آموزش عمومی نباید در پس دغدغه‌های کنکور از کارکرد خود دور شود

آموزش عمومی نباید در پس دغدغه‌های کنکور از کارکرد خود دور شود

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مسئله حذف کنکور گفت: آموزش عمومی نباید در پس دغدغه‌های کنکور از کارکرد خود دور شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی در برنامه مناظره که به موضوع حذف کنکور می‌پرداخت، اظهار داشت: آموزش عمومی حق و آموزش عالی امتیاز است و در تمام دنیا صندلی‌های خالی را در یک رقابت جدی به بهترین‌ها می‌دهند. 

وی گفت: آموزش عمومی و عالی احتیاج به مراقبت دارند و از طریق انواع سنجش‌ها  می‌توان از آنها مراقبت کرد اما در ایران نگاه صفر یا صدی به مسئله کنکور داریم یعنی یا این آزمون باید باشد یا نباشد. 

گویا گفت: شاید در هر کشوری سازمانی به نام سازمان سنجش وجود نداشته باشد اما سفارش‌دهنده آزمون و سفارش‌پذیر وجود دارد اما نمی‌توان مثلا در مقطعی به نام دکتری که تولید علم بر گردن دانشجویان آن است، بهترین‌هایی را که قرار است تولید علم کنند، انتخاب کرد. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: سال گذشته تنها 15 درصد از متقاضیان وارد دانشگاه‌های دولتی شدند، این مسئله شاید ایده‌آل بوده است اما باید مراقبت کنیم تا بهترین‌ها را در این زمینه انتخاب کنیم. 

گویا افزود: آموزش عمومی نباید در پس دغدغه‌هایی که کنکور ایجاد می‌کند، از کارکرد خود دور شود، ما از یک طرف برای دوران ابتدایی ارزشیابی را مطرح می‌کنیم اما از طرفی دیگر چنین آزمونی را برای پذیرش بهترین‌ها به کار می‌بریم.

وی ضمن انتقاد از وجود کتاب‌های کمک درسی با تایید آموزش و پرورش در جامعه گفت: وجود مسئله‌ای مانند کنکور چنین مسائلی را ایجاد می‌کند لذا باید همه این ظرفیت‌ها و مسائل را در کنار هم دید. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت استقلال دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی خوب اشاره کرد و گفت: دانشگاه اگر استقلال نداشته باشد، نمی‌تواند دانشجوی خوب بپذیرد لذا سازمان سنجش باید بتواند با ارائه کارنامه به داوطلبان آنها را به مراکز مختلف معرفی کند تا درباره داوطلب تصمیم‌گیری شود. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon