگزاری است، از وجود نشانه‌هایی برای توافق حکایت دارد و از سوی دیگر، آمریکا مخالفت خود با خواست و اراده مردم یمن را از طریق بستن سفارتخانه‌اش در شهر صنعا تا اطلاع ثانونی نشان می‌دهد.

حسن الصعدی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به اقدام آمریکا در بستن سفارتخانه خود در شهر صنعا گفت: از نظر جنبش انصارالله، وقوع این کار بسیار قابل پیش‌بینی بود. این اقدام آمریکا برای فشار بر انصارالله و انقلاب به‌منظور کسب دستاوردهای معین و سوق‌دادن جنبش انصارالله به‌سمت امتیازدهی صورت گرفت.

وی در گفت‌وگو با پایگاه شبکه تلویزیونی المنار افزود: این امر (بستن سفارت) به خودشان مربوط است. ما گفته‌ایم که رابطه با آمریکایی‌ها در چارچوب احترام به حاکمیت یمن و استقلال و عدم دخالت در امور داخلی آن باید باشد و بر همین اساس نیز آنها باید شکل این رابطه و آینده این رابطه را مشخص کنند.

الصعدی گفت: چنانچه واشنگتن به این امر متعهد نباشد، این به خودشان مربوط است اما این وضعیت هرگز باعث هیچ گونه فشاری برای امتیازدهی نخواهد شد که بر گزینه‌های انقلابی و مسیر فرایند سیاسی تأثیر منفی بگذارد.

وی در ارتباط با تحولات حاصل‌شده در خط‌مشی گفت‌وگوهای مداوم بین جریان‌های سیاسی گفت: توافقی درباره موضوع شورای ریاست جمهوری وجود دارد و این امر بسیار وارد است که رئیس جمهور از جنوب یمن باشد؛ همان‌طور که رسانه‌ها می‌گویند. توافقی بین همگان از زمان‌های دور وجود دارد که رئیس شورا از جنوب باشد.

الصعدی در عین حال برخی گفته‌ها درباره صرف‌نظر کردن از انحلال پارلمان یمن را بعید دانست و گفت: کنگره کل مردمی تنها مخالف انحلال پارلمان است زیرا فراکسیون بزرگی در مجلس نمایندگان (پارلمان) دارد و نمی‌خواهد آن را از دست بدهد اما سایر نیروهای سیاسی با انحلال مجلس نمایندگان و وجود یک شورای ملی موافق هستند.

وی همچنین بازگشت حزب وحدت‌گرای مردمی ناصری به میز گفت‌وگوها را بسیار وارد دانست و گفت: به‌خلاف بزرگ‌نمایی رسانه‌ها، آنچه روی داد، اختلاف کوچکی در جریان صحبت بر سر میز گفت‌وگوها بود و همه این بود که مهدی المشاط نماینده ما با حاضران بر سر میز گفت‌وگو مزاح می‌کرد و گفت: چرا این‌طور به ما نگاه می‌کنید؟ این گفته را برخی نوعی تهدید دانستند در صورتی که اصلاً منظور این نبود. توافق‌های خوبی شده است و این مسئله حل و فصل شد.

الصعدی درباره اخبار رسانه‌ها درخصوص کنترل جنبش انصارالله بر مرکز استان البیضای یمن گفت: این نبردها در چارچوب نبردی تحمیلی با القاعده صورت می‌گیرد. این امر تحت فرماندهی ارتش صورت می‌گیرد و کمیته‌های مردمی فقط به ارتش کمک می‌کنند. نبردها ــ به‌خلاف آنچه ترویج می‌کنند ــ اقدام یک‌جانبه انصارالله نیست بلکه اقدامی از طرف کشور است. این فقط مقابله با القاعده است و نه مقابله با قبایل یا تشکل‌های سیاسی در داخل.

وی تأکید کرد: پیشروی میدانی ما به‌زیان هیچ یک از تشکل‌های سیاسی در یمن یا به‌هدف اعمال نفوذ معینی در مناطق نیست.

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان