زادگاه قیصر امین پور چگونه بر زبان جهان افتاد؟

زادگاه قیصر امین پور چگونه بر زبان جهان افتاد؟

خبرگزاری تسنیم: سد و نیروگاه گتوند علیا در مجموع روزانه حدود ۲ میلیارد تومان درآمدزایی و منفعت برای کشور به همراه دارد، در جایی که روزگاری تنها با نام قیصر امین پور شناخته می شد امروز ساختگاه سدی است که نمونه مهندسی پیشرفته ایرانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گتوند نام بخشی از شهرستان شوشتر بود که با آوازه قیصر امین پور به عنوان زادگاه این شاعر معاصر در ایران شناخته می شد اما نام این بخش کوچک که در سالهای اخیر تبدیل به شهرستان شده، با اجرای پروژه ای عمرانی بر سر زبان ها افتاده است.

پروژه سد و نیروگاه گتوند علیا که یکی از دهها پروژه منحصر به فرد و بزرگ ایران است، در 5 کیلومتری شهرستان گتوند، 25 کیلومتری شمال شوشتر، 160 کیلومتری اهواز و 380 کیلومتری مصب رودخانه کارون احداث شده است. این سد بر روی رودخانه کارون که پرآب ترین رودخانه ایران است و با طول 950 کیلومتری خود، بیش از 14 میلیارد مترمکعب در سال آب را از سرشاخه های خود در کوه‌های زاگرس جنوبی در نواحی کوهرنگ، ارمند، خرسان، ونگ و بازفت به آبهای آزاد در خلیج فارس منتقل می کند، ساخته شده است.

طرح سد و نیروگاه گتوند علیا برای نخستین بار در سال 1340 مطرح شد. پس از بررسی توانایی بالقوه برق‌آبی حوضه آبریز رودخانه کارون در سال‌های دهه40‍ هجری شمسی (60 میلادی) مساله توسعه و ایجاد مخازن ذخیره‌ای بزرگ بین کیلومتر 490 رودخانه (محل کنونی سد مخزنی شهید عباسپور) و کیلومتر 800 رودخانه با اولویت خاص شناسایی شد. جهت توسعه رودخانه کارون در بخش بین گتوند و سد شهید عباسپور ( کیلومتر 371.6 رودخانه)، پیشنهاداتی توسط شرکت "هارزا" در سال 1346، شرکت "موننکو" در سال 1354 و شرکت "ایکرز" در سال 1361 ارائه شد.

اولین ساختگاه در پایین دست سد شهید عباسپور، پروژه "گدارلندر" است که مطالعات آن توسط مشاورین مشانیر - لامایر انجام شد. همچنین 3 ساختگاه پایین دست نیز توسط این مشاورین مورد بررسی قرار گرفت که موقعیت تقریبی آنها در کیلومتر 440 رودخانه، کیلومتر 419 رودخانه و شامل 2 زیرگزینه کیلومتر 383 رودخانه و کیلومتر 377 رودخانه بود.

در نهایت قرارداد خدمات مهندسی پروژه "گتوندعلیا" توسط کارفرما با مشاورین مشانیر-کایتک منعقد شد که هدف از آن بررسی و امکان سنجی اجرای طرح در ساختگاه فعلی بود. در مجموع مطالعات اولیه توسط شرکت های مشانیر و کایتک چین در سال 1376 پایان یافت و توسط شرکت لامایر مورد بازنگری قرار گرفت. در سال 1382 شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور طرح جهت تکمیل مطالعات مرحله دوم و نظارت بر عملیات اجرایی انتخاب شد.

در سال پایانی ریاست جمهوری آیت ا... هاشمی رفسنجانی، با حضور وی عملیات احداث تونل‌های انحراف طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در اردیبهشت ماه سال 1376 کلنگ زنی شد و عملیات اصلی ساختمانی سد در زمان اصلاحات در سال 1380 آغاز شد و انحراف کامل آب رودخانه نیز پس از پایان عملیات اجرایی فرازبند، در اردیبهشت ماه سال 1382 صورت گرفت.

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، عملیات احداث این پروژه بزرگ عمرانی ادامه پیدا کرد و در پاییز سال 1384 اولین درفت تیوب نیروگاه در واحد چهارم نصب شد. در نیمه اول سال 1385 عملیات خاکریزی هسته رسی بدنه سد آغاز شد و در نهایت در سال 1390 آبگیری سد گتوند علیا انجام گرفت.

امروزه سد و نیروگاه گتوند علیا که بلندترین سدخاکی ایران است و بزرگترین نیروگاه برقآبی کشور را در دل خود دارد، به عنوان نمادی از توانمندی مهندسی کشور شناخته شده و نام شهرستان گتوند را نه تنها در ایران بلکه در جهان بر سر زبان ها انداخته است. جایی که مهندسان ایرانی توانسته اند با تکیه بر توانمندی فنی خود و به کارگیری خلاقیت های ایرانی، پروژه ای منحصر به فرد احداث کنند که درآمدزایی روزانه آن از فروش برق به یک میلیارد تومان و منفعت روزانه آن از استحصال و ذخیره آب نیز به یک میلیارد تومان برسد.

در واقع پروژه سد و نیروگاه گتوند علیا که بهره برداری از آن به دولت یازدهم و در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی رسیده، در زمان ریاست جمهوری سه رئیس جمهور سابق، کلنگ زنی، مطالعه و اجرایی شده است و در نهایت دستاورد سالهای اخیر برای بهره برداری به دولت یازدهم رسیده تا مردم ایران از دستاوردهای این پروژه ملی بهره مند شوند.

* بازدید مدیران تسنیم از پروژه سد و نیروگاه گتوند علیا

مجید قلی زاده - مدیرعامل خبرگزاری تسنیم - به همراه برخی معاونان و مدیران ارشد این خبرگزاری به بازدید از این پروژه ملی پرداخت. در این بازدید که با حضور مدیران اجرایی این طرح و مدیر مطالعات آن انجام شد به بیان جزئیات این پروژه ملی، تاریخچه مطالعات آن، اقدامات انجام گرفته پیش از احداث، جزئیات مسائل فنی، مسائل زیست محیطی، شبهات و واقعیات این پروژه پرداخته شد.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در نهایت پس از برگزاری جلسه ای چندساعته با مدیران پروژه در محل کارگاه سد و بازدید از بخش های مختلف سد گتوند و واحدهای نیروگاهی آن، این پروژه را دستاوردی ملی خواند و گفت: مردم ایران باید با اطلاع رسانی دقیق مبتنی بر واقعیات از این دستاوردهای ملی مطلع شوند.

از اینرو در روزهای آتی خبرگزاری تسنیم با انتشار سلسله گزارش هایی به بیان جزئیات طرح سد و نیروگاه گتوند علیا از ابعاد مختلف فنی و مهندسی، دستاوردها و تأثیرات منطقه ای و ملی و همچنین پاسخ به شبهات زیست محیطی آن خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه