ضرورت کاهش سود بانکی برای تقویت رقابت در پتروشیمی

ضرورت کاهش سود بانکی برای تقویت رقابت در پتروشیمی

خبرگزاری تسنیم:عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کیسه های پلی پروپیلن با بیان اینکه پتانسیل بالایی برای صادارت محصولات پایین دستی پتروشیمی به کشورهای همسایه داریم، گفت:در حال حاضر سودهای سنگین تسهیلات بانکی تولیدکنندگان را بامشکلاتی روبه رو کرده است.

احمد کیمیایی در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر شرایط مناسب برای صادرات محصولات پایین دست پتروشیمی در کشور، اظهارداشت: مزیت‌های مهمی در این صنعت داریم. انرژی ارزان، نیروی انسانی ارزان، قیمت و همچنین مسیرهای بسیار مناسب برای صادرات و دسترسی به بسیاری از کشورها از جمله مزیت های ما برای تولید و صادرات محصولات پایین دستی صنایع پتروشمی است. در چنین شرایطی اگر پتروشیمی های ایران خود را با بازارهای جهانی هماهنگ کنند و برنامه ریزی های کارآمدی داشته باشند به راحتی می توانیم صادرات گسترده داشته باشیم.

وی افزود: در آینده می توانیم حرف های بسیاری در صادرات محصولات پایین دستی پتروشیمی داشته باشیم. می توانیم بازار کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان را در دست بگیریم اما ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر در محصولات پتروشیمی دارای مزیت های بزرگ و مهم است و به نوعی قابل قیاس با سایر کشورهای دنیا نیست.

کیمیایی همچنین درخصوص ظرفیت ها و مزیت های موجود در کشور اظهار کرد: موضوع استفاده از ظرفیت ها برای تولیدکنندگان متفاوت است. برخی از تولید کنندگان از مزیت ها و ظرفیت های موجود در کشور به خوبی می توانند استفاده کنند اما برخی دیگر به دلیل مشکلات سد راه دریافت تسهیلات بانکی و یا سودهای سرسام آور تسهیلات بانکی نتوانسته اند از این مزیت ها به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر واحدهای تولیدی بخواهند از این تسهیلات استفاده کنند و سر موعد مقرر سود بانکی را نیز پرداخت کنند تمام مزیت های موجود از جمله انرژی ارزان تحت الشعاع قرار می گیرد. همین موضوع قدرت رقابت را از تولیدکنندگان ما سلب می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کیسه های پلی پروپیلن خاطر نشان کرد: افرادی که به تازگی می خواهند سرمایه گذاری کنند باید دقت بیشتری داشته باشند، سودهای هنگفتی که بر روی دوش تولیدکنندگان است می تواند به راحتی قدرت رقابت پذیری را بگیرد. این در حالی است که در کشورهای دیگر مثل ترکیه به مراتب سود تسهیلات داده شده، پایین تر است. افرادی که از سرمایه شخصی خود استفاده کرده اند و وارد بازار محصولات پتروشیمی ها شده اند توانسته اند بازار های خوبی را در کشورهای اطراف به دست بیاورند.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه