ریشه‌‌های فساد ۳ هزار میلیاردی را کشف کردیم/ بعد از قانون هیچ خط قرمزی وجود ندارد

ریشه‌‌های فساد 3 هزار میلیاردی را کشف کردیم/ بعد از قانون هیچ خط قرمزی وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، گفت: بعد از چند ماه کار و بررسی روی این پرونده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ریشه‌های این اتفاق را کشف کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی‌ کاندیدای یازدهم ریاست جمهوری در برنامه انتخاب ایرانی که از شبکه جام جم پخش می‌شد، ‌به سخنان ایرانیان خارج از کشور پاسخ  گفت.

وی با بیان اینکه نکته اساسی که در شعار من وجود دارد؛ این است که باید ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران را شکوفا کنیم، گفت: اگر به ظرفیت‌های فکری که د ر34 سال اخیر به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است، نزدیک شویم، می‌توانیم توان و قدرت کشورمان را چه در داخل و چه در خارج از کشور ا‌فزایش دهیم.

کاندیدای ‌انتخابات یازدهم در پاسخ به این سئوال که چه ظر‌فیتی در خود دیدید که در انتخابات کاندیدا شدید و چه اهدافی را قرار است پیگیری کنید؟ اظهار داشت: من یک ارزیابی از شرایط فعلی کشور دارم که با توجه به این مشاهداتی که داشتم، احساس ‌می‌کنم شناخت خوبی نسبت به آسیب‌ها و نقاط قوت پیدا کرده‌ام.

جلیلی با طرح این سئوال که چگونه می‌توانیم نقاط ضعف و آسیب‌هایمان را برطرف کنیم؟ گفت: هر‌چه ارزیابی ما از آسیب‌ها و نقاط قوتمان صحیح‌تر و واقعی‌تر باشد، می‌توانیم بیشتر آسیب‌ها را درمان کنیم و در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنیم.

وی افزود: نکته ظریفی که در این میان وجود دارد، این است که بعضاً ارزیابی ما غلط است که این بسیار خطر‌ناک است و می‌تواند باعث انحراف و جلوگیری از پیشرفت کشور شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خطر بزرگ‌ این است که شما نقاط قوت خود را نقطه ضعف و نقطه ضعف خود را نقطه قوت ببیند. ایرانیان خارج از کشور عموماً در مورد وضعیت کشورمان از رسانه‌های خارجی اطلاعات می‌گیرند که در این زمینه مشهود است که تلاش دشمنان ما در زمینه تعضیف کشورمان است و در اینجاست که دشمان سعی می‌کنند ‌نقاط قوت ما را ضعف و از سوی دیگر نقاط ضعفی که در گذشته باعث عقب‌ماندگی کشورمان شده است را نقطه قوت نشان ‌دهند که این موضوع یک انحراف است و باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ایرانیان خارج از کشور و بالا بردن شأن آنها یا حمایت حقوقی از ایرانیانی که مورد تعدی قرار می‌گیرند، چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: وظیفه مهم دولت دفاع از حقوق شهروندان چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است که در خارج از کشور این حمایت و دفاع اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه ادعای ما این است که ایران کشوری مقتدر است و در سطح جهانی نقش بازی می‌کند، به اعتراف دشمنان در خصوص نقش و قدرت ایران اشاره کرد و گفت: باید این قدرت ظهور و بروز داشته باشد و شأن ایرانی مطابق آن باشد. معتقدم که ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران این اقتضاء را دارد که هموطنانمان در خارج با عزت به ایرانی بودن خود افتخار کنند و هرجا که هستند، از حقوقی که برای آنها محترم شمرده شده، استفاده کنند و دولت را در این حقوق پشت‌سر خود بدانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این حمایت‌ها را لازم دانست ولی کافی ندانست و تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور سرمایه بزرگی هستند. همین شعاری که ما می‌دهیم که باید ظرفیت‌ها ایرانی‌ها آزاد شود و در مسائل و منافع ملی از آن استفاده شود، ایرانیان خارج از کشور نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرند. ما آنها را به مثابه یک فرصت در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی نگاه می‌کنیم و معتقدیم که آنها سفیران ایران هستند.

وی با بیان اینکه برخی ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور امکان نقش و تاثیرگذاری برای استیفای کشور را حتی بیشتر از سفرا دارند، اظهار داشت: دولت باید برای آنها برنامه داشته باشد، یعنی ما می‌گوییم می‌‌خواهیم ظرفیت‌های ایرانیان را شکوفا کنیم که یک نمونه آن ایرانیان خارج از کشور هستند.

جلیلی یکی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور را فعالیت‌های اقتصادی دانست و اظهار داشت: ایرانیان نه تنها باید بتوانند در خارج از کشور فعالیت اقتصادی کنند بلکه این فعالیت‌ها باید به شکوفایی اقتصادی در کشور بینجامد. نمونه آن در کمک به افزایش صادرات، جذب سرمایه‌گذاری و بازرگانی است‌ البته در این زمینه کمک دولت نیز لازم است‌.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی پیرامون برنامه‌هایش برای جذب جوانان ایرانی و جلوگیری از فرار مغزها گفت: اگر ما می‌گوییم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که تمام ظرفیت‌های کشور اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و آحاد ملت شکوفا شود، این شامل ایرانیان از خارج از کشور هم می‌شود. برخی از کشورها نه تنها برای اتباع خود این برنامه را دارند بلکه برای کشورهای دیگر نیز برنامه دارند و به دنبال جذب نیروهای انسانی متخصص آن کشورها هستند.

‌وی اضافه کرد: اگر ما در داخل از کشور برای آحاد ملت و سرمایه‌هایمان پیشگام باشیم و خودمان بتوانیم آنها را جذب کنیم و استفاده حداکثری از آنها کنیم و آن نیروی انسانی نیز بیشترین توانش را به کار گیرد، ترجیح این متخصصین این است که در داخل از آنها استفاده شود.

جلیلی درباره فرار مغزها نیز گفت: من مهاجرت متخصصین ‌یا تعبیر فرار مغزها ‌را قبول ندارم؛ برخی مواقع شاید لازم باشد که افراد به خارج از کشور بروند اما مهم این است که حتی اگر مهاجرت صورت می‌گیرد، در فرآیندی باشد که موجب شکوفایی کشور شود. این امر ممکن است اما باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم تا برای کسانی که در داخل کشور هستند، احتیاجی پیدا نشود که به خارج بروند علاوه بر این باید کسانی که در خارج‌ هستند، استعدادشان و هر آنچه ‌دارند، جذب کشور شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کمک ارزی به دانشجویان را ذیل همین برنامه دانست و تصریح کرد:‌ اگر نگاهمان به ایرانی فرصت‌محور باشد، بسیاری از سیاست‌ها از جمله امور ارزی به گونه‌ای تنظیم می‌‌شود که کمک به دانشجویان را فایده بدانیم نه هزینه.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چرا به رغم هزینه‌های گزاف تحریم‌ها همچنان بر فعالیت‌های هسته‌ای تاکید می‌شود و آیا شما در صورت پیروزی‌تان در انتخابات این مسیر را ادامه می‌دهید؟ گفت: در موضوع هسته‌ای به دلیل اینکه حوزه کاری من است و گفت‌وگوهای آن را پیگیری می‌کنم، باید بگویم آنچه ‌تحت عنوان دفاع از فعالیت هسته‌ای دنبال می‌شود، دفاع از حقوق ملت ایران است.

وی در این باره به ذکر مثالی پرداخت و افزود: در حمله عراق به خرمشهر کل کشور به مقابله با صدام پرداخت. صدام را دنیا حمایت می‌کرد ولی ایران با قدرت از حقوق خود دفاع کرد و توانست خرمشهر را آزاد کند و رفتاری از خود نشان دهد که تاکنون دشمن جرأت تعرض به کشور را نداشته باشد و بداند که پاسخش همان چیزی است که در 8 سال دفاع مقدس دیده است.

‌جلیلی افزود: اکنون نیز مسئله هسته‌ای اینچنین است. غرب در بسیاری از عرصه‌ها‌ به دنبال این است که جلوی پیشرفت کشور را بگیرد. فناوری هسته‌ای برای آنها بهانه است ولی دفاع امروز ما از بحث هسته‌ای دفاع از همه حقوقمان است. اگر آنها بخواهند خواست نامشروع خود را اعمال کنند، بعد وارد سایر امور خواهند شد که بعضی موقع‌ها زمزمه‌های آن شنیده می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با  بیان انیکه آنها باید بدانند این دفاع ما دفاع از تمام حقوق ملت است، اظهار داشت: همانطور که دفاع از خرمشهر آنها را ناامید کرد که به هیچ نقطه سرزمین ما نتوانند امید داشته باشند، دفاع از مسئله هسته‌ای هم آنها را انشاء‌الله ناکام خواهد گذاشت اما آنچیزی که اهمیت دارد که باید بیان کنم، منطقی است که جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بیان می‌کند. منطق جمهوری اسلامی منطقی است که تمام جهان آن را پذیرفته است.

وی ادامه داد: ما بیان کردیم که عضو NPT و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و تکالیفمان را طبق آژانس انجام می‌دهیم بر همین مبنا تمام تکالیفمان را انجام می‌دهیم و از همه حقوقمان هم دفاع می‌کنیم.

جلیلی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: 4 سال پیش رآکتور تهران که برای امور تحقیقاتی و دارویی استفاده می‌شود، سوختش در حال پایان یافتن بود. ما به آنها گفتیم که به سوخت نیاز داریم و آژانس نیز به تحقیقاتی بودن این رآکتور احاطه دارد. طبق قوانین آژانس وظیفه آنها بود که سوخت 20 درصد را برای استفاده آن 850 هزار بیمار ایرانی در اختیار کشورمان قرار بدهد اما آنها این کار را نکردند و در ژنو 2 تاکید کردند که سوخت نمی‌دهیم و به دنبال شرط و شروط برای کشور ما بودند.

‌دبیر شورای عالی امنیت ملی ملت ایران گفت: ما گفتیم خودمان این سوخت را تولید می‌کنیم اما آنها لبخندی زدند که اگر توانستید، تولید کنید البته لبخندشان هم درست بود چون این یک فرآیند علمی پیچیده‌ای دارد اما جوانان ما با ظرفیت‌های خودشان این سوخت را تولید کردند و شهید شهریاری بسیار بزرگوار این کار را با تیمی که داشت، انجام داد.

وی با بیان اینکه آنها وقتی دیدند ‌ما جدی هستیم و توانایی تولید سوخت را داریم، ناامید شدند، اظهار داشت: امروز آنهایی که می‌گفتند شما حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید و بعد می‌گفتند باید غنی‌سازی 3/5 درصد را تعیلق کنید، امروز تمام بحثشان این است که بیایید درباره غنی‌سازی 20 درصد با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. این نشان می‌دهد هرچقدر از حقوقت دفاع کنی، باعث عزت کشور می‌شود. هموطنان ما این را به خوبی درک می‌کنند. در همین موضوع هسته‌ای ما به آنها در گفت‌وگوهایی که در مسکو و ‌در آلماتی 1 و 2 داشتیم، پیشنهاد دادیم که حاضریم ‌طی یک برنامه جامع گفت‌وگو کنیم.

جلیلی پیشنهاد گفت‌وگو را منطق روشن و ابتکار عمل ‌ملت ایران دانست و گفت: آنها این موضوع را به تاخیر انداختند و گفتند باید بررسی کنیم اما بررسی آنها 8 ماه طول کشید. اگر منطق داشتند، با توجه به اینکه رسانه‌های دنیا و مراکز قدرت در دستشان است، باید جواب می‌دادند چرا 8 ماه این موضوع را معطل کردند و در کنار آن شروع به استفاده از فشار کردند؟ این نشان داد که اینها در منطق کم آوردند که به ابزار فشار روی آوردند.

جلیلی گفت: غرب 8 ماه فشار آورد ولی دید ملت جدی‌تر شد و در 22 بهمن پای کار آمد و بلافاصله پس از 22 بهمن بود که گفتند بیائیم پای دور بعدی گفت‌و‌گوها. وقتی گفت‌و‌گوها شروع  شد، گفتند به جای پیشنهاداتی که شما در مسکو دادید، ‌بیائیم یک طرح جدید بیندازیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آنها گفتند اول یک گام برداریم که این حرکت شروع شود. گفتیم خوب است و شما اولین گامتان را بردارید. آنها یک پیشنهاد در آلماتی1 دادند و در آلماتی 2 ما بر همین مبنا پاسخ آنها را دادیم. آنها گفتند پاسخ ایران واقعی بود ولی ما وقت می‌خواهیم که روی این موضوع بررسی کنیم؛ این را خانم اشتون بعد از گفت‌و‌گو‌ها گفت و قرار شد ‌بروند در پایتخت‌هایم‌شان و بررسی کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: این مسئله در صورتی است که ما گفتیم آمادگی داریم هر چند روز که بخواهید، در همین جا با هم گفت‌و‌گو کنیم ولی آنها گفتند ما باید برویم تصمیم بگیریم و ظرف چند روز جواب می‌دهیم. چند روز آنها به 40 روز رسید‌ تا اینکه 10 روز پیش ما با خانم اشتون در استانبول دیدار داشتیم.

وی با اشاره به پاسخ اشتون مبنی بر تداوم بررسی‌ها روی پیشنهاد ایران، گفت: این نشان می‌دهد که منطق جمهوری اسلامی قابل دفاع است ولی این منطق  به تنهایی نیست که دشمنان ما را عقب رانده است؛ منطق در کنار پشتوانه قدرتی است که ایران دارد و این باعث شده که آنها روز به روز عقب‌تر بروند و عزت ایران بیشتر شود. این هم مدیون تلاش امثال شهید شهریاری و جوانان ماست.

جلیلی با بیان اینکه میانگین سن دانشمندان هسته‌ای ما برابر سن انقلاب است، گفت: این دانشمندان جوانان هستند که اینچنین ظرفیتی دارند و باید بتوانند از این حقوق و تلاش و ظرفیت خوب دفاع کنند.

وی با طرح این پرسش که قطعه هواپیمای مسافر‌بری چه ربطی به مسائل هسته‌ای دارد؟ اظهار داشت: آنها 30 سال است که ملت ما را تحریم کرده‌اند. این نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند ملت ما پیشرفت کند و می‌خواهند به ملت فشار بیاورند تا از حقوق خودشان دفاع نکنند، لذا من عمیقاً باورم این است که دفاع از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای یک حق و در عین حال نیاز ماست‌. اگر می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف پیشرفت کنیم، برای پیشرفت طبق برنامه‌هایی که در کشور قانون شده، حتما ما با‌ید طبق برنامه ‌20 هزار مگاوات از طریق سوخت هسته‌ای برق تولید کنیم و دولت ملزم است و این قانون مصوب است و باید به سمت آن برویم و باید این ظرفیت را داشته باشیم.

جلیلی تاکید کرد: 850 هزار نفر در کشور از رادیو‌داروها استفاده می‌کنند و علیرغم اینکه آنها به ما ندادند، ما خود تولید کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست خارجی مد‌نظر شما چیست و چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: هنر یک کشور باید در این باشد که پارادایم سیاست خارجی بتواند از اصول‌، اهداف و منافع و ارزش‌هایی که دارد، به خوبی دفاع کند. عرصه جهان عرصه واحدهای سیاسی مختلف است و بیش از 180 کشور سیاسی مهم در جهان امروز وجود دارد که شما می بینید هر کدام از اینها برای خود چنین پارادایمی دارند.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود:کار سیاست‌خارجی چیست؟ کار دستگاه سیاست‌خارجی چیست؟ من فکر می‌کنم مبنای نگاه در سیاست خارجی باید این باشد که ما ارزیابی دقیق از نقاط اشتراکی که با سایر کشورها داریم و نیز نقاط افتراق داشته باشیم چرا‌که از این نقاط اشتراک است که نقاط فرصت تولید می‌شود و می‌تواند تعامل‌ها شکل بگیرد و از نقاط افتراق است که می‌تواند نقاط  تقابل به وجود آید.

جلیلی با بیان اینکه معتقدم در کشورهایی که وجود دارد نقاط مشترک بسیار بیشتر از نقاط تفریغ است، تصریح کرد: نقاط فرصت بسیار بیشتر از نقاط تهدید است. نقاط تعامل بیشتر از نقاط تقابل است. ما اکثر نقاط دنیا می‌توانیم نقاط مشترک زیادی داشته باشیم که از آن فرصت‌های بسیاری زیادی تولید می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چند کشور دنیا هستند که براساس اصولی که دارند، منافع خودشان را در محدود کردن دیگران تعریف کرده‌اند، گفت: این کشورها با انحصارهایی که در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، قدرت، نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی ایجاد کردند، می‌خواهند پارادایم آنها حاکم شود.

وی افزود: ما به عنوان کشوری که می‌خواهیم پیشرفت کنیم، نمی‌توانیم اگر کشوری اصل در سیاست خارجی‌اش این است که مانع پیشرفت دیگران شود و موضوع انحصار ایجاد کند، ‌ما بگوییم به دلیل اینکه در حال تعامل هستیم، کاری نداریم و از این اصل و یا پیشرفت خود دست برمی‌داریم.

جلیلی ادامه داد: اگر این چند کشور را کنار بگذارید، در جهان فرصت بسیار خوبی وجود دارد و اگر ما به این فرصت‌ها بیشتر بپردازیم، تهدیدها نیز از بین خواهد رفت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد  سیاست تنش‌زادیی نیز گفت: ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران همواره با منطقی روشن از ارزش‌های خود دفاع می‌کند و دیگرانی که منافعشان به خطر افتاده، به دنبال تنش‌ با ما بودند و ما باید رفتاری با آنها داشته باشیم که آنها بدانند تنش با ملت ایران به نفعشان نخواهد بود و برای آنها هزینه خواهد داشت.

وی افزود: مطلبی که باید دقیق بیان شود، مسئله تنش‌زدایی است. کسانی می‌خواهند ملت ما را تهدید کنند، بنابر‌این سیاست اصلی ما نیز باید تهدید باشد‌ اما اگر کسی بخواهد با تهدید و ‌تنش بخواهد منافع ما را زیر پا بگذارد، ما نباید بگوییم تنش‌زدایی برای ما یک اصل است.

جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال بگویند ما ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنیم و یا بگویند اگر شما این کار را نکنید، ما حمله نظامی خواهیم کرد. حالا ما نیز بگوییم سیاست ما هم تنش‌زدایی است و دست از آن کار برداریم، این مسئله برای ما اوج ذلت است. سپس همین کسانی که تهدید می‌کنند، به دنبال آن هستند که منافع خودشان را بر ما تحمیل کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معتقدم آن چیزی که برای ملت ما مهم است، این است که تهدید را از کشور خود دور کنیم، تصریح کرد: من یک سوال می‌کنم؛ آنها چرا نتوانستند در این یک سال علی‌رغم دشمنی که با ملت ما دارند؛ تهدید نظامی علیه ملت ایران داشته باشند؟ زیرا ملت ما با یک دفاع جانانه نشان دادیم که دیگر تهدید نظامی فایده‌ای ندارد و این مسئله باعث تهدید‌زدایی شد.

وی افزود: به عنوان مثال در همان زمان ملت ما اگر به شعار تنش‌زدایی عمل می‌کرد، باید از خرمشهر می‌گذشت. آیا این مسئله معقول بود؟ کسانی نباید ‌با ‌شعارهای به ظاهر خوب بیایند، زیرا با شعارهای این چنینی است که برای کشور تهدید ایجاد می‌شود و بیشتر می‌توانند بر ما تحمیل کنند.

جلیلی اضافه کرد: ‌اینکه ما به هیچ کشوری تعرضی نداریم و در صحنه بین‌المللی همواره جمهوری اسلامی ایران بحث عدالت و دفاع از حقوق ملت‌ها را مطرح کرده است، نشان می‌دهد که دیگران هستند که می‌خواهند به ما تعرض کنند و می‌خواهند در سایه تنش منافع خود را پیگیری کنند اما باید بدانند با پاسخ جدی مردم مواجه خواهند شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر ‌این مبنا است که می‌گوییم اگر کسانی بخواهند به بهانه تنش‌زدایی سیاستی را اتخاذ کنند، قطعاً موجب تنش‌ها و فزون‌خواهی‌های بیشتر خواهد شد.

جلیلی با بیان اینکه از طریق همسایگان خود می‌توانیم نقاط مشترک زیادی را برای فرصت‌ها ایجاد کنیم، ،تصریح کرد: تقریبا ما با همه همسایگان خود یک ریشه‌های عمیق فرهنگی و تاریخی داریم که می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند. من فکر می‌کنم روابط ما با هر یک از همسایگان بسیار روابط خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های کشور به عنوان یک فرصت است.

وی افزود: ما الان می‌بینیم با همسایگان خود روابطی را که داریم، بسیار خوب است و هر چقدر این روابط تعمیق داشته باشد، می‌تواند همه عرصه‌ها را شامل شود‌ البته نه تنها همسایگان بلکه با تمام دنیا می‌توانیم روابط خوبی را داشته باشیم، من حتی معتقدم بعضی ظرفیت‌ها در کشورهای مختلف برای ما فرصت‌های بسیار خوبی را ‌‌تولید می‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط با  سیاست خارجی ‌از‌جمله وزارت خارجه قابلیتی را داشته باشد که بتواند منافع کشور را استیفا کند، گفت: هر‌ چقدر این مسئله قویتر باشد، می‌تواند منافع ما را در جاهای مختلف استیفا کند.

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان ایرانی مقیم روسیه مبنی بر اینکه برنامه سیاسی دولت شما برای آینده چگونه است و چطور می‌خواهید از این پیچ تاریخی که کشور ما در آن  قرار گرفته است، با برنامه‌های‌تان در عرصه بین‌الملل عبور کنید، گفت: یکی از بحث‌های اساسی که وجود دارد، این است که ما الان در چه موقعیتی قرار داریم؟ این موقعیت ما نقطه قوت ‌به شمار می‌رود ‌یا نقطه ضعف؟

وی افزود: امروز چه کسانی ‌که در مقام دشمنی با ملت ایران هستند، چه کسانی ‌که در اندیشکده‌ها فعالیت می‌کنند و چه دولتمردان آنها، یک نفر بگوید آیا کسی هست که منکر این باشد ایران قدرت منطقه‌ای است؟ این مسئله که ایران یک قدرت منطقه‌ای است، به صراحت در اظهارات رسمی آنها مشاهده می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما یک روندی را اتخاذ کردیم که کشور ما تولید اقتدار کرده ‌و امروز یک ظرفیتی ایجاد کرده ‌که کشورهای دیگر ایران را جزو کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی می‌دانند.

جلیلی اضافه کرد: درست است که آنها می‌گویند قدرت منطقه‌ای ولی خود آنها بیان می‌کنند که قدرت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که در بسیاری از موضوعات نمی‌توان بدون نقش جمهوری اسلامی به نتیجه‌ای رسید. این مسئله را مشاهده می‌کنید که آنها به صراحت در نامه‌های خود بیان کردند.

وی با اشاره به نامه رئیس جمهور آمریکا در 4 سال پیش گفت: در آن نامه رئیس جمهور آمریکا به صراحت بیان کرده بود که بدون نقش جمهوری اسلامی نمی‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. این نشان می‌دهد یک ظرفیت و نقشی برای ملت ایران وجود دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این مسائل مدیون مقاومت مردم ایران در حقوق و ارزش‌های خود است، اظهار داشت: از این‌رو عمیقا معتقدم سیاست خارجی ما وقتی می‌تواند اقتدار کشور ما را زیاد کند که حقوق خود را با صلابت و حکمت دنبال کنیم.

جلیلی با طرح این سوال که چگونه این مسئله را با حکمت دنبال کنیم؟ گفت: کشورهای غربی خودشان در مورد تحریم‌ها می‌گویند تحریم‌های فلج‌کننده. آنها می‌گویند باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که به ملت ایران فشار وارد شود تا ایران از حقوق خود دفاع نکند و این مسئله را بارها به صراحت گفتند.

وی افزود: وزیر خارجه قبلی آمریکا به صراحت گفته است که ما به دنبال  تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران هستیم و می‌خواهیم به‌گونه‌ای به ملت فشار وارد شود که نظام از حقوق خودش منصرف شود ولی اصلا اینگونه نشد و مشاهده کردیم در 22 بهمن قویتر عمل شد. به همین دلیل شما مشاهده می‌کنید که این اقدام مردم ایران در 22 بهمن‌ماه موجب تنازل آنها شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تحریم‌های کشورهای غربی اگر در ابتدا شوک باشد، گفت: اگر با حکمت و دقیق عمل کنیم، می‌توانیم همین تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

جلیلی ادامه داد: من فکر می‌کنم یکی از بحث‌های اساسی که برای پیشرفت کشور نیاز داریم، بحث‌هایی مانند اشتغال، تولید و... است که باید به آنها بپردازیم. اگر اشتغال ما به خوبی پیش رود و در تولید موفق باشیم، می‌توانیم از گرانی جلوگیری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با 11 میلیارد دلار برخی از کالاهای اساسی خود را وارد می‌کنیم، البته همین تحریم‌های بانکی، حمل  و نقل و... مشکلاتی را برای ما تحمیل خواهد کرد ولی با وسعت جغرافیایی ایران و تنوع اقلیمی می‌توانیم همه آنها را در داخل کشور تولید کنیم، البته تولید نیز داریم ولی مقدار مازاد را از آنجا وارد می‌کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر کالاهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم، کار زیاد نیز ایجاد خواهد شد، گفت: در این صورت چقدر می‌توانیم آنها را  از ابزار فشار خلع سلاح کنیم.

جلیلی با بیان اینکه ‌آنها می‌خواستند سوخت 20 درصد را به عنوان باج‌خواهی از ملت ایران بگیرند، گفت: وقتی ما سوخت 20 درصد را در داخل تولید کردیم، برعکس شد و آنها پای گفت‌وگو آمدند و می‌گویند ما چه چیزی به شما بدهیم تا سوخت 20 درصد را تولید نکنید.

وی افزود: کشورهای غربی مدتی تحریم بنزین را مطرح می‌کردند ولی کشور این مسئله را به فرصت تبدیل کرد و مشاهده می‌شود که در حال حاضر بنزین در کشور تولید می‌شود و حتی می‌توانیم آن را صادر کنیم.

جلیلی معتقد است ایرانیان ‌در خارج از کشور ظرفیت‌هایی برای اینگونه کارها هستند و با شناختی که از آن کشورها دارند، می‌توانند به داخل کمک کنند تا این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

جلیلی با بیان اینکه در همه جای دنیا قائده منطقی است، یعنی ما یک قانون اساسی و یک قوانین عادی داریم و همه باید بدانند که در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین عادی فعالیت کنند، گفت: طبیعی است که قانون باید خط قرمزی برای فعالیت بنده و سایر شهروندان باشد و همه بتوانند به صورت مساوی در این موضوع که قانون را رعایت کنند و تکالیف قانونی آن را رعایت کنند و در عین حال از حقوق قانونی نیز برخوردار باشند.

وی ادامه داد: معتقدم بعد از قانون هیچ خط قرمزی وجود ندارد، یعنی هر کسی باید این حق را داشته باشد که در چارچوب قانون فعالیت کند و هرچقدر این نشاط سیاسی بیشتر بشود، موجب پیشرفت کشور خواهد شد و باعث می‌شود بسیاری از ایرادات به حداقل خود برسد. انتقاد سازنده می‌تواند کشور را رو به پیشرفت ببرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این سوال که دو بال اصلی پیشرفت کشور چیست، گفت: بال اول مشارکت و بال دوم رقابت است. زمانی غرب ما را متهم می‌کرد که شما شاخص‌های لازم را ندارید اما امروز نمی توانند‌ منکر مشارکت و رقابت شوند. در سال 88 دیدیم که اوجی از جمهوریت ظهور پیدا کرد و یک مشارکت 85 درصدی و یک رقابت تنگاتنگ پدید آمد.

جلیلی معتقد است کسانی که قانون را زیر پا گذاشتند، حتی به مشارکت سیاسی هم ظلم کردند، چرا‌که در بستری که فراهم شده بود، یک مشارکت گسترده و نشاط سیاسی خیلی خوب پدید آمده بود.

وی یکی از شاخص‌های مهم در فعالیت‌های سیاسی را ارتباط مستقیم بین مشارکت سیاسی و ثبات سیاسی دانست و افزود: هرگاه مشارکت سیاسی بیشتر شود، منجر به افزایش ثبات سیاسی می‌شود. یکی از مواردی که دشمنان کشورهای مستقل دنبال می‌کنند، این است که یا به بهانه ثبات سیاسی مانع مشارکت سیاسی شوند‌ که نمونه آن حمایت از دیکتاتورها در منطقه است‌ و یا به بهانه مشارکت سیاسی مانع ثبات سیاسی در کشورها شوند که اتفاقا ما در کشور باید به هر دو موضوع توجه کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز یکی از شاخص‌های پیشرفت مردم ما این است که مشارکت سیاسی موجب ثبات سیاسی می‌شود و امروز در جمهوری اسلامی ایران مشارکت و ثبات سیاسی قابل انکار نیست.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاه‌کلید شما برای حل مشکلات اقتصادی چیست؟ اظهار داشت: به نظر من این سوال بسیار مهم است چرا‌که اگر این کلید را بیان نکنیم، نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. در خصوص مباحث اقتصادی تا‌کنون بحث‌های خوبی در کشور مطرح شده است و برنامه‌های خوبی ارائه شده است اما برخی از این برنامه‌ها و نگاه‌های مختلف، تبدیل به قانون شده است و هر دولتی که بر سر کار می‌آید، نسبت به اجرای آن الزام دارد.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: در قانون اساسی برخی مباحث اقتصادی وجود دارد که اگر به خوبی عمل شود، بسیاری از ظرفیت‌ها آزاد خواهد شد. بحث دیگر سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه پنج ساله توسعه است که تقریبا 2 سال و نیم از آن باقی مانده است و بساری از نکات خوبی که کاندیداها بیان می‌کنند، در برنامه پنج‌ساله آمده است و تبدیل به قانون شده و الزام درباره اجرای آن وجود دارد.

"همچنین چند قانون عادی در کشور وجود دارد که بسیار اهمیت دارد. یکی از این قوانین هدفمندی یارانه‌هاست که قانون بسیار خوب و اساسی است. نظر بنده این است که حتماً باید قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود البته طبق قانون و همه مواردی که در قانون ذکر شده، باید ادامه پیدا کند و دنبال شود".

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: این قانون بسیار مهم است چرا‌که مبنای آن مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی و کمتر شدن حضور دولت در عرصه تصدی‌گری است و دولت باید‌ بیشتر نظارت داشته باشد. سوال اساسی این است که چرا این قوانین کامل اجرا نشده است؟

جلیلی ادامه داد: در قانون پنج ساله چهارم بحث عدم وابستگی به نفت مطرح شده است اما تا‌کنون این موضوع محقق نشده است. کار اصلی دولت این است که بتواند این برنامه‌ها و قوانین را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما ده‌ها برنامه و قانون خوب بنویسیم اما آنها را به اجرا نرسانیم، مردم ناامید می‌شوند؛ مهمترین وظیفه رئیس‌جمهور آینده این است که‌ ساختار اجرایی کشور را بخصوص در عرصه اقتصادی و نیز سازوکار دستگاه‌های اقتصادی را به‌گونه‌ای مدیریت و فعال کند که بتواند این قوانین را اجرا کند و اگر دستگاه‌های اقتصادی این ظرفیت را پیدا کنند که تمام ظرفیت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و آحاد جامعه را فعال کنند و نه تنها مانع آزاد شدن آن نشود بلکه کمک کنند تا این ظرفیت‌ها آزاد شوند، ‌رشد و پیشرفت ملت ایران اتفاق خواهد افتاد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از بحث‌هایی را که رئیس‌جمهور باید به عنوان رئیس قوه مجریه آن‌را دنبال کند، نجات دادن دستگاه‌های اقتصادی از ناکارآمدی و حل ضعف‌های آن دانست و افزود: من منکر زحماتی که همکاران ما در دولت در بخش های مختلف می‌کشند، نیستم بلکه خود آنها هم گله‌مند هستند و می‌گویند چرا تلاشی که ما انجام می‌دهیم، منجر به کارآمدی نمی‌شود؟ لذا اگر این ساختار و فرهنگ حاکم بر دستگاه‌های دولتی بویژه در بخش‌های اقتصادی با این نگاه باشد که آنها به سراغ مردم بروند، می‌تواند موجب پیشرفت شود.

جلیلی در پاسخ به سوالی درمورد برنامه‌هایش برای مقابله با فساد مالی و اداری گفت: برنامه دولت من، اصلاح ساختار اداری و اجرایی کشور است. معتقدم اگر دولت را به یک ماشین و قطار تشبیه کنیم، این ماشین در حال حاضر ضعیف است و سرعتش کم است و لذا باید تمام ایرادات آن برطرف شود و به سرعتی که در شان ملت ایران است، برسیم. یکی از مباحث در ساختار اقتصادی فسادی است که در آن وجود دارد و باید ببینیم که چگونه می توان آن را حل کرد؟

وی افزود: یک بحث این است که دستگاه‌های نظارتی و قضایی با این مفاسد برخورد کنند اما بنده معتقدم خود دولت باید مدعی باشد و مانع بروز هرگونه فساد شود البته باید سازوکارهای روشن در ساختار اجرایی و اداری تعبیه شود. باید سامانه‌های اقتصادی شفاف داشته باشیم تا تمام اطلاعات اقتصادی در آن تجمیع شود و این برای ارزیابی و نظارت بسیار مفید است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی، اگر سامانه‌های اقتصادی در یک سازوکار تعریف شده فعال باشند و اطلاعات بانک‌ها و دستگاه‌های افتصادی تبادل شود، بسیاری از فسادها بروز پیدا نمی‌کند.

جلیلی با اشاره به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی، گفت: ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی چندین ماه بر روی این پرونده کار کردیم تا بتوانیم ریشه‌های این اتفاق را کشف کنیم. یکی از بحث‌های ما در آن زمان این بود که اگر سامانه‌های شفاف اقتصادی و روشن داشتیم که اطلاعات تبادل می‌شد و درد یک سازوکار سیستماتیک از آنها استفاده می‌شد، به راحتی از بروز فساد جلوگیری می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت ارزی در کشور اظهار داشت: اینکه ما اتاق مبالات ارزی یا سامانه "سنا" داشته باشیم را در دو سال اخیر در شورای عالی امنیت ملی پیگیری کردیم. در سامانه سنا هر تبادل ارزی که در صرافی‌ها صورت می‌گیرد، ثبت می‌شود. این موضوع از پولشویی جلوگیری می‌کند و در مقابل به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند.

"جدا از سیاست‌های اقتصادی صحیح که باید اتخاذ شود تا بتوانیم بازار ارز را کنترل کنیم، باید سازوکارهای خوبی در عرصه بانک‌ها و مبادلات ارزی وجود داشته باشد چرا‌که اگر آن شفافیت وجود نداشته باشد، مفاسد ظهور پیدا خواهد کرد".

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که ایران بتواند با عزت و اقتدار، عزتی ‌که در پرتو تلاش‌های ملت ایران و شهدای عزیز ما صورت گرفته را حفظ کند چرا‌که هر قدر این عزت و افتخار افزایش پیدا کند، می‌توانیم با اقتدار بیشتر از حقوق ایرانیان در سراسر جهان دفاع کنیم.

وی افزود: هر ایرانی که در خارج کشور حضور دارد، دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد ‌با تمام توان از حقوق او دفاع کند و اجازه ندهد ‌کسی به حقوق قانونی‌اش متعرض شود و حتی فردی که در داخل زندان است و تخلف کرده، کسی نمی‌تواند فراتر از قانون به حقوق او تجاوز کند و این زمانی محقق می‌شود که جمهوری اسلامی ایران، با اقتدار بتواند از حقوق ملت خود دفاع کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon