مشروعیت مورد نظر آمریکا را نمی‌پذیریم

مشروعیت مورد نظر آمریکا را نمی‌پذیریم

خبرگزاری تسنیم: رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه با تأکید بر "ما مشروعیت مورد نظر آمریکا را قبول نداریم" گفت که بشار رئیس‌جمهور این کشور رأی بیش از ۷۰ درصد از مردم سوریه را به‌همراه دارد و همین مسئله برای مشروعیت وی کافی است.

محمد رزوق رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه با حضور در خبرگزاری تسنیم از بخش‌های مختلف خبرگزاری بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت و نیز نحوه انتشار خبر در این خبرگزاری قرار گرفت.

رزوق در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به سؤالی در  دور جدید حملات ارتش سوریه در جبهه جنوب، اهمیت و اهداف این عملیات به تجربه جنوب لبنان اشاره کرد و افزود: زمانی که اسرائیل ارتش موسوم به لحد را تأسیس کرد، سپس از این نیروها در طول مرز جنوب لبنان با فلسطین اشغالی به‌عنوان مانعی در این مناطق استفاده کرد، این‌ها همه به‌مثابه نواری مرزی به شمار می‌آمدند.

وی گفت: اسرائیل هم قصد دارد در جنوب سوریه همین مسئله را تکرار کند، زمانی که گروه‌های تکفیری در جنوب سوریه فعالیت خود را آغاز کردند، ارتش سوریه این نیروها را محاصره کرد، اما در مقابل اسرائیل از این گروه‌ها حمایت می‌کرد، این حمایت‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بود.

رئیس شورای ملی رسانه سوریه تصریح کرد که جبهه النصره که گروهی منشعب از سازمان تروریستی القاعده است و در همان ابتدای امر از سوی شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده بود، شماری از نیروهای سازمان ملل را در کمال ناباوری به گروگان گرفته بودند، در مقابل این اقدام آنها نه شورای امنیت و نه سازمان ملل و نه آمریکا هیچ کدام اقدامات جبهه النصره را محکوم نکردند، در حالی که همگان شاهد ایفای نقش میانجیگر اسرائیل و حمایت‌های تل‌آویو از این گروه‌ها بودند.

هدف گروه‌های تروریستی مجبور کردن نیروهای پاسدار صلح به خروج از جولان بود

رزوق افزود: اقدام این گروه‌های تروریستی در جولان با این هدف صورت گرفت که نیروهای بین المللی را وادار به خروج از این منطقه سازند؛ زیرا این گروه‌های تروریستی نمی‌خواستند نیروهای بین المللی شاهد مسائلی باشند که در مرزها روی می‌دهد.این حادثه باعث شد تا نیروهای بین المللی از این منطقه خارج شوند، اکنون مناطق مرزی سوریه با فلسطین اشغالی بدون حضور نیروهای بین المللی است.

آزادی عمل بیشتر گروه‌های تکفیری در مرز با سرزمین‌های اشغالی

این شخصیت سوریه تصریح کرد: این هدف مورد نظر اسرائیل بود و می‌خواستند از این طریق گروه‌های تکفیری در این مناطق بدون حضور ناظر آزادانه عمل کنند و مرزهای بین سوریه و سرزمین‌های اشغالی در طول این مناطق برای این گروه‌های تکفیری باز باقی بماند.

علنی کردن رابطه اسرائیل با گروه‌های تکفیری

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه گفت: رژیم صهیونیستی برای مدتی بسیار طولانی روابط بسیار سری با این گروه‌های تکفیری داشته و بر مخفیانه بودن این روابط هم اصرار داشت. زمانی که تکفیری‌ها و اسرائیلی‌ها کنترل این مناطق مرزی را به دست گرفتند اسرائیل مسئله وجود روابط با این گروه‌های تکفیری را علنی کرد.

اسرائیل به‌دنبال ایجاد یک نوار مرزی بازدارنده به‌وسیله گروه‌های تکفیری است

رزوق تصریح کرد: اسرائیل از این طریق می‌خواهد از مرزهای فلسطین اشغالی به این صورت حمایت کند و این نیروها را در قالب نیروی حامی خود در مرزها مستقر سازد. در حمله هوایی‌ای که اسرائیل به یک گروه از رزمندگان مقاومت حزب‌الله ــ که بین آنها ژنرال "علی الله‌دادی" هم حضور داشتند ــ انجام داد، تل‌آویو ثابت کرد که این رژیم در تمام مسائلی که به منطقه مربوط می‌شود، دخالت می‌کند.

پاسخ رزمندگان مقاومت به تجاوزات اسرائیل عالی بود

این شخصیت سوریه گفت: اسرائیل می‌خواهد این اصل را در منطقه پیاده کند که تل‌آویو به‌صورت اطلاعاتی و نظامی و لجستیکی حضور دارد، و از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. البته این را هم بگویم که پاسخ رزمندگان مقاومت حزب‌الله به این تجاوز اسرائیلی پاسخی بسیار عالی بود.

وی تأکید کرد، هم اکنون در یک طرف کارزار اسرائیل و گروه‌های تروریستی و در طرف دیگر محور مقاومت که حزب‌الله و ارتش سوریه و ایران است. البته هدف نهایی اسرائیل در حمایت از این گروه‌های تکفیری و تروریستی تنها حمایت از طول مرزهای سرزمین‌های اشغالی با سوریه نبوده بلکه این رژیم می‌کوشد تا مناطقی امن را برای این گروه‌ها فراهم سازد و از طریق این مناطق حومه شهر دمشق و مناطق وسیع‌تری از سوریه را گلوله باران کنند.

هماهنگی کامل اردن و اسرائیل در مرزهای جنوبی سوریه

رئیس شورای ملی رسانه سوریه گفت: البته در این باره باید بگویم که همکاری‌هایی هم بین اسرائیل و اردن وجود دارد، این همکاری‌ها در مناطق مرزی سوریه با اردن دیده می‌شود، و هماهنگی‌های کاملی در این زمینه بین آنها وجود دارد، و همه نوع حمایت و همکاری را با گروه‌های تکفیری به عمل می‌آورد.

نبرد ارتش سوریه در جبهه جنوب پروژه اسرائیل را به شکست می‌کشاند

رزوق درباره اهمیت نبرد سوریه در جبهه جنوبی گفت: اهمیت این نبرد به این دلیل است که این جنگ تمام طرحها و پروژه‌های اسرائیلی را برای این منطقه به شکست می‌کشاند، رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه در برابر این گروه‌های تکفیری ایستاده‌اند و در طول مرزهای سوریه با اسرائیل این نیروهای مقاومت حضور دارند. این نبرد در تمام عرصه‌ها نبردی مهم است، و نتایج این نبرد هم بی‌شک بسیار مهم و ارزشمند خواهند بود.

وی افزود: شکست اسرائیل در این زمینه باعث خواهد شد تا شکست دیگری برای این رژیم در فهرست شکست‌های آن افزوده شود. اگر اسرائیل در ایجاد یک رژیم دست‌نشانده برای خود در منطقه موفق می‌شد، این امر هم وحدت و تمامیت ارضی و وحدت ملت سوریه را به‌صورت مداوم تهدید می‌کرد و این هم‌پیمان اسرائیل خطرش از خود اسرائیل هم کمتر نمی‌بود.

عملیات ارتش سوریه در جبهه جنوب ادامه دارد

رزوق در پاسخ به این سؤال که عملیات ارتش سوریه تا چه‌زمانی در این منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: این عملیات کماکان ادامه دارد. این عملیات نامحدود است و این نبرد نظامی بسیار بزرگ ادامه‌دار است.

دی میستورا حامل طرح جدیدی نبود

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه درباره ابتکار دی میستورا درباره توقف درگیری‌ها در حلب گفت: هنوز از افکار و طرحهای جدید وی خبری نداریم و باید بگویم مسئله‌ای تازه با خود به‌همراه ندارد، اما در حد افکاری جدید است.

وی افزود: شما خوب می‌دانید که طرح دی میستورا برپایه دو اصل پایه ریزی شده است، نخست اینکه تنها در این طرحها شهر حلب مطرح بوده است، و در این طرح سعی شده است از حجم تلفات انسانی کاسته شود، البته این طرح در قالب آنچه وی آن را از بین بردن انسانیت نامیده مطرح شده است، و وی خواستار ارائه کمکهای بشردوستانه غذایی برای اهالی این شهر شده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت سوریه با مفاد طرح دی میستورا موافقت کرده است، گفت: این موارد اساس کار و طرح دی میستورا را تشکیل می‌دهند، دولت سوریه با این مفاد طرح و اندیشه موافقت کرده است البته براساس شرایطی که دولت دمشق اعلام می‌نماید، از جمله آنها این است که این مناطق از تمام گروه‌های مسلح تخلیه شوند و قدرت و کنترل دولت بر این مناطق بازگردانده شود و همچنین در چارچوب کنترل دولت بر این مناطق، طرحهای امدادرسانی و توزیع غذا و دارو در حلب صورت گیرد، حتی بازسازی و دیگر مسائل هم در چارچوب بازگشت کنترل دولت بر حلب صورت گیرد. گروه های مسلح یا باید تسلیم شوند یا اینکه به بیرون از این شهر انتقال داده شوند.

دولت ترکیه برای ناکام گذاشتن طرح دی میستورا تلاش می‌کند

رزوق با اعلام "ترکیه در این بین هیچ نفعی ندارد" افزود:  دولت ترکیه به‌دنبال حلب است، در تمام آنچه در سوریه می‌گذرد، ترکیه تنها به‌دنبال تحقق خواسته خود در خصوص شهر حلب است، حلب در واقع رؤیای تاریخی دولت ترکیه است. آنها حتی حلب را سنجاق حلب می‌نامند، تا همین امروز هم دولت ترکیه حلب را سنجاق حلب می‌نامد، بنابراین این یک رؤیایی تاریخی برای ترکیه به شمار می‌آید. ترکیه خوب می‌داند موفقیت طرح دی میستورا هیچ نفعی را برای آنکارا در سوریه و به‌خصوص درباره حلب به‌دنبال نخواهد داشت. دولت ترکیه برای ناکام گذاشتن این طرح تلاش می‌کند موضوع اصلاح آن را مطرح سازد، از این رو اکنون اعلام کرده‌اند می‌خواهند این طرح علاوه بر حلب حومه آن را هم در بر بگیرد.

دمشق با اصل طرح دی میستورا موافقت کرده است

رئیس شورای ملی رسانه سوریه با اعلام اینکه دمشق با ایجاد اصلاحات در طرح دی میستورا موافقت نکرده است، گفت: دولت سوریه با اصلاحات در طرح دی میستورا موافقت نکرده است، از این رو به شخص دی میستورا و سازمان ملل این مخالفت خود را رسماً اعلام کرده است. دمشق با اصل طرح دی میستورا موافقت کرده است اما با اصلاح این طرح موافقت نخواهد کرد. با اعلام این موضع دولت سوریه، دی میستورا با طرفهای منطقه‌ای دیدار کرد و بعد بازگشت و گفت حامل افکار و ایده‌های تازه‌ای است. از این رو وی به دمشق آمد و اندیشه‌های خود را ارائه داد اما تاکنون این اندیشه‌ها عرضه نشده است.

وی گفت: دولت سوریه تنها با اندیشه‌های اصلی و قبلی این طرح که مورد موافقت دولت دمشق قرار گرفته موافقت می‌کند. البته ممکن است برخی از اصلاحات جزئی در این باره مورد قبول واقع شود ولی در اساس و در مجموع همان اندیشه‌ها و طرح کلی اولیه تنها از سوی دولت مورد قبول است. البته به‌طور حتم از سخنان دی میستورا بعد از ترک دمشق و گفت‌وگو با خبرنگاران در وین مطلع شده‌اید که گفته است: "از این پس بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بخش اصلی از راه حل بحران در این کشور به شمار می‌آید"، از این رو به گفت‌وگوها با بشار اسد در این رابطه ادامه خواهد داد.

بشار اسد مشروعیت مردمی دارد

این شخصیت سوری با تأکید بر "مواضع و سخنان دی میستورا تغییر کرده است" گفت: در مجموع چیز تازه‌ای را وی مطرح نکرده است و ما از همان ابتدا هم می‌دانستیم که رئیس جمهوری سوریه بخشی از راه حل در این کشور است. واقعیت این است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه رئیس جمهور مشروع و منتخب ملت سوریه است و بیش از 70 درصد از ملت سوریه به وی رأی داده است. هم اکنون بیش از 15 میلیون شهروند سوری یعنی همان 70 درصد از ملت سوریه در مناطق تحت سلطه نظام رئیس جمهوری قانونی و منتخب سوریه زندگی می‌کنند.

سخنان دی میستورا اذعان به واقعیت‌های موجود در سوریه بود

رزوق با بیان "دی میستورا واقعیت‌های موجود را بازگو کرده است" تصریح کرد: این افراد زیر نظر دولت و تحت پوشش دولت هستند و دولت تمام وظایف و خدمات لازم را برای تمام جامعه سوریه ارائه می‌دهد. سخنان دی میستورا واقعیت جدیدی را به وجود نیاورده است، بلکه وی تنها واقعیت‌های موجود را بازگو کرده است، وی در واقع به این حقایق اذعان کرده است.

وی افزود: این حقایق را خون ملت سوریه و خون هم‌پیمانان سوریه به اثبات رسانده است، این حقایق مرهون خون ملت سوریه و هم‌پیمانان سوریه است. حقیقت موجود را سخنان دی میستورا  به وجود نیاورده است، دی میستورا  در واقع به این حقایق تنها اذعان کرده و آنها را بازگو کرده است و هرگز هم قادر به خلق چنین حقایقی نبوده و نخواهد بود.

این شخصیت سوری در ادامه گفت: این واقعیت‌ها را دیگر نمی‌توان انکار کرد و کسانی که قصد داشتند منکر آن باشند بعد از گذشت چهار سال باز آمده‌اند و به این حقایق اذعان می‌کنند. چهار سال غرب و آن گروهی که خود را دوستان ملت سوریه می‌خواندند تلاش کردند واقعیت‌ها را مخفی کنند، اما غافل بودند که حقایق را کسی نمی‌تواند مخفی سازد.

مشروعیت مورد نظر آمریکا را قبول نداریم

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه بشار اسد را برآمده از رأی مردم دانست و این سؤال را مطرح کرد: آیا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مشروعیت ندارد؟ 70 درصد از ملت سوریه او را انتخاب کرده‌اند، از کدام مشروعیت دارند صحبت می‌کنند، مشروعیت آمریکایی؟ اگر قرار باشد مشروعیت را آمریکا به ما بدهد ما اصلاً چنین مشروعیتی را نمی‌خواهیم.

رزوق افزود: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در بیش از یک مناسبت اعلام کرده است که من مشروعیت خود را از ملت سوریه به دست آورده‌ام، ببینید بیش از 70 درصد از ملت سوریه به‌نفع بشار اسد رئیس جمهوری این کشور رأی داده‌اند، همین مسئله برای مشروعیت وی کفایت می‌کند. اگر آمریکا این مشروعیت را نمی‌خواهد مشکلی نیست، ما نیازی به قبول چنین مشروعیتی از سوی آمریکایی‌ها نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه گفت: تمام این اتفاقات و تلاش‌ها، تلاش‌های روسیه و تلاش‌های مصری و تلاش جمهوری اسلامی ایران و تمام این تلاش‌ها در واقع اهداف و نحوه حل مشکلات با هم متفاوت هستند.

چیزی از ائتلاف معارضان باقی نمانده است

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه ائتلاف معارضان سوریه را در حد یک نام توصیف کرد و گفت: آنچه به ائتلاف معروف است در واقع از درجه اعتبار ساقط شده است، این نام دیگر در حد یک پلاکارد است، آنچه هم شورای ملی نامیده می‌شود یک پلاکارد قدیمی است، اما هنوز هم از سوی جماعت اخوان المسلمین مورد استفاده واقع می‌شود و هنوز هم اخوان المسلمین از این شورای ملی استفاده می‌کند.

گروه‌های تروریستی تابع گروه‌های مورد حمایتشان هستند

این مقام سوری با تأکید بر اینکه گروه‌های تروریستی وابسته به گروه‌های مورد حمایتشان هستند، افزود: این البته سوای گروه‌های تروریستی موجود در خاک سوریه هستند، البته برخی از آنها با این گروه‌ها هم در ارتباط هستند، وقتی این گروه‌ها از این مخالفان حمایت مالی دریافت می‌کنند همسو با این گروه‌ها فعالیت می‌کنند و وقتی این گروه‌ها حمایتی دریافت نمی‌کنند با هم کاری ندارند. گروه‌های ترویستی موجود در داخل سوریه نظراتشان و مواضعشان تابع گروه‌هایی است که از آنها حمایت می‌کنند. البته در این بین مسئله داعش متفاوت است، جبهه النصره در حومه ادلب اکنون سعی دارد داعش را تقلید کند و حمایت دریافت می‌کنند.

ترکیه، عربستان و قطر تنها در پرونده سوریه متفق القولند

رزوق با اشاره به اختلافات سه کشور ترکیه، قطر و عربستان در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای گفت: اختلافات قطر و عربستان سعودی اختلافاتی جدی هستند و اختلافات بین ترکیه و عربستان سعودی هم اختلافاتی واقعی هستند، اما ترکیه و عربستان سعودی و قطر در خصوص پرونده سوریه با هم هیچ اختلاف نظری ندارند و این مسئله بسیار عجیب است.

وی اختلاف نظر این سه کشور درباره سوریه را جزئی خواند و افزود: اگر در این زمینه هم اختلاف نظری داشته باشند این اختلاف نظر خیلی جزئی و کوچک است، گروهی هستند که از این گروه‌های مسلح حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورند، حتی در این زمینه افراد داوطلبی را به این گروه‌ها معرفی می‌کنند.

گروه‌های تروریستی حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را به‌نفع خود نمی‌دانند

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه با اشاره به مخالفت گروه‌های تروریستی با حل مسالمت آمیز بحران سوریه گفت: این گروه‌ها همه حمایت می‌شوند از داعش گرفته تا جبهة الشام و لواء التوحید و جیش الاسلام و دیگران همه از سوی این کشورها حمایت می‌شوند. این گروه‌ها با مسئله‌ای به‌نام تلاش‌های مسالمت آمیز ــ البته اگر چنین تلاش‌هایی وجود داشته باشد ــ محال است که موافقت کنند.

وی درباره چرایی مخالفت گروه‌های تروریستی افزود: این گروه‌ها دیگر منابع مالی یافته‌اند و مناطقی را به دست آورده‌اند و بر مردمی در این مناطق قدرت می‌رانند و از طریق به دست آوردن مالیات منافع مالی بسیاری را به جیب می‌زنند.

رزوق در این باره گفت: داستان‌هایی در این زمینه به گوش می‌رسد که در گذشته افراد فقیری بودند که به‌دلیل پیوستن به این گروه‌های مسلح تروریست این روزها جزو ثروتمندان دوران جنگی شده‌اند. بسیاری از این افراد پولهای خود را از طریق این کشورها به دست آورده‌اند، تنها به این نام که آنها مسئول یک گروه مسلح شده‌اند. یکی از سرکرده‌های گروه‌های مسلح در الوعر در سوریه که دربرابر تلاش‌های آشتی جویانه ایستاده در گذشته نه‌چندان دور پدرش کباب‌پز بوده که در خیابان و نه در مغازه کباب به دست مشتری‌ها می‌داده است، از این رو کسانی که اکنون برای خود منابع درآمد مالی خوب پیدا کرده‌اند برای چه جلوی ادامه نزاع و جنگ را بگیرند؟

وی با تأکید بر آمادگی دمشق برای گفت‌وگو با گروه‌های مخالف حتی گروه‌های مسلح تصریح کرد: دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم و برای تحقق آشتی ملی حد و حدودی را در نظر گرفته است، آشتی حتی با گروه‌های مسلح هم از سوی دولت مورد قبول واقع شده است اما باید براساس شرایطی باشد، یکی از این شروط این است که آنها باید به آغوش دولت بازگردند و سلطه دولت را بپذیرند.

رئیس «شورای ملی رسانه» سوریه در پایان بر مبارزه با تروریسم تأکید کرد و گفت: جنگ با این کسانی که نمی‌خواهند آتش‌بس را بپذیرند، ادامه پیدا خواهد کرد و آشتی هم برای کسانی است که به‌دنبال راه حلی برای این بحران هستند، دولت سوریه هنوز این دو گزینه را باز گذاشته است و باید برای این مسئله راه حلی از طریق این دو راهکار یافت.

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان