شرکت نفت هورالعظیم را خشک نکرد؛ عراق عامل اصلی است

شرکت نفت هورالعظیم را خشک نکرد؛ عراق عامل اصلی است

خبرگزاری تسنیم:مدیر اچ.اس.ای شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه کمتر از ۱۰درصد از ریزگردهای وارد شده به استان خوزستان مربوط خشک شدن تالاب هورالعظیم است،گفت: خشک شدن این تالاب مربوط به فعالیت‌های شرکت نفت نیست بلکه توسط کشور عراق صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، الهام اردلانی با انتقاد از برخی رسانه‌هایی که دلایل ریزگرد‌های خوزستان را به فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در منطقه غرب کارون ارتباط می‌دهند، خشک کردن تالاب هورالعظیم برای انجام عملیات حفاری را توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) رد کرد و گفت: زمانی که توسعه میدان آزداگان به شرکت ژاپنی اینپکس واگذار شد، بخشی از تالاب هورالعظیم که در اختیار داشت – حوزه سه تا پنج- خشک بود. این موضوع را نقشه‌های هوایی گوگول در سال 2000 تأیید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش شمالی تالاب – حوزه یک و دو- دارای آب است گفت: بر همین اساس میدان آزادگان شمالی که در این منطقه قرار گرفته است دارای طرح توسعه جامع ویژه میدان‌های دارای آب است. برای این طرح هیچ‌گونه جاده خاصی ایجاد نشده است به جزء یکی دو مسیر؛ مسیر آنتنی برای دسترسی به چاه‌ها و جاده‌هایی که در زمان جنگ تحمیلی توسط نیروهای نظامی ساخته شد و اکنون به عنوان جاده‌های اصلی بازسازی شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در هنگام بازسازی زیر این جاده‌ها کالورت(آبراهه) قرار گرفت تا مانع جریان آب نشود.

مدیر اچ.اس.ای شرکت متن با اشاره به اینکه در حال حاضر 244 کالورت در این بخش کارگذاشته شده است گفت: 48 کالورت دیگر نیز باید نصب می‌شد که از این رقم 24 کالورت نصب شده است. برای آنکه به محیط آسیب نرسد، کالورت‌ها در یک سوله ساخته و بعد در محل نصب می‌شود. این کالورت‌ها و دو پل موجود در محل مورد تأیید اداره کل محیط زیست استان خوزستان قرار گرفته است.

اردلانی با اظهار اینکه کشور عراق با نصب  حدود 30 دریچه‌ و سد مانع از جریان اصلی آب به سمت بخش ایرانی تالاب هورالعظیم می‌شود گفت: عراق تلاش کرده است که این آب را برای خود نگه دارد؛ علت این موضوع آن است که دولت وقت عراق در زمان جنگ1991، برای اسکان پناهجویان و جنگ‌زدگان این منطقه را خشک کرد. طبق اعلام یو. اِن. ئی. پی - یک نهاد محیط زیستی وابسته به سازمان ملل متحد - 90 درصد از تالاب هورالعظیم توسط دولت عراق خشک شده است. بر همین اساس در سال 2003 یک نشست در عراق با حضور کارشناسان محیط زیست برگزار شد. آنها این مسئله را یک بحران زیست محیطی اعلام کردند به هیمن دلیل برنامه‌ای پنج ساله برای احیای تالاب تدوین شد. این برنامه از ژانویه 2015 عملاً آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با ریزگرده‌ها و احیای تالاب هورالعظیم نیازمند  تعامل بین‌المللی است گفت: با توجه به جهت باد غالب از سمت عراق به کشور و قرار گرفتن دوسوم تالاب در خاک عراق این فرصت وجود دارد که سازمان محیط زیست، وزارت نفت و سایر نهادهای مرتبط برای اجرای این برنامه همکاری کنند. البته این همکاری به معنی داشتن برنامه ملی در این زمینه نیست.

وی با بیان این که وزیر نفت تأکید دارد که محیط زیست منطقه نباید به دلیل عملیات مرتبط با صنعت نفت تخریب شود گفت: وی معتقد است در صورتی که چنین تخریبی هم رخ دهد، باید اقدامات جبرانی صورت گیرد. بر همین اساس برنامه جامع مدیریت محیط زیست غرب کارون اردیبهشت امسال تدوین و به سازمان محیط زیست ارائه شده است؛ طبق این برنامه در سال 2016 با پایان عملیات حفاری در این منطقه،‌ امکان رهاسازی آب در منطقه فراهم خواهد شد البته به شرطی هور آنقدر آب داشته باشد؛ چراکه  وقتی آذرماه امسال دریچه شماره 3 باز شد، حجم دبی آب تنها حدود پنج متر مکعب  بود.

اردلانی با اشاره به اینکه عکس هوایی گوگول در سال 2015 نشان می‌دهد در بخش‌هایی که قبلاً خشک بود، آب وجود دارد یادآور شد: این آب مربوط به زهاب کارخانه نیشکر خوزستان است که در منطقه رها می‌شود. اگر چه این زهاب‌ها اکنون به صورت دریاچه مصنوعی عمل می‌کند و زیستگاه برخی پرندگان شده است اما به دلیل کیفیت بد این نوع آب، خاک منطقه دچار فرسایش شدید خواهد شد.

 

مدیر اچ.اس.ای شرکت متن با اشاره به اینکه آب تالاب هورالعظیم در بهترین شرایط به سه متر و 65 سانتیمتر می‌رسد گفت: طراز ارتفاعی جاده‌ها و تأسیسات میدان‌ها نفتی در این منطقه بالا‌تر از این رقم قرار گرفته است تا در صورتی که دریچه‌ها در سال 2016 باز شد هیچکدام از تأسیسات به زیر آب نمی‌رود.

وی با اعلام این که دو کانون گرد و غبار در منطقه وجود دارد گفت: یک کانون مربوط به ریزگرد‌های کشورهای عراق و سوریه و کانون دیگر مربوط به ریزگرد‌های تالابی است؛ تفاوت این دو ریزگرد در این است که ریزگرد تالابی حاوی پلانگتون است.  به طور قطع 90 درصد ریزگردهایی که وارد کشور می‌شود مربوط به ریزگردهای تالابی نیست. 

اردلانی با تکذیب پیدا شدن لاشه حیوانات در منطقه تالاب هوالعظیم گفت: در حالی یکی از کارشناسان استفاده از پایه فلزی را برای انجام عملیات حفاری پیشنهاد داده است که باید یادآوری کرد، استفاده از پایه (جکت) صرفا برای استفاده در آب‌های عمیق است نه منطقه غرب کارون که خشک است. ضمن این که دکل‌های موجود در منطقه  مربوط به بخش خشکی است. از سوی دیگر استفاده از پایه صرفه اقتصادی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال تسنیم که آیا این گفته برخی از فعال محیط زیست که پسماند عملیات حفاری در تالاب تخلیه می‌شود درست است؟ توضیح داد: قبلاً این کار انجام می‌شد اما از دوسال گذشته تاکنون کلیه تخلیه کَنده‌ها خارج از محوطه تالاب  هورالعظیم  و در یک منطقه مورد تأیید سازمان محیط زیست است. البته منکر این موضوع هم نمی‌شوم که گاهی به صورت غیرقانونی برخی پیمانکاران کنده‌های حفاری را در هورالعظیم تخلیه می‌کنند. اما در صورت مشاهد توسط کارکنان اچ.اس.ای موضوع به حراست برای برخورد با متخلفان اطلاع داده می‌شود. همچنین سیستم بارنامه هم ایجاد شده است تا بعد از اطمینان از تخلیه کنده‌ها در مکان مورد نظر، وجه تعیین شده پرداخت شود. البته منطقه بسیار وسیع است و با نیرو اندک موجود نمی‌توان نظارت مناسبی بر آن داشت به همین دلیل امکان کار غیر قانون در منطقه وجود دارد.

مدیر اچ.اس.ای شرکت متن با اشاره به اینکه بحث مالچ‌پاشی در سال 1387 از سوی وزارت نفت مطرح شد اما به دلیل تأمین نشدن اعتبارات آن این کار صورت نگرفت گفت: در صورت مالچ‌پاشی باید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این منطقه اقدام به کاشت درخت و گیاه کنند؛ چرا که اگر کاشت گیاه بعد از مالچ‌پاشی صورت نگیرد، بعد از دو تا سه سال اثر خود را از دست خواهد داد.

اردلانی با رد این گفته یکی از کارشناسان شرکت مناطق نفتخیز مبنی بر اینکه اقدامات شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) بدون تأیید سازمان محیط زیست بوده است تأکید کرد: کلیه اقدامات صورت گرفته توسط شرکت ملی نفت در منطقه غرب کارون دارای مجوز ارزیابی محیط زیست است گفت: یکی از مشکلات شرایط فعلی خوزستان نبود طرح آمایش سرزمین است؛ هم اکنون زمین‌های کشاورزی این استان به بخش مسکونی و یا صنعتی اختصاص یافته که موجب فرسایش خاک شده است.


انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه