آماده تصمیم‌گیری ائتلاف پیشرفت هستم/قول داده‌ام که ائتلاف را من به‌هم نزنم

آماده تصمیم‌گیری ائتلاف پیشرفت هستم/قول داده‌ام که ائتلاف را من به‌هم نزنم

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اعضای ائتلاف هرزمان که بخواهند تصمیم بگیرند، بنده آماده‌ام چون قول داده‌ام که ائتلاف را من به‌هم نزنم.

به‌گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف عضو ائتلاف پیشرفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌ام این است که ظرف 2 سال اقتصاد را سامان داده آرامش را به اقتصاد بازگردانم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید مثل پول توجیبی در اختیار دولت باشد، بلکه باید استقلال داشته باشد، افزود: در شهرداری دوستانی هستند که از من مرخصی گرفته برای دیگر کاندیداها فعالیت می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: علقه خاصی به جریانات سیاسی به‌معنای این گروه و آن گروه نداشته و ندارم.

وی درپاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه: "علی‌اکبر ولایتی معیار ائتلاف پیشرفت را مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی عنوان کرده و با توجه به اینکه شما این سه معیار را دارید، چرا دیگر اعضا تعلل می‌کنند؟"، گفت: مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی با مکانیزمی که در ائتلاف پیشرفت درست شد و در جلساتی که با حضور اعضا و حجت‌الاسلام خاموشی دبیر ائتلاف حضور داشت، مورد قبول قرار گرفت و قرار شد که در بحث فعالیت‌های انتخاباتی در قبل و بعد از تشکیل دولت همکاری‌هایی را داشته باشیم و در حال حاضر نیز قرار است تا زمان رأی‌گیری همکاری داشته باشیم.

وی افزود: شرایط سیاسی و تغییراتی که بعد از احراز صلاحیت‌ها به‌وجود آمد، اوضاع را عوض کرد. قرار بود که ما نشست‌هایی داشته باشیم که بعد از احراز صلاحیت‌ها به‌دلیل مشغله کاری این جلسات به‌صورت سه‌نفره برگزار نشد، البته جلسات دونفره برگزار می‌شد، اما جلسات سه‌نفره که تصمیم‌گیری‌های قطعی در آن انجام شود، تا روز گذشته انجام نشده بود تا اینکه روز گذشته نشستی میان اعضای ائتلاف برگزار شد.

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه: "توافق ما در ابتدا این بود که بر اساس نظرسنجی‌ها تصمیم‌گیری شود؟" اظهار داشت: در جلساتی که بعد از ثبت‌نام کاندیداها میان ما سه نفر انجام شد بنده سکوت کردم. چرا که در نظرسنجی‌ها وضعیتم از بقیه دوستان مناسب‌تر بود و گفتم اگر حرف بزنم ممکن است این برداشت انجام شود که می‌خواهم فشار بیاورم.

قالیباف با بیان اینکه: "ما به مردم قول داده بودیم که از بین ما سه نفر یک نفر معرفی شود"، افزود: برخی دوستان می‌گفتند که ائتلاف شانزدهم یا هفدهم و هجدهم تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد، اما بنده فکر کردم که هر اظهارنظری کنم ممکن است آثار منفی داشته باشد. لذا بنده آماده‌ام که هر تصمیم‌گیری در 16 یا 17 ویا حتی در 24 خرداد انجام شود،‌ بپذیرم و هر جمع‌بندی شود قبول دارم. من قول دادم ائتلاف را به‌هم نزنم.

وی در خصوص برنامه‌های اقتصادی‌اش، گفت: من این توان را ندارم که بگویم ظرف 100 روز سامان‌دهی اقتصادی انجام می‌دهم، چرا که در حال حاضر برای یک پروژه صدر ــ نیایش تقاضای LC بانکی کردیم که 1400 برگ پرونده برای آن درست شد و یک سال و نیم وقت ما را گرفت. بنده می‌گویم که می‌توان ظرف دو سال با کمک شما نمایندگان مجلس وضعیت اقتصاد را سامان‌دهی کرد.

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه: "زمان‌بندی من برای حل مشکل بیکاری و تورم 2ساله است"، گفت: نتیجه این بحث‌ها باید یک خروجی داشته باشد که آن باید ثبات و آرامش اقتصادی را به بازار صنعت، کشاورزی و تولید برگرداند و اقتصاد ما قابل کنترل و قابل انعطاف باشد در حالی که الآن اقتصاد کنترل‌پذیر نیست.

قالیباف در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مجلس درباره برنامه‌اش برای حوزه سیاست خارجی گفت: یکی از دوستان گفت: در سیاست خارجی تحول ایجاد می‌کنم. مگر سیاست خارجی دست دولت است؟ سیاست خارجی دست دولت نیست. کسی که از این قول‌ها می‌دهد، یا خلف وعده کرده ویا قانون بلد نیست ویا می‌خواهد آن را دور بزند. سیاست خارجی دست حکومت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عقیده من در مورد بانک مرکزی این است که باید این بانک استقلال داشته باشد و تنها سیاست‌هایی‌ را که در اسناد بالادستی تصویب شده اجرا کند. بنده حتماً مدیری را در بانک مرکزی منصوب می‌کنم که این موارد را رعایت کند.

قالیباف با اشاره به اینکه: "هم‌اکنون شرایط سختی در عرصه اقتصادی حاکم است"، گفت: کشور ما مشکل منابع انسانی و منابع مالی ندارد و این را عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد. واقعیت این است که امروز شرایط ما در کشور قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه: "در موضع اقتصادی و فرهنگی امروز کارنامه قابل دفاعی نداریم"، اظهار داشت: اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم تا مشکل اصلی اقتصاد را شناسایی کنیم، بنده به‌تجربه کارهای مدیریتی که به‌برکت امام و شهدا بوده احساس می‌کنم که مشکل اصلی ضعف مدیریت و سوءتدبیر و بی‌توجهی به قوانین و مقررات و بی‌توجهی به کارهای جمعی و کار ستادی و دوری از اجرای برنامه‌های مصوب مجلس و تک‌روی است و این مباحث از زخم‌های کهنه‌ای است که بر پیکره بخش اداری و اجرایی کشور حاکم شده است.

عضو ائتلاف پیشرفت تصریح کرد: اگر در همه کارهای ما وحدت، همدلی، برنامه، گذشت، محبت و توجه به قانون‌مداری حاکم شود بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل و فصل می‌شود لذا امروز نیازمند برنامه مدون هستیم اما برنامه به‌تنهایی کفایت می‌کند امروز سند چشم‌انداز و برنامه‌های 5ساله در کشور وجود دارد اما باید بازنگری کنیم که طبق این برنامه‌ها پیش رفته‌ایم. بنده معتقدم در زمینه اجرای برنامه‌ها به‌حدی ضعیف بوده‌ایم که نمی‌توانیم تشخیص دهیم آیا برنامه اشکال داشته ویا مجری که دولت بوده، برنامه را اجرا نکرده است.

قالیباف ادامه داد: 35 سال از تاریخ انقلاب اسلامی می‌گذرد و بنده در حوزه‌های مختلف نظامی، انتظامی، عمرانی و فرهنگی کارنامه مشخص و روشنی داشته‌ام و به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که آیا فردی‌که برنامه می‌دهد قدرت اجرای آن را دارد یا خیر؟ معتقدم اشکال ما در برنامه‌ها نیست، بلکه در تحقق برنامه‌ها است.

وی با اشاره به افتتاح پروژه اتوبان امام علی علیه السّلام گفت: این پروژه 30 سال روی زمین مانده بود و اجرا نشده بود. زمانی‌که قرار شد ما آن را اجرا کنیم به ما گفتند که اجرای آن ظرف 8 سال امکان‌پذیر است و به‌معنایی قابل اجرا نیست، اما چه اتفاقی می‌افتد که این پروژه ظرف 22 ماه طی تشریفات قانونی و بر اساس روال عادی افتتاح می‌شود؟!

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: گیر اداری کشور ما در جایی است که مدیران ارشد کمتر به برنامه‌های مدون و مشخص اهمیت می‌دهند در حالی که بنده این توفیق را به‌برکت انقلاب اسلامی پیدا کردم و با اعتماد مردم توانستم این کار را انجام دهم.

قالیباف افزود: معتقدم اهمیت کارنامه افراد کمتر از برنامه نیست و حتی بیشتر است.

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به اینکه: "امروز سیستم اداری کشور بسیار متوسط است و باید این سیستم فسیل و از دست رفته و پرهزینه اصلاح شود"، گفت: دولت روز به روز سنگین‌تر می‌شود و هزینه‌هایش هرروز افزایش پیدا می‌کند و این نشان‌ می‌دهد که سیستم اداری دچار مشکل اصلی است. حرف‌هایی که می‌زنم شعار نیست. ما در شهرداری تهران 2 برنامه 3ساله و 5ساله تدوین کردیم و امروز که در خدمت شما هستم، صددرصد هردوی آنها بدون انحراف یک‌درصدی تحقق یافته است. آیا واقعاً چنین سابقه کاری در فردی وجود دارد؟ علت این موفقیت این بود که ما دعوای سیاسی نکردیم.

وی تأکید کرد: امکان ندارد مصوبه‌ای توسط شورای شهر تصویب شده باشد که شهرداری تهران آن را اجرا نکرده باشد. بنده گاهی حتی مدیری را عزل کرده‌ام که قصد داشته مصوبه شورای شهر را با سنبل‌کاری اجرا کند. لذا تمرکززدایی از سیستم اداری و مالی و ساختاری کشور بسیار مهم است.

قالیباف با بیان اینکه: "شهرداری تهران در سال 91 شرایط سختی را تحمل کرد و تنها توانستیم 1.2 میلیارد دلار LC باز کنیم"، اظهار داشت: من کم‌لطفی را از ناحیه دولت و دیگر فشارها می‌دانم و معتقدم ضعف کشور در این است که در سیستم بانکی نظارت لازم برای اینکه پول به‌سمت تولید برود وجود ندارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قانونی که توسط مجلس نوشته می‌شود، باید تا آخرین لایه دولت اجرا شود در حالی که این کار الآن انجام نمی‌شود به‌حدی که تبصره‌های شخصی در آن می‌آید که اجرای قوانین را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها نباید مانند پول توجیبی در دست دولت باشند که هرجور می‌خواهد استفاده کند، اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است. لذا بنده با وجود اینکه شهرداری تهران مسئول بانک شهر است، هیچ‌گاه حتی یک نامه دستوری برای مدیران آن ننوشتم. البته ازآن‌طرف نظارت دقیقی برای نحوه واگذاری پول انجام شد.

قالیباف ادامه داد: نقدینگی در سیستم بانکی باید به‌سمت تولید هدایت شود بنابراین بااطمینان می‌گویم که اگر این روش‌ها را در حوزه مدیریت اجرایی کنیم، در 6ماهه اول دولت آینده آرامش برای تهیه بودجه 93 با همکاری مجلس فراهم می‌شود.

عضو ائتلاف پیشرفت تصریح کرد: بنده چندی پیش خدمت آقای لاریجانی بودم. درست است که از جهت قانونی عزل و نصب وزیران حق رئیس دولت است و امروز نیز که بنده در شهرداری تهران حضور دارم، حق عزل و نصب مدیرانم را دارم. ولی اگر بنده در صورت پیروزی بخواهم دولتی تشکیل دهم، بدون مشورت با مجلس حتماً این کار را انجام نمی‌دهم و البته روش گذشته کار من نشان داده است که به مشورت وفادارم.

وی با بیان اینکه: "علاقه خاصی به جریانات سیاسی به‌معنای این گروه و آن گروه ندارم"، گفت: بنده در هیچ دوره مدیریتی به این مباحث علاقه‌ای نداشته و ندارم و مبنایم برای همراهی با افراد برنامه،‌ کارنامه و تیم بوده است.

قالیباف ادامه داد: برای حضور در تیم کاری بنده 2 مسئله مهم است. معتقدم افرادی‌که می‌خواهند در نظام اسلامی فعالیت کنند باید در چارچوب ولایت کار کنند، چرا که اساس کار این است و مهم نیست که این فرد قالیباف را قبول دارد یا ندارد. درحال‌حاضر مسئولانی در شهرداری تهران حضور دارند و مدیرانی دارم که مرخصی گرفته‌اند تا در ایام انتخابات برای دیگر کاندیداها کار کنند. البته بنده معتقدم اگر مدیری لایق، باعرضه، ولایتی و مذهبی باشد، اما توان اجرایی نداشته باشد مشکلی را حل نمی‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص استفاده از نظرات کارشناسان اظهار داشت: من به کار کارشناسی معتقدم و سابقه اجرایی‌ام نشان می‌دهد که در موضوعات مختلف همواره تسلیم نظر کارشناسی بوده‌ام.

قالیباف همچنین در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره مشکلات حوزه تولید گفت: امروز برخی کارخانه‌ها در کشور در حال تعطیلی هستند که باید از آن جلوگیری کرد و در مقابل هزینه تولید را کاهش داد. معتقدم یارانه تولید باید پرداخت شود و در موضوع هزینه تولید تثبیت نرخ ارز تأثیرگزاری زیادی دارد در کنار این موارد باید تولید کشاورزی هدفمند شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه: "اولویت بنده دیپلماسی اقتصادی است"، اظهار داشت: تخصص دانشگاهی من ژئوپولیتیک است که به‌معنای اصلی سیاست خارجی به‌شمار می‌رود، متأسفانه دیپلماسی اقتصادی ما در طول 20 یا 30 سال گذشته ضعیف بوده و به فراموشی سپرده شده است در حالی که دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم و اساسی است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon