واردات شکر رانتی نیست؛شکر خام وارد نشود ما بیکار می‌شویم

واردات شکر رانتی نیست؛شکر خام وارد نشود ما بیکار می‌شویم

خبرگزاری تسنیم: درحالی که ۹۴ درصد از ۸۲۳ هزار تن واردات شکر به کشور در سال جاری توسط ۱۰ شرکت انجام شده است، دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر خام وجود رانت در این زمینه را رد کرد و گفت: در صورت نبود محدودیت در ثبت سفارش هر فردی می تواند شکر خام وارد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ شکر از دسته کالاهای پرمصرفی در کشور به حساب می‌آید که با وجود اختلافات‌ دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت درباره میزان تولید و مصرف در برخی از سال ها، در سال 93 حدود 50 درصد آن از طریق واردات تأمین شد.

در شش ماه نخست سال 93 با وجود اعلام مخالفت وزیر جهاد کشاورزی، ممنوعیت ثبت سفارش و کاهش واردات به نصف باز هم  823 هزار تن شکرخام به کشور آمد که البته واردات در این حجم  نیز خود محل چالش است.

با نگاه به آمار 823 هزار تنی واردات شکر در سال جاری مشخص می‌شود که 94 درصد این واردات توسط 10 شرکت انجام شده است،حساسیت ها وقتی بیشتر می شود که نیمی از این 823 هزار تن شکر خام ،یعنی 486هزار تن توسط 2 شرکت، یعنی  بازرگانی دولتی و  یک هلدینگ بخش خصوصی وارد شده است.

برای رفع این ابهامات به سراغ دبیر انجمن تازه ‌تأسیس تصفیه‌کنندگان شکرخام که مسولیت عمده واردات شکر خام را نیز بر عهده دارد، رفتیم. قاسم فلاحتی که در گذشته سابقه طولانی ای نیز در انجمن روغن نباتی و روغن‌کشی کشور دارد، دلیل واردات شکر توسط شرکت‌های محدود را داشتن شرایط خاص این شرکت‌ها می‌داند نه رانت بخصوص آنها.

نکته جالب سخنان وی، درباره واردات شکر خام در وضعیت مازاد، هماهنگی با  وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و دریافت مجوز جدید از ستاد تنظیم بازار است در حالی که وزارت جهاد کشاورزی خود ممنوعیت ثبت سفارش جدید شکر خام را در تاریخ 10 فروردین سال جاری اعلام کرده بود. 

تسنیم: انجمن تصفیه‌کنندگان شکر چه وظایفی دارد؟ با توجه به وجود انجمن قند و شکر آیا یک تشکل موازی متولد نشده است؟

در ماده 131 قانون کار به ایجاد تشکل‌ها تاکید شده است و هر صنعتی می‌تواند در قالب یک تشکل خاص کارفرمایان را دور هم جمع و از حق و حقوق آنها دفاع کند و از طرفی تکثر تشکل‌های فی نفسه بسیار مطلوب و نشان‌دهنده توجه دولت به تشکل‌گرایی است.

انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در همین راستا کارخانه‌هایی که کارشان تصفیه شکر خام به شکر سفید و قندریزی بود را دور هم جمع کرد.

تسنیم: پس تفاوت شما با انجمن حاضر در چیست؟

برای جلوگیری از خلط مبحث لازم به توضیح است که همکاران انجمن قند و شکر از ابتدای فرآیند فرآوری یعنی استحصال شکرخام از نیشکر یا چغندر قند مشغول به فعالیت هستند، اما اعضای انجمن تصفیه‌کننده شکر، صرفاً به تصفیه شکر خام برای تولید به شکر سفید و قند می‌پردازند.

تسنیم: منابع تولید شما از کجا تأمین می‌شود؟

نیاز کارخانجات ما از منابع داخلی و خارجی، یعنی از طریق واردات شکرخام یا استفاده از شکرخام تولیدشده در بازار داخل، تامین می شود، با صرف نظر از سال‌های پربازده تولید، به‌طور معمول 50 درصد نیاز کشور به این محصول از طریق واردات شکر خام تامین می‌شود که این اتفاق در طول چند سال گذشته نیز افتاده است.

میزان مصرف شکر سفید در کشور  نیز بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، سالانه دو میلیون و 250 هزار تن است.

تسنیم: چه افرادی می‌توانند اقدام به واردات شکرخام کنند؟

در صورتی که محدودیتی در ثبت سفارش وجود نداشته باشد، هر فردی که کارت بازرگانی دارد می‌تواند  اقدام به ثبت سفارش و واردات شکرخام کند.

تسنیم: یعنی محدودیت خاصی وجود ندارد؟

معمولاً محدودیت وجود ندارد و محدودیت‌ها شامل موارد تعرفه‌ای می‌شود، اما از ابتدای سال جاری به‌طور کل ثبت سفارش شکر جدید ممنوع شد.

تسنیم: واقعا نیاز به واردات وجود دارد؟

با وجود اینکه بخش کشاورزی ما رشد داشته و ظرفیت‌های خود را افزایش داده ، اما بخش صنعت تصفیه شکر نادیده گرفته شده است، صنعت نیازبه در اختیار داشتن شکر خام برای فرآوری به شکر و قند دارد اما اکنون بی‌کار مانده است. شکرخام تولید داخل به تنهایی کفاف نیاز تولیدکنند‌گان را نداده و چرخه تولید را کامل نمی‌کند و عملاً نیاز یک میلیون تنی ما نادیده گرفته شده است.

تسنیم: یعنی ظرفیت کارخانه‌های شما در حال حاضر خالی است؟

کارخانه‌های تصفیه‌کننده در طول 8 ماه اول سال، مواد اولیه خود را از طریق موجودی انبارها و استفاده از شکر خامی که ثبت سفارش آنها مربوط به قبل بوده تامین کرده اند. در صورتی که این ممنوعیت ثبت سفارش همچنان ادامه یابد کارخانه‌های ما با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند، به‌طوری که هم‌اکنون نیز بیشتر از 5 کارخانه از 13 کارخانه موجود مانند فیروزکوه، کرج، ورامین، میبد، فسا و ...به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده‌اند.

تسنیم: بر اساس شواهد، این دستور وزیر جهاد کشاورزی برای ممنوعیت ثبت سفارش به‌دلیل اشباع بازار از شکرسفید بوده است.

ما این موضوع را تکذیب نمی‌کنیم و فعالیت فعلی کارخانه‌ها به‌دلیل واردات از سال‌های گذشته است، اما مشکل فعلی کمبود شکرخام برای چرخیدن چرخ کارخانه‌ها است وگرنه شکر سفید به اندازه کافی در بازار موجود است.

تسنیم: وارداتی که در مقطع فعلی شاهد آن هستیم از چه کانالی است، مگر فرصت استفاده از ثبت سفارش حداکثر شش ماه نیست؟ با در نظر گرفتن ممنوعیت ثبت سفارش از تاریخ 10 فروردین‌ماه سال جاری  واردات شکر در حال حاضر چه توجیهی دارد؟

این واردات از ثبت سفارش‌های قبلی انجام شده است، یعنی کالاهایی که از گذشته معامله، حمل و وارد شده یا در گمرک مانده بود. کالایی که از قبل پول آن پرداخت شده را که دیگر نمی‌توان وارد نکرد؛ بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که تمام وارداتی که صورت گرفته، قانونی بوده است.

تسنیم: آیا واردات شکر در کشور ما انحصاری و در دست افراد محدود است؟

این مجوزها، مجوزهای خاص و محدود به سه یا چهار شرکت نیست. بر اساس آمار سال 93 واردات شکر توسط 22 شرکت ازجمله شرکت بازرگانی دولتی انجام شده است، اما بخش عمده واردات شکر توسط شرکت‌های بزرگ و تخصصی بخش خصوصی انجام شده که قدرت چانه‌زنی بالا در معاملات و جذب سرمایه‌های داخلی دارند.

تسنیم: بر اساس خبرهای منتشرشده رسانه‌ها، در دی‌ماه سال جاری برای چهار شرکت بازرگانی مجوز واردات 200 هزار تن شکر صادر شده بود.

بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با ستاد تنظیم بازار برای سه پایانی سال، قرار بر واردات 300 هزار تن شکرخام  شد که 200 هزار تن از شکر های موجودی روی آب(پشت گمرک) و 100 هزار تن توسط کارخانجات قند و شکر بود.

تسنیم: با توجه به ذخایر فعلی، مگر نیاز به واردات داریم که می‌خواهید شکر وارد کنید؟

دلیل این واردات این بود که تأمین شکر مورد نیاز تا انتهای سال دچار مشکل نشود. در این زمینه هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام شد، اما به‌دلیل فضاسازی‌های رسانه‌ای این موضوع عملیاتی نشد.

تسنیم: تکلیف این 300 هزار تن چه شد؟

دو تا ازکشتی‌های حامل شکر با قبول دموراژ طولانی بعد از چند مدت محصول خود را در دبی تخلیه می‌کنند، اما کشتی بهجت هنوز به مدت پنج ماه است که بر روی آب قرار دارد تا تکلیف آن مشخص شود.

این واردات (200 هزار تن) در واقع تمدید مدت ثبت سفارش‌هایی است که در گذشته انجام شده بود، اما به کشور وارد نشد.

تسنیم: پس رانتی برای واردات کالا وجود ندارد؟

چه واردات شکر (200 هزار تن ثبت سفارش جدید) انجام می‌شد یا خیر، هیچ رانتی در کار نبود. در صورتی که بخواهیم واردات 200 هزار تن شکر توسط بخش خصوصی را رانت، به حساب آوریم، باید کل واردات گذشته را نیز رانت بنامیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه