صرفه‌جویی ۱۰درصدی مصرف برق معادل یارانه نقدی ۴۴۰ میلیون نفر

صرفه‌جویی 10درصدی مصرف برق معادل یارانه نقدی 440 میلیون نفر

خبرگزاری تسنیم: در حالی معاون وزیر نیرو صرفه جویی ۱۰درصدی در مصرف برق را موجب کاهش ۲۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت ارزیابی کرد که این رقم معادل پرداخت یارانه نقدی به ۴۴۰ میلیون نفر است.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ،هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو روز گذشته گفت: اگر ما بتوانیم فقط در مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور با هدف "اقتصاد مقاومتی" 10 درصد صرفه‌جویی کنیم، براساس قیمت‌های بین‌المللی سوخت، حدود 20 هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کل کشور ، امکان کاهش هزینه وجود دارد.
وی افزود: این درحالی است که وزارت نیرو همه‌ساله برای پاسخ‌گویی به رشد تقاضا و افزایش مصرف برق کشور که به‌طور متوسط سالانه هشت درصد رشد دارد، سالانه به احداث چهار هزار تا پنج‌هزار مگاوات واحد جدید نیروگاهی اقدام می‌کند و اگر مشترکان بخش‌های خانگی، صنایع، تجاری، کشاورزی و ... حدود 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در چنین شرایطی، ظرفیت کنونی نیروگاه‌های کشور کفاف مصرف را می‌کند و اجبار برای هزینه احداث واحدهای جدید نیروگاهی نیز معادل 20 هزار میلیارد تومان رفع می‌شود.
وی افزود: احداث سالانه پنج‌هزار مگاوات نیروگاه یعنی هزینه 10 هزار میلیارد تومان در بخش تولید و 10 هزار میلیارد تومان در بخش انتقال و شبکه‌های توزیع است.
فلاحتیان سپس اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم و کارساز توصیف و خاطرنشان کرد: ظرفیت نامی تولید برق در کشور ما بیش از 70 هزار مگاوات است که برای تامین و گذر از پیک بار کشور که معمولا در چهار ماه گرم سال اتفاق می‌افتد و امسال در بیشترین حد، معادل 48800 مگاوات به ثبت رسید، ظرفیت‌سازی شده است و با این شرایط، چرا باید مدیریت مصرف را کنار بگذاریم و به‌دنبال هزینه‌های کلان باشیم درحالی که میزان سرانه مصرف برق در کشور ما جزو بالاترین‌ها در جهان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاهش 20 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت با صرفه جویی 10 درصدی در مصرف برق در حالی است که این رقم معادل نصف یارانه نقدی است که دولت در طول یک سال به مردم ایران پرداخت می کند و می شود با این پول در یک ماه به 440 میلیون نفر یارانه نقدی 45500 تومانی پرداخت کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه