مراسم رونمایی از «تلاوت نی»، برگزیده آثار هنرمند افغانستانی

مراسم رونمایی از «تلاوت نی»، برگزیده آثار هنرمند افغانستانی

خبرگزاری تسنیم: مراسم رونمایی از برگزیده آثار هنری «نجیب‌الله انوری» از شاگردان مرحوم استاد «محمد علی هروی» هنرمند مشهور افغانستان با عنوان «تلاوت نی» و حضور مقامات دیپلماتیک، هنرمندان، علما و فرهیختگان افغانستانی در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رونمایی از برگزیده آثار هنری «نجیب‌الله انوری» از شاگردان مرحوم استاد «محمد علی هروی» هنرمند مشهور افغانستانی با حضور مقامات دیپلماتیک، هنرمندان، علما و فرهیختگان افغانستان در مشهد مقدس انجام شد.

این مراسم با حمایت مؤسسه خیریه امام جواد (ع) که بانی چاپ و نشر این اثر هنری نیز می‌باشد در محل این موسسه برگزار شد.

گفتنی است که استاد نجیب الله انوری نتوانسته برای رونمایی از این کتاب نفیس که برگزیده آثار وی می‌باشد از ولایت هرات در این نشست حضور بهم رسانند.

شایان ذکر است که این هنرمند افغان سبک جدیدی از خوش‌نویسی را با نام «تبسم» نیز ابداء و به ثبت رسانده است.

 

تصویر استاد نجیب‌الله انوری در حال خلق یک اثر هنری نفیس در افغانستان

 

سخنرانی دکتر «عبدالحمید معصومی» درمحفل رونمایی این کتاب نفیس در رابطه با هنر و دیگر ابعاد زندگی انسان

 

رونمایی از کتاب نفیس برگزیده آثار هنری استاد « نجیب‌الله انوری» از هنرمندان به نام معاصر افغانستان

 

«ابوطالب مظفری» شاعر و هنرمند افغان، «میر محمد یوسف فراهت» دبیر اول و مسئول بخش فرهنگی کنسولگری
و «عبدالقدوس یاسین‌زاده» مشاور وزیر آموزش و پرورش حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان
در مراسم رونمایی از این اثر هنری

 

«عبدالقدوس یاسین‌زاده» مشاور وزیر آموزش و پرورش حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، درباره رونمایی از این اثر هنری و وضعیت فرهنگی هنری مهاجرین افغان مقیم در ایران گفت:

خوشحالم از اینکه شاهد برگزاری مراسم رونمایی کتاب برگزیده آثار هنری استاد نجیب‌الله انوری از شاگردان استاد بزرگ هروی با نام «تلاوت نی» در شهر مشهد هستم.

واقعا جامعه افغانستان پس از سه دهه بحران جنگ نیازمند احیای دوباره برای رشد فرهنگی و هنری می‌باشد.

از طرفی هم چاپ و نشر آثار هنری فرهیختگان و هنرمندان افغان در ایران، می‌تواند الگوی خوبی برای مهاجرین افغانی مقیم در ایران باشد و آنها به این باورمندی می‌رسند که در افغانستان کسانی حرف برای گفتن دارند و گام‌های ارزنده‌ای برای تأثیر گذاری در آینده بر می‌دارند.

امروزه ما می‌بینیم که اکثریت جامعه فرهنگی افغانستان در ایران رشد یافته‌اند، پس تجلیل و ارج نهادن به اساتید هنری و نخبگان فرهنگی این کشور  می‌تواند نزدیگی و آشنایی قشر مهاجر را با سرزمین‌شان بیشتر کند.

متأسفانه باید یادآور شد که بیش از سه دهه جنگ در افغانستان منجر به بحران امنیت و چالش‌های اقتصادی شد ه و این خود به نوعی بر توجهات در بخش فرهنگ و هنر این کشور تأثیر گذاشته است، بنابراین هنرمندان و جامعه فرهنگی ما به خاطر جنگ افغانستان را ترک و به کشورهای اروپایی و غربی پناهنده شده‌‌اند.

بازگشت هنرمندان و نخبگان علمی و فرهنگی به افغانستان مثل آب گوارایی در بیایانی خشک است و این کشور نیازمند حضور فرهیختگان و دانشمندان افغان است.

با اینکه مشکلات و مشقت‌های فراوانی در افغانستان وجود دارد، اما زمینه کار فراهم است و جامعه ما به سمتی می‌رود که روزبه‌روز حضور این عزیزان در آن بیشتر احساس می‌شود.

همچنین از این قشر می‌خواهیم که بخاطر مردم و وطن خود اهتمام به خرج داده و به افغانستان بازگردند.

در مجموع اگر کشوری می‌خواهد در جهان امروز حرفی برای گفتن داشته باشد، باید قدر دانشمندان، فرهیختگان و هنرمندان خود را بداند.

 

«میر محمد یوسف فراهت» دبیر اول و مسئول بخش فرهنگی کنسولگری افغانستان در مشهد که در رونمایی این اثر حضور داشت به خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، از وجود زمینه مساعد فعالیت‌های علمی‌، فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران برای مهاجرین افغان سخن گفت.

سبب خوشحالی است که در ایران شاهد برپایی محافلی از سوی جامعه مهاجرین افغان هستیم که در آن از آثار فرهنگی هنری هنرمندان افغان تجلیل به عمل می‌آید.

هر قدمی که در راه تشویق و تقدیر از هنرمندان و فرهنگیان برداشته شود گامی برای رشد و تعالی هنر و فرهنگ برداشته شده و این موضوع ضرورتی برای جامعه افغانستان است که در طول چند دهه جنگ در این کشور به نوعی از مسائل هنری و فرهنگی دور مانده است. به گفته مولانا:

«هرکسی دور ماند از اصل خویش - بازجوید روزگار وصل خویش»

هنرمندان مردمان ارزشمند و قابل قدری هستند که زحمات زیادی را برای فرهنگ و نیازهای فرهنگی مردم متحمل می‌شوند و به قول سعدی:

«نکردند رغبت هنرپروران - به شادی خویش از غم دیگران»

منظور این است که هنرمندان کاری بمنظور شادی خود و ناراحتی دیگران انجام نمی‌دهند. در واقع این هنرمندان هستند که با رنج و زحمتی که متقبل می‌شوند تا ارزش‌های فرهنگی اسلامی را برای مردم احیا و به ارمغان می‌آورند.

باید متوجه باشیم که مهاجران افغان در دیگر کشورهای دنیا نیز حضور دارند اما چنین زمینه‌ای تنها در جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای مهاجرین افغانستانی  فراهم است.

با کشور دوست و برادر ایران، دین، مذهب، زبان و فرهنگ مشترک داریم و در یک حوزه تمدنی هستیم و آنها نیز برای رشد برادران و خواهران افغان خود تلاش می‌کنند.

سپاسگزار مقامات ایران هستیم که زمینه رشد فرهنگی و هنری مهاجرین افغانستان را در این کشور مساعد ساختند و امیدواریم که این مسائل در نزدیکی روابط دوکشور نقش بسزایی را ایفا کند.

با رشد مهاجران افغان، و بازگشت آن‌ها به افغانستان، شاهد حضور افرادی در جامعه این کشور خواهیم بود که آراسته به علم و فرهنگ و هنر هستند و  حضوری بسیار مفید و پر ثمر در آینده خواهند داشت.

هر افغان در هرجای دنیا که حضور دارد نباید از مردم و وطن خود غافل باشد و این را در قلب خود بپروراند که به فرموده رسول اکرم (ص): حب ‌الوطن من‌الایمان.

بخش کوچکی از برگزیده آثار استاد نجیب‌الله انوری هنرمند معاصر افغان را در ادامه مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان