نسبتی بین برنامه جلیلی با دولت نهم و دهم وجود ندارد

نسبتی بین برنامه جلیلی با دولت نهم و دهم وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم: مسئول کمیته اقتصادی جلیلی با اشاره به برنامه های اقتصادی جلیلی تاکید کرد که نسبتی بین برنامه جلیلی با دولت نهم و دهم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی زاهدی وفا مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی در نشست خبری خود در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به رویکرد کلی برنامه اقتصادی جلیلی، گفت: در حوزه اقتصادی به دنبال اجرایی کردن سخنان رهبری و امام و مولفه‌های مدنظر آنان هستیم. 

وی افزود: عدالت ، فقر زدایی، محرومیت زدایی و ارتقای معیشت مردم از مولفه‌های اساسی است که برای رفع آنها در برنامه اقتصادی جلیلی راهکار ارائه شده است. 

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی با اشاره به تورم موجود در کشور و برنامه‌های دولت جلیلی برای رفع آن معضل گفت: تورم در ایران از دهه 50 ایجاد شده است و دولت اسلامی برای نشان دادن کارنامه موفق خود به دولت‌های جهان، باید کارنامه موفقی در این حوزه برای ارائه داشته باشد تا از آن طریق کارآمدی نظام به خوبی مطرح شود.

زاهدی وفا تاکید کرد: تجربه چند دولت را پشت سر گذاشته ایم و تصور اینکه باید به گذشته برگردیم، تصور درستی نیست و باید نسبت به آینده با نگاه فزاینده نگاه کرد.

وی با بیان اینکه از طراحان اصلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بوده‌ام و در عقبه فکری این طرح شریک هستم، اضافه کرد: از سال 83 تا 85 به دنبال انجام کارهای طراحی و فکری طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بوده‌ام و پس از بررسی این لایحه در وزارت امور اقتصادی و عملیاتی شدن این پیشنه فکری، طرح هدفمندی در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس شد و به عنوان یک قانون در کشور اجرایی شد. 

مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی خاطرنشان کرد: مولفه‌های اصلی منطبق بر هدفمندی یارانه ها با آرمان‌های امام راحل و انقلاب تعریف شده است و اگر ما برای حوزه اقتصادی فکر بکنیم و طرحی را برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، باید ببینیم که آیا منطبق بر آرمان‌ها است و این آرمان‌ها حفظ شده است یا نه؛ زیرا منطبق بودن آنها با آرمان‌های اسلامی فضا را برای کار بیشتر و رسیدن به نتیجه مهیا می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه دولت دهم مسئول اجرایی کردن این طرح شد، افزود: در این طرح 7 محور وجود داشت که لازم بود سه محور آن مانند تحول در نظام مالیات، هدفمندی یارانه‌ها و نظام تخصیص منابع هم راستا و همزمان انجام شود تا تاثیر گذاری بهتری در خصوص اجرا شدن این طرح وجود داشته باشد که البته این فرایند به خوبی دیده نشد .

زاهدی وفا ادامه داد: تجربه ما در برنامه‌ریزی و تهیه برنامه‌های مختلف برای کشور نشان می‌دهد به مرور نقاط ضعف برنامه‌ها کاسته شده است و به نقاط قوت آنها افزوده شده است. به طوری که در برنامه اول چندان انسجام اقتصادی دیده نمی‌شد و حتی برخی از اغلاط در آن وجود داشت، اما برنامه پنجم براساس آسیب شناسی اقتصادی کشور نوشته شد و برنامه کامل‌تری محسوب می‌شد. 

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی افزود: در برخی از برنامه‌ها شاهد مجموعه‌ای از آرمان‌های نظام بودیم که برای عملیاتی شدن آنها چندان راهکار عملی وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اولویت برنامه اقتصادی جلیلی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم برای اقتصاد هر مجموعه این است که در حوزه اقتصاد شاهد حضور مدیران ارشدی باشیم که با آرمان‌ها از نظر تخصیصی و اصول نظام نزدیکی بیشتر داشته باشند و در کنار تعهد از تخصص کافی نیز بهره مند باشند.

زاهدی وفا تصمیم‌گیری کارآمد و به موقع  را یکی از خصوصیات مهم برنامه اقتصادی دانست و تاکید کرد: نظام کارآمد اقتصادی کمک می‌کند در موقع لازم تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گزاری‌ها در زمان مقتضی صورت پذیرد و ما شاهد استمرار روند مثبت در اقتصاد باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها از سر اختیار نیست، بلکه کاری اجباری است، گفت: معضل انرژی کشور را به سمت اجباری شدن این طرح حرکت می‌داد و آن را از حالت اختیاری خارج می‌ساخت.

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی افزود: یکی از خاصیت‌های برنامه‌ریزی اقتصادی پویا بودن برنامه است و اگر دولتی عنوان کرد که برنامه اقتصادی او ثابت است، باید در این زمینه دچار تردید شد .

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: نظام برنامه‌ریزی ما دچار برخی آسیب‌های فصلی و موسمی است و برنامه‌های طراحی شده در آن باید براساس سند چشم انداز، سیاست‌های کلی، برنامه‌های پنج ساله و بودجه یکساله به عنوان کمترین برش برنامه‌ای در ساختار برنامه‌ریزی کشور باشد و هر چه افق برنامه‌ریزی کوتاهتر باشد، نشان دهنده روزمرگی آن برنامه است. 

زاهدی وفا ادامه داد: برای استمرار و بهبود یک اقتصاد خوب باید افق برنامه‌ریزی را در زمان مشخص و براساس استاندارد برنامه‌ریزی و منطبق بر اسناد بالادستی تنظیم کردو ما سعی کرده‌ایم در این برنامه بازتابی از آرمان‌ها به همراه به موقع اعلام شدن برنامه‌های منطبق در آن براساس شرایط زمانی انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دغدغه‌های مهم عنوان شده در برنامه اقتصادی جلیلی نیز گفت: باید از یک طرف دغدغه تشکیل دولت اسلامی در حوزه اقتصاد را داشته باشیم و همه مسائل خود را در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه طراحی کنیم.

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی افزود: اگر به دنبال خلق حماسه اقتصادی هستیم، یکی از الزامات حماسه آفرینی حضور مردم و استفاده از ظرفیت آنهاست.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: دولتها باید از ظرفیت مردم در این بخش استفاده کنند و حداقل این است که سد راه مردم در این زمینه نشوند و با شناخت ظرفیت‌های لازم از حضور آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی بهره گیرند. 

زاهدی‌وفا  تصریح کرد: خصوصی سازی به شکل موجود، استفاده از ظرفیت مردم نیست و نتوانسته است از نقش مردم در این حوزه استفاده کند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند که برنامه‌های جلیلی با دولت نهم و دهم یکی است و شباهت‌هایی با آنها دارد، گفت: این شایعه را تکذیب می‌کنم و معتقدم هیچ نسبتی بین برنامه‌های دولت جلیلی با دولت نهم و دهم وجود ندارد. 

زاهدی وفا خاطر نشان کرد: همیشه باید از کارهای خوب گذشته استفاده کرد و اگر دولتی توانسته است طرحی را به خوبی انجام دهد و یا اقدام مناسبی برای کشور انجام داده است، باید آن را ادامه داد. 

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های اقتصادی جلیلی برای توسعه اقتصاد بین الملل، پاسخ داد: اقتصاد ایران به دلیل نوع ساختار و جایگاه ژئوپلتیک خود همواره مورد توجه کشورهای جهان بوده است 

وی به معضل بحث انرژی در اقتصاد جهان اشاره کرد وافزود: بحران انرژی و بخصوص نفت در کشور و جایگاه خاص ایران در این زمینه ایران را به چهارراهی برای انتقال انرژی در جهان مطرح کرده است و بخش عمده ای از مبادلات اقتصادی جهان از طریق ایران صورت می‌گیرد.

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی ادامه داد: ایران همواره به دنبال افزایش تعامل خود با کشورهای مختلف در حوزه اقتصاد بوده است، اما برخی از دشمنان تلاش می‌کنند ایران را از صحنه مبادلات اقتصادی جهان حذف کنند که هزینه‌های بسیاری برای آنها به همراه داشته است .

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: دیر یا زود کشورهایی که منافع اقتصادی ایران را نادیده می‌گیرند، متضرر می‌شوند و خود به این اعتراف می‌کنند که تحریم‌ها بیشتر از ایران به اقتصاد خود آنها ضربه زده است.

زاهدی وفا در پاسخ به سوال دیگری درباره وجود اطلاعات جامع در زمینه اقتصاد کشور و نقاط مهم و حساس اقتصاد ایران نیز گفت: لازمه مدیریت حکیمانه اقتصادی این است که اطلاعات دقیق و شناخت کافی نسبت به وضعیت موجود و به خصوص اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمام ذی‌نفعان اقتصادی در یک فضای شفاف اطلاعاتی برای کار اقتصادی دارای نفع مشترک خواهند بود، گفت: یکی از ضرورت‌های مدیریت حکیمانه اقتصادی نظام اطلاعاتی سالم و شفاف در این حوزه است.

زاهدی وفا اضافه کرد: دشمنان ما پس از شکست در جنگ نظامی، ایران را وارد یک صحنه نبرد اقتصادی کرده‌اند و تلاش می‌کنند در این عرصه فضای پیشروی ملت ایران ترسیم کنند که سرمایه گذاری در این کشور به خوبی انجام نگیرد.

وی با اشاره به تحریم‌های موجود گفت: تحریم‌ها به خوبی نشان می‌دهد زمینه‌های آسیب‌پذیر اقتصاد و ضربه پذیر اقتصاد ایران توسط دشمنان احصا شده است و به همین دلیل نفت و گاز که یکی از مهمترین منابع ایران در زمینه مبادلات اقتصادی به شمار می‌رود، مورد هدف قرار گرفته است.

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی افزود: اگر بخواهیم اقتصادی رشد یافته داشته باشیم که مستقل نیز عمل کند، باید حوزه نفت و گاز خود را با تقویت صادرات غیرنفتی تقویت کرد و در این راستا با تقویت تولیدات داخل به خصوص کالاهای اساسی می‌توانیم زمینه اقتصاد مقاومتی را در کشور مهیا کنیم .

زاهدی وفا در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه ها در دولت آینده با توجه به نظر مجلس مبنی بر افزایش نیافتن مبلغ یارانه‌ها برای سال آینده نیز گفت: بسیاری از مسائل موجود در مجلس و دولت منطبق بر خیرخواهی مردم است. به طور قطع نگاه مجلس و دولت هر دو خیرخواهانه برای ملت است و هر دو به رفاه اقتصادی و معیشت مردم اعتقاد دارند.

وی با بیان اینکه طرح هدفمندی که اجرا شد دچار برخی اشکالات است، اما هنوز ظرفیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات را دارد، گفت: می‌توان با تعامل بهتر بین دولت و مجلس، به اهداف موجود در هدفمند کردن یارانه ها منطبق بر اصلاح ساختار اقتصادی دست یافت. 

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon