همایش «شعائر حسینی مبانی نظری و برکات عملی» برگزار می شود

همایش «شعائر حسینی مبانی نظری و برکات عملی» برگزار می شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس موسسه مطالعات از برگزاری همایش «شعائر حسینی مبانی نظری و برکات عملی» به مناسبت سومین سالگرد درگذشت پژوهشگر و نویسنده برجسته تاریخ معاصر کشورمان حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ابوالحسنی( منذر)، خبرداد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسی حقانی با اشاره به همکاری استاد ابولحسنی با موسسه مطالعات تاریخ معاصرایران درباره دلیل نامگذاری همایش بزرگداشت این محقق و پژوهشگر برجسته، اظهار داشت: پاسداشت شعائر حسینی و اهل بیت در تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران به ویژه بعد از صفویه جایگاه ویژه ای در قوام ایران ، دفع تجاوزات نسبت به کشورمان و رفع مشکلاتی که در کشور حادث می شد داشتند و مرحوم ابوالحسنی در زمینه این آثار و برکات کار جدی انجام داده بود.

بنا به تاکید وی برپایی و اقامه شعائر دینی می تواند به قوام کشور و هویت ملی – ایرانی کمک کند. با توجه به اهمیت جایگاه این موضوع در تحولات تاریخ معاصر سالگرد این استاد فرصتی برای بررسی درباره دیدگاه ایشان نسبت به نقش اثرگذار شعائر مذهبی در تاریخ معاصر ایران است. همچنین با عنایت به نزدیکی به ایام سوگواری حضرت زهرا (س) این مراسم ادای دینی هم به ساحت بزرگ فاطمی به شمار می آید.

به گفته حقانی حجت الاسلام حامد رضا معاونیان ، دکتر محمد رجبی دوانی؛‌رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس ،‌دکتر محمد حسین رجبی دوانی؛‌مورخ و پژوهشگر ،‌استاد محمد شجاعی ،دکتر محمد رضا سنگری و محمد رضا کائینی در این مراسم پیرامون آثار و شخصیت استاد ابوالحسنی سخنرانی خواهند کرد.

وی در بیان تفاوتهای مراسم بزرگداشت امسال با سالهای گذشته تاکید کرد‌: امسال به طور مشخص تر به مرحوم ابوالحسنی و آثار و دیدگاه های وی نگاه می کنیم. طی دو سال گذشته کلیاتی در خصوص آثار این نویسنده بزرگ مطرح شد اما از امسال بنا داریم با عنایت به زحمات فراوان این پژوهشگر تاریخ معاصر، به صورت تخصصی تر مباحثی نظیر آزادی،‌ مردم سالاری، ولایت فقیه و جریان شناسی سیاسی و فرهنگی ایران در دوره قاجار و پهلوی را در آثار وی مورد بررسی قرار دهیم.

حقانی از مسئولان فرهنگی و علمی کشور خواست تا برای بزرگداشت چهره هایی نظیر استاد ابوالحسنی به میدان بیایند چراکه چنین بزرگداشتهایی در واقع بزرگداشت علم و دانشمندان است. رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از تمامی مراکز علمی و فرهنگی ،‌طلاب،‌دانشجویان و علاقه مندان به تاریخ معاصر ایران برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد درگذشت حجت الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی 4 اسفندماه از ساعت 15 تا 18 در محل حوزه هنری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران