یک رونمایی پرحاشیه برای مستند «چشم در برابر چشم» در دانشگاه تهران

یک رونمایی پرحاشیه برای مستند «چشم در برابر چشم» در دانشگاه تهران

خبرگزاری تسنیم: مراسم رونمایی از مستند «چشم در برابر چشم» با حضور فریدالدین حداد عادل، آمنه نجفی، عوامل این فیلم و مسئولان مرکز سفیر فیلم در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از مستند «چشم در برابر چشم» با حضور فریدالدین حداد عادل، آمنه بهرامی، عوامل این فیلم و مسئولان مرکز سفیر فیلم در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از اکران مستند «چشم در برابر چشم» تاجدینی، معاون عرضه محصولات سفیر فیلم با اشاره به اینکه این موسسه تاکنون 12 مستند بلند و 50 مستند کوتاه ساخته است، گفت: از 2 سال پیش ما به این نتیجه رسیدیم که نقص اصلی در عرضه محصولات فرهنگی است. ما محصولاتی داشتیم که به دست مخاطب نمی‌رسید و به همین دلیل معاونت عرضه محصولات را راه اندازی کردیم.

وی افزود: اسیدپاشی موضوعی بود که رسانه‌ها کمتر به آن توجه داشتند و به این دلیل که این مستند نگاه درستی به این موضوع داشت و به نظر مفید بود، سفیر فیلم به حمایت از آن پرداخت. هم‌اکنون نیز سفیرفیلم عرضه این مستند را به دست گرفته است. هنوز این فیلم رونمایی نشده است ولی 10 دانشگاه تقاضا اکران آن را کرده‌اند.

در ادامه فریدالدین حداد عادل به پشت تریبون آمد. او خطاب به آمنه بهرامی گفت: ماموریت اجتماعی شما تمام نشده بلکه تازه شروع شده است. شما وظیفه دارید پرچم مبارزه با اسیدپاشی را در دست بگیرید و به احقاق حقوق دخترانی که به آنها اسید پاشیده می‌شود و از یادها می‌روند، بپردازید. شما شناخته شده‌ترین فرد در این موضوع هستید.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این برنامه گفت: امروز موضوعات اجتماعی به صورت خیلی جدی از چشم‌ها دور است و کسی به آنها توجه نمی‌کند.بخش اعظمی از سرمایه ملی ما هر لحظه به دلیل اعتیاد از دست می‌رود. من از مسئولی شنیدم که می‌گفت تنها در یکی از استان‌های شمالی کشور ما هر روز 8 نفر معتاد می‌شوند. این بی‌توجهی در حالی است که اعتیاد شناخته شده ترین موضوع اجتماعی است.

حداد عادل افزود: به مرور زمان مردان زیادی در کشور به دلیل قاچاق مواد مخدر اعدام می‌شوند و خانواده آنها بی‌سرپرست می‌شود. هیچکس متولی زندگی خانواده این افراد نیست. به همین دلیل در بخشی از تهران کلونی‌هایی درست شده است که دارای هر نوع بیماری جسمی، روحی و اجتماعی است. در واقع جامعه یک غده سرطانی را در کنار خود دارد. این موضوع در تهران به این گونه است و در سیستان و بلوچستان به شکلی دیگر.

وی گفت: من از همه تقاضا دارم که بخشی از توان خود را متوجه موضوعات اجتماعی کنند. این مشکلی است که دامن‌گیر همه جامعه است.

حداد عادل در پایان خطاب به سفیرفیلم گفت: از این مجموعه می‌خواهم که در مورد مسائل اجتماعی فیلم بسازد. جامعه از مسائل اجتماعی خبر ندارد. گاهی نیز رسانه‌ها به بدترین شکل ممکن این مسائل را با جامعه درمیان می‌گذارند. صفحات اجتماعی روزنامه‌ها برای جلب خواننده است، نه حل مشکلات اجتماعی.

در ادامه برنامه لوح‌های تقدیری به محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان و میر محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده «چشم در برابر چشم» اهدا شد و هریک صحبتی کوتاه در مورد این فیلم کردند. صدری‌نیا گفت: ما در این فیلم تمام تلاش خود را می‌کنیم که با عینک اجتماعی به اسیدپاشی نگاه کنیم تا این معضل برطرف شود. ما نکات دردآور زیادی را در این فیلم دیدیم ولی خیلی کم از آنها در فیلم استفاده کردیم تا مخاطب زیاد اذیت نشود ولی با این حال مخاطب با مشکلات این افراد آشنا می‌شود. رسانه‌ها در پرداختن به موضوعات اجتماعی باید نگاهشان را دقیق‌تر کنند.

میر محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده «چشم در برابر چشم» گفت: کسی در این حوادث متوجه نشد که چه فشار سیاسی را آمنه بهرامی تحمل کرد. چه در زمان اجرای حکم که رسانه‌ها در پی اهداف سیاسی خود بودند و نه انسانیت، چه در حوادث اسیدپاشی اصفهان که رسانه‌ها با نگاه و عینکی دیگر به او نزدیک شدند. اگر او این نکات کلیدی را نمی‌گفت این مستند اینگونه ساخته نمی‌شد.

وی افزود: رسانه‌ها را به دیدن این فیلم دعوت می‌کنم و تقاضا می‌کنم قبل از مشاهده آن موضع‌گیری نکنند. این فیلم را ابتدا ببینید و بعد به نقد آن بپردازید.

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن

در ادامه این مراسم از آمنه بهرامی خواسته شد که به روی سن بیاید و به سوالات حضار جواب دهد. آمنه بهرامی پس از حضور بر بالای سن با انتقاد از سازندگان این فیلم، گفت: ما باید فرهنگ‌سازی را از خودمان شروع کنیم. فیلمسازان این مجموعه وقتی با من برای مصاحبه قرار گذاشتند گفتند که این مصاحبه را برای شبکه خبر می‌خواهند نه یک مستند. «چشم در برابر چشم» فیلم خوبی است اما برای من غافلگیر کننده بود زیرا من از آن اطلاعی نداشتم و قراردادی برای آن نبسته بودم.

وی افزود: من با شخص دیگری برای ساخت فیلم مستند قرارداد بسته‌ام و بهتر است تا این موضوع به دادگاه کشیده نشده است در موردش صحبت شود. من وقتی سی‌دی های خودم را در اختیار شما گذاشتم به شما اعتماد کردم.

وی در ادامه جزئیاتی در ارتباط با عدم پرداخت دیه به او و شکایتش از قاضی پرونده و محکویت قاضی پرونده گفت.

صدری‌نیا نیز در پاسخ به وی گفت: این مستند برای شبکه خبر تولید شده بود اما با تغییر سیاست‌های صدا وسیما و تغییر مدیریت این سازمان پخش آن متوقف شد. نگاهی که در این مستند ما دنبال می‌کنیم فرهنگی است و انتفاعی نیست. ما از قراردادی که بهرامی در خصوص مستند بسته بود خبر نداشتیم.

در ادامه محمد کارت، کارگردان فیلم «بختک» که در بین حضار نشسته بود. خطاب به صدری‌نیا گفت: فارغ از اینکه شما با سوژه صداقت نداشتید، فیلم شما به شدت از یک جناح خاص دفاع می‌کند.چرا شما با کسانی که اعتقاد داشتند این مسئله تقصیر حزب‌اللهی‌ها است مصاحبه نکردید؟

صدری‌نیا در پاسخ به وی گفت: ما در این فیلم موضوعی اجتماعی را روایت کردیم که ترکش‌های سیاسی زیادی خورده بود. من فیلم سیاسی نساختم. ما نه پرتره آمنه بهرامی را ساختیم و نه زندگی دخترانی که در اصفهان به آنها اسید پاشیده بودند را روایت کردیم. ما فقط حوادثی که در اسیدپاشی اصفهان در رسانه‌ها رخ داد را روایت کردیم. عده‌ای بدون هیچ مدرکی این اسیدپاشی‌ها را به قشر مذهبی جامعه منتسب کردند و تنها برای بهره برداری سیاسی و بخاطر همزمانی با تصویب لایحه امر به معروف و نهی از منکر این مسائل را مطرح کردند. حالا چرا باید قشر مذهبی سند بیاورند که ما این کار را نکردیم. کسانی که این اتهام را زدند بگویند چرا بدون سند این حرف‌ها را مطرح کردند. اگر شما با قانونی مخالف هستید مخالفت کنید اما حق ندارید یک خانواده را در چنین فشار سیاسی قرار دهید.

کارت در ادامه پرسید چرا تجمع‌های مردم در اصفهان را به گونه‌ای روایت کردی که گویا در مورد تجمع‌های فتنه 88 حرف می‌زنی چرا فیلم کامل آن را استفاده نکردی؟

صدری‌نیا گفت: این برداشت شماست و فکر نکنم کس دیگری چنین برداشتی کرده باشد که انتسابی به فتنه 88 داشته باشد. فیلم را هم من زمانی تولید کردم که این تجمع ها برگزار شده بود و اگر زمان داشتم از این تجمع‌ها هم فیلمبرداری می‌کردم و روایتم را بازگو می‌کردم. در ثانی من به منشا این حرکت‌ها در فیلمم پرداختم.

کارت در پایان گفت به نظر من فیلم شما توازن نداشت. صدری‌نیا نیز در پاسخ به وی گفت این نظر شماست.

بهرامی نیز در پایان برنامه گفت: گذشته از همه حرف‌هایی که زدم «چشم در برابر چشم» فیلم خوبی بود. اگرچه من خیلی درگیر مسائل مالی بودم ولی اگر این فیلم می‌خواهد به مردم اطلاع رسانی کند که از این نوع اتفاقات جلوگیری کند خیلی خوب است. از فیلمسازان این مستند تشکر می‌کنم. حرف‌هایم را باید می‌زدم چون باید بزودی به اسپانیا بروم و تا مهرماه آنجا هستم.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران