مشکل گرانی و بیکاری را به خوبی می‌توان حل کرد/ باید واردات کالاهای خارجی را مدیریت کنیم

مشکل گرانی و بیکاری را به خوبی می‌توان حل کرد/ باید واردات کالاهای خارجی را مدیریت کنیم

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: چرا دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید و سرمایه ایرانی را اجرا نکردیم؟ اگر می‌خواهیم تولید را حمایت کنیم، باید واردات کالاهای خارجی را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که امشب در جمع حامیانش در مسجد شهید بهشتی تهران سخن می‌گفت، با بیان اینکه یکی از بحث‌های اساسی که در طول تاریخ موضوع دعوا بین انبیاء و مخالفین بوده، ربوبیت است، گفت: همانطور که در قرآن آمده ،اگر از کافران بپرسید که خالق زمین و آسمان کیست، می‌گویند ‌خداوند است‌ اما دعوا بر سر این است که چه کسی باید رب باشد یعنی اینکه خداوندی که خالق ماست، نه تنها خالق است بلکه مسیر زندگی، سیاست، فرهنگ و اقتصاد ما را مشخص می‌کند که چگونه باشد. 

وی ادامه داد: مخالفان انبیاء با ربوبیت مشکل داشتند. ادعای فرعون این نبود که بگوید من خالق هستم بلکه می‌گفت «انا ربکم الاعلی» و کسانی که امروز با دشمنی پیامبران برخاستند، در خالقی خدا بحثی ندارند و شاید هر هفته به کلیسا بروند‌ اما می‌گویند ما باید در جهان تعیین تکلیف کنیم و انقلاب اسلامی یک نه بزرگ به تاسی از ‌فرعون‌های زمان بود و انقلاب ما بر مبنای ربوبیت خداوند بود، یعنی خداوند بگوید محاسبات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ما چگونه باشد. اگر‌ اینگونه شد، خداوند وعده داده که حیات جدیدی پیدا می‌کنید و این مورد را در 34 سال گذشته تجربه کردیم. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر به مسیر پیشرفتمان نگاه بیندازیم، می‌بینیم که هر چقدر استقامت کردیم، یاری خداوند رسیده و به پیشرفت دست یافته‌ایم‌ چرا‌که هر کس به خدا توکل کند، نه ترس و نه ناراحتی دارد و این مورد را ما تجربه کردیم. 

جلیلی خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با قدرت‌ها شاهد این بودیم که به ما می‌گفتند نگویید خداوند پرودگار ماست و از مواضع خودتان پایین بیایید و در این صورت ما نیز از موضع خودمان پایین می‌آییم اما امروز ملت ما با مقاومت، استقامت و پایداری توانسته موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند. این مورد ادعای بنده نیست بلکه عین اظهارات دشمنان ماست و مقامات آمریکایی به صراحت اعلام می‌کنند که بسیاری از مشکلات جهانی بدون حضور ایران حل نمی‌شود و ایران یک قدرت منطقه‌ای است. 

وی با طرح این سوال که این اقتدار برای جمهوری اسلامی ایران چگونه به دست آمده است؟ ادامه داد: اگر امروز ارزیابی صحیحی نداشته باشیم که در چه نقطه و مختصاتی قرار گرفته‌ایم و ندانیم که در موضع قوت و یا ضعف هستیم، در آن صورت ممکن است دچار خطا شویم. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش دشمنان این است که با استفاده از جنگ روانی و رسانه به ما اینگونه القاء کنند که در نقطه ضعف هستیم و ملت ما را به تجدید‌نظر در راه خود وادار کنند‌ اما اینکه رهبر انقلاب می‌گویند در بدر و خیبر هستیم و نه در شعب ابی‌طالب یک تحلیل دقیق است. 

جلیلی با بیان اینکه باید دلایل ایجاد اقتدار را تقویت کنیم تا به این مسیر ادامه دهیم و از ضعف‌ها و آسیب‌ها ارزیابی داشته باشیم تا آنها را رفع کنیم، گفت: امام راحل پرچم گفتمان انقلاب اسلامی را بر مبنای اسلام ناب بلند کردند و مقام معظم رهبری این مسیر را ادامه دادند و ملت ما این پرچم را باور و در راه آن جانفشانی کرد و به همین دلیل ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس مقاومت کرد.  

وی هنر بزرگ انقلاب و امام را آزاد کردن ظرفیت ملت عنوان کرد و گفت: این مورد است که نویسنده مصری می‌نویسد در سالی که  در ایران انقلاب شد، مصر نیز پیمان کمپ‌دیوید را امضا کرد و به متحد آمریکا تبدیل شد و  امروز بعد از 34 سال مصر بحران نان دارد و ایران ماهواره به فضا پرتاب کرده است. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید بتوانیم در همین ستاد در همین مسیری که امروز در آن قرار داریم، ادامه دهیم و حتی بر شتاب خود بیفزاییم و شرط اول پیروزی تکیه بر گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب با رهبری مقام معظم رهبری است.

جلیلی در تشریح شرط دوم ادامه پیشرفت‌ها گفت: شرط دوم این است که ایمان به خداوند داشته باشیم و ملت را باور کنیم و بدانیم که این ظرفیت را مردم در دفاع مقدس نیز نشان دادند ‌و وظیفه مهم رئیس جمهور این است که تمام ظرفیت دولت را در این جهت به کار گیرد تا توانمندی‌های کشور و هر یک از آحاد مردم بهتر بتواند آزاد شود و از انفعال و انحراف نیز مصون بماند. 

وی ساختار دولت را یک ماشین بزرگ دانست که بسیاری از پول بیت‌المال برای این ماشین هزینه می‌شود تا به حرکت بیفتد. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: نباید این ماشین به مانعی در برابر ظرفیت‌ها تبدیل شود بلکه باید مشوق آزاد کردن ظرفیت‌ها نیز باشد و دستگاه‌های دولتی و اجرایی ما باید با الهام از گفتمان انقلاب اسلامی با تفکر بسیجی در همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و در عرصه‌های مختلف همچون اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش، ظرفیت‌ها را آزاد کنند.

جلیلی تصریح کرد: امروز مردم با چند مشکل گرانی، بیکاری، مسکن درگیر هستند اما اگر ظرفیت‌هایمان را به خوبی به کار بگیریم، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نیستیم؛ آیا ظرفیت‌های کشور نمی‌تواند این موارد را مدیریت کند؟ این مشکلات را می‌توان به خوبی حل کرد که جوانان نه تنها دنبال کار باشند بلکه خود کارآفرینی کنند.

وی با اشاره به اهمیت تولید داخلی و نامگذاری سال گذشته در همین جهت اظهار داشت: همه کارگزاران نظام و دولت باید تولید را حمایت کنند چرا‌که هر چقدر از تولیدات داخلی حمایت شود، باعث کاهش تورم و ایجاد اشتغال می‌شود. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: چرا دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید و سرمایه ایرانی را اجرا نکردیم؟ اگر می‌خواهیم تولید را حمایت کنیم، باید واردات کالاهای خارجی را مدیریت کنیم که اگر اینگونه نباشد، حتما تولیدکننده داخلی را تضعیف کرده‌ایم. در سال گذشته 11 میلیارد دلار کالاهای اساسی وارد کردیم در صورتی که می‌توانستیم همه را در داخل کشور تولید کنیم‌ ولی ارز داخلی را به واردات آنها اختصاص دادیم.

جلیلی اضافه کرد: اگر چند مورد را اصلاح می‌کردیم و به کشاورزانمان آموزش می‌دادیم، تولید داخلی گندم را از 11 میلیون تن می‌توانستیم به راحتی به 22 تن برسانیم که در این صورت علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانستیم صادرات هم داشته باشیم. در شرایطی که ارز را به زحمت جمع می‌کنیم، فقط در سال 90، 39 میلیون دلار را صرف واردات چوب بستنی کردیم، در صورتی که می‌توانستیم همان را در روستاهای خودمان تولید کنیم و با این 39 میلیون دلار تولید شغل کنیم. 

وی با بیان اینکه اگر ساختار اداری و  اجرایی متناسب با انقلاب اسلامی و خواست مردم باشد، بسیاری از ظرفیت‌ها به خوبی آزاد می‌شود، گفت: علاوه بر این موضوع مسئله دیگری که به بحث تولید کمک می‌کند، این است که در کنار مانع شدن از واردات بی‌جهت  از قاچاق نیز جلوگیری کنیم‌ چرا‌که کالاهایی که به صورت رسمی نمی‌توانند وارد کشور کنن، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ضربه بیشتری می‌زند. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص محور دیگر حمایت از تولید اظهار داشت: کسی که قصد دارد در عرصه تولید وارد شود، به جای اینکه از مراجعه کردن به دستگاه‌های دولتی خوشحال باشد غمگین می‌شود که چگونه باید از هفت‌خان آن بگذرد لذا باید رفتار آن را عوض کنیم تا علاوه بر اینکه مردم برای مراجعه شور و شوق پیدا کنند و خود‌ دستگاه‌ها به دنبال مردم بروند و این مورد را در دفاع مقدس تجربه کردیم که با عوض کردن سازوکارها و حاکم کردن تفکر بسیجی در مقابل کل دنیا ایستادیم و با عوض کردن یک سازوکار کلی ظرفیت آزاد کردم. امروز نیز باید چنین کاری انجام دهیم‌ که اگر اینگونه شد، پیشرفت واقعی برای کشور رقم می‌خورد.

جلیلی مشکل دیگر تولید را دلالی و مشاغل کاذب عنوان کرد و گفت: منابع کشور به جای اینکه پشتیبان تولید باشند، پشتیبان دلالی، بورس‌بازی و مشاغل کاذب قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به معوقات بانکی گفت: کل یارانه‌ای که در طول سال به کل مردم داده می‌شود، 2800 میلیارد تومان است اما 23 نفر از بدهکاران بانکی 11 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند که 6 نفر اول آنها را که بررسی کردیم، متوجه شدیم ‌در مشاغل کاذب مشغول هستند. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر این موضوعات را دنبال کنیم، پیشرفت‌های بزرگی خواهیم داشت و پیشرفت ملت ما مرهون تفکر بسیجی و اسلام ناب بوده است که اگر این مورد را به بخش‌های دیگر تسری بدهیم، پیروزی‌های بزرگی در انتظار ما خواهد بود و اگر این شیوه را مطابق نظر رهبر معظم انقلاب ادامه دهیم، به دنبال فتح خیبر فتح‌های بزرگی را خواهیم داشت. 

جلیلی تصریح کرد: امروز بحث دنیا این است که ایران نه تنها مقاومت کرده بلکه پیشرفت نیز کرده است و ما باید شتاب پیشرفت‌ها را بیشتر کنیم که این امر با کمک مردم و باور داشتن به گفتمان انقلاب اسلامی رقم می‌خورد و طبق وعده قرآن اگر خداوند و پیامبر آن را یاری کردیم، حیات جدیدی پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر ایمان داشتن به خداوند و یاری پیامبر و آزاد کردن ظرفیت‌های مردم و تغییر ساختارهای اجرایی اگر این 3 اصل حاکم شود، هر کس که منتخب مردم قرار گیرد و مبنای کا رخود را در پشبرد این 3 اصل قرار دهد، دولت ما دولتی خواهد شد که برای مردم  امید به همراه می‌آورد و مانع بروز تحریم‌ها می‌شود. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان اظهار داشت: اینجاست که پیام قرآن مبنی بر اینکه اگر بر عهدی که با خدا بستید، پایدار ماندید، دیگر نباید نگرانی و ترس داشته باشید. پیشرفت‌های بیشتری در انتظار ملت ما خواهد بود و آنگونه که شایسته ملت ماست، پیشرفت خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon