جریان قدرتمند «تربیت غیررسمی»، «تربیت رسمی» را تحت‌الشعاع قرار داده است

جریان قدرتمند «تربیت غیررسمی»، «تربیت رسمی» را تحت‌الشعاع قرار داده است

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تربیت غیررسمی به عنوان یک رقیب قدرتمند در بحث شکل‌گیری هویت جمعی نقش‌آفرینی می‌کند و با گستردگی روزافزون خود نفس‌های جریان تربیت رسمی را به شماره انداخته و آن را تحت‌الشعاع قراره داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسفندیار چهاربند امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان تربیت اسلامی شهر تهران که در محل باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است، اظهار داشت : جامعه سالم جامعه‌ای حقیقت‌مدار، عقل‌گرا، خردورز، عدالت‌محور، قانونمند، مسئولیت‌پذیر و مهرورز است که برای تحقق چنین جامعه‌ای به شکل‌گیری هویت جمعی در شهروندان نیاز داریم. 

وی افزود: اگر هویت جمعی براساس موازین اسلامی شکل بگیرد جامعه صالح استقرار پیدا می‌کند و اساس شکل‌گیری هویت جمعی تربیت است و هم‌اکنون جهت‌دهی به هویت جمعی براساس موازین اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: هم اکنون دو بُعد تربیتی در جامعه وجود دارد که شامل تربیت رسمی و غیررسمی است و همایش تجلیل از برگزیدگان تربیت اسلامی شهر تهران با توجه به این دو وجه تربیتی برگزار شد. 

وی ادامه داد: متولی جریان تربیت رسمی نظام تعلیم و تربیت است و وزارت آموزش و پرورش به نمایندگی از حاکمیت وظیفه برنامه‌ریزی برای تربیت رسمی را برعهده دارد. 

چهاربند افزود: تربیت غیررسمی بر خلاف جریان تربیت رسمی سازماندهی شده نیست در دهه 40 شاهد پرچمداری جریان تربیت رسمی بودیم به گونه‌ای که این جریان تربیتی نقش پررنگ‌تری را نسبت به جریان تربیت غیررسمی داشت اما هر چه جلوتر رفتیم سازوکارهای تربیتی متنوع‌تر شد. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 45 فقط دو شبکه تلویزیونی و 12 عنوان روزنامه در کشور وجود داشت، افزود: در آن سالها از محیط مجازی خبری نبود. اما امروزه فضای مجازی با انتشار چندین میلیون صفحه در طول روز و قرار دادن محتوای متنوع برای کاربران در بحث تربیت غیررسمی نقش ایفا می‌کند از سوی دیگر ماهواره‌ها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی بیگانه نیز در جریان تربیت غیررسمی سهیم هستند.

وی بیان کرد:  زمانی که تمام سازوکارها را در محیط تربیت رسمی و غیررسمی مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که تربیت غیررسمی به عنوان رقیب جدی و تاثیرگذار در امر تربیت و شکل‌گیری هویت جمعی و فردی وارد شده است و ابعاد آن روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است و در حال به شماره انداختن نفس‌های جریان تربیت رسمی است.

چهاربند عنوان کرد: اینکه تصور کنیم از طریق مدرسه و دانشگاه تربیت رسمی محقق می‌شود و به اهداف مدنظر خود دست می‌یابیم، تفکر اشتباهی است. هم اکنون جریان تربیت غیررسمی به قدری قدرتمند شده است که جریان تربیت رسمی را تحت‌الشعاع قرار داده و اثرات آن را کاهش می‌دهد. 

وی ادامه داد: راهکار برون رفت از این چالش، مداخله موثر و مدیریت تربیت غیررسمی در کشور است. باید جریان تربیت غیررسمی را به رسمیت شناخته و به تاثیرگذاری آن اعتراف کرده و برای مدیریت تلاش کنیم تا این جریان با تربیت رسمی همسو شده و بتوانیم ابتکار عمل را به دست بگیریم. البته این کار بسیار دشوار است چرا که بخشی از سازوکارهای تربیت غیررسمی از حوزه اختیار ما خارج بوده و در قلمروهای خارج از کشور است. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای حل مشکلات چاره‌ای نداریم جز اینکه جریانهای تربیت غیررسمی داخل کشور را با یکدیگر همسو کنیم به گونه‌ای که هسته مرکزی متحد از جریان تربیت رسمی و غیررسمی در داخل کشور ایجاد و آن را تقویت کنیم تا از طریق آن اثربخشی جریان تربیت غیررسمی که خارج از حیطه مدیریت ما و در خارج از کشور است را کمرنگ کنیم.

چهاربند افزود: به جای اینکه صرفا وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در برابر جریان تربیت غیررسمی بایستند باید بخشی از جریان تربیت غیررسمی را به سازوکار تربیت رسمی اضافه کرده و از طریق سازماندهی مسنجم و ایجاد هم افزایی لازم در برابر سازوکارهای خارجی که از حیطه مدیریت ما خارج هستند،ایستادگی کنیم.

وی افزود: از هم گسیختگی جریان تربیت رسمی و غیررسمی در داخل کشور همانند یک سم است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فرصت مهمی است که سازوکار قانونی برای ایجاد انسجام در این زمینه را پیش‌بینی کرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon