جزئیات کارکرد شاخص‌های جدید بورس تشریح شد

جزئیات کارکرد شاخص‌های جدید بورس تشریح شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تشریح جزئیات کارکرد شاخص‌های جدید بورس گفت: در برخی از کشورهای دنیا که سود نقدی زیاد تقسیم نمی شود و بیشتر به سود سرمایه گذاری افراد اتکا می کنند، شاخص قیمت مورد توجه قرار می گیرد.

محمودرضا خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص راه اندازی شاخص های جدید در بورس اوراق بهادار گفت: تفاوت شاخص قیمت نسبت به شاخص کل این است که در شاخص قیمت بازده نقدی، یعنی سود تقسیمی شرکتها نشان داده نمی شود و این شاخص تنها نوسانات قیمتی را بیان می کند.
رئیس اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان این که در برخی از کشورهای دنیا که سود نقدی زیاد تقسیم نمی شود و بیشتر به سود سرمایه گذاری افراد اتکا می کنند، شاخص قیمت مورد توجه قرار می گیرد افزود: چون در کشور ما سود نقدی زیاد تقسیم می شود، بر این اساس شاخص کل مربوط تر و مقبول تر است اما شاخص قیمت هم می تواند برای تحلیل های معامله گران استفاده شود.
وی با بیان این که از سال 87 تاکنون از شاخص قیمت در بورس استفاده نشده گفت: در راه اندازی دوباره این شاخص، محاسبات از سال 87 تاکنون انجام شده است. بعلاوه این که در بازار سرمایه کشور حدود 25 سال است که از شاخص های مختلف استفاده می شود و این موضوع در کنار راه اندازی شاخص های جدید می تواند مژده ای باشد برای تحلیل گران، کارشناسان و اقتصاددانان که بتوانند در این دوره زمانی شاخص و بازار سهام را تحلیل کنند.
خواجه نصیر ادامه داد: همزمان با راه اندازی شاخص قیمت در بورس، شاخص  هموزن نیز طراحی و رونمایی شد که این شاخص یک شاخص جدید در دنیا است و در بورس ما هم به تازگی رونمایی شده است.
وی افزود: حسن و مزیت استفاده از شاخص هموزن این است که مثلا اگر روزی 50 درصد شرکتهای بورس مثبت و 50 درصد دیگر منفی باشند شاخص تغییر نمی کند و یا به لحاظ تعدادی اگر 60 شرکت در بورس مثبت و 40 شرکت منفی باشند، شاخص هموزن مثبت می شود.
مدیر اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اضافه کرد: شاخص هموزن همچنین اطلاعات دیگری را نشان می دهد، از جمله این که اعلام می کند که آیا امروز تعداد شرکتهای مثبت در بورس بیشتر بوده اند و یا منفی؛  و در حقیقت این که چند شرکت بزرگ 50 درصد شاخص را تحت تاثیر قرار دهند در این شاخص این گونه نیست.
وی گفت: یکی از نکات جالب این است که شاخص هموزن نسبت به شاخص کل، از ابتدای سال نزدیک به 7 ، 8 درصد کمتر افت کرده است که این موضوع نشان می دهد در سالجاری شرکتهای بزرگتر در بورس نسبت به کوچکترها بیشتر افت کرده اند.
خواجه نصیر ادامه داد:  این شاخص همچنین می تواند نموداری برای سرمایه گذاری باشد و سرمایه گذاران اگر از هر سهمی متناسب به ارزش و قیمتش سهام خریداری کنند در سبدشان بگذارند، متناسب با این شاخص می توانند سود کنند.
وی در خصوص تاثیرات کاهش حجم مبنا بر بورس نیز گفت: برای قضاوت کردن در این زمینه قدری زود است؛ بعلاوه این که در حال حاضر شاید تاثیر این تصمیم در بورس نمود نداشته باشد اما در بلندمدت اثر خود را خواهد گذاشت؛ چرا که وقتی شرکتها با سرعت زیادی اصلاح شوند، بعد از مدتی دوباره افزایش پیدا می کنند و کاهش حجم مبنا قطعا در این زمینه اثرگذار است و می تواند وضعیت را بهتر کند.
مدیر اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص شرایط بورس تا پایان امسال و نیز در سال آینده تصریح کرد: تا پایان سال شرایط بورس متعادل و با نوسانات کم دامنه همراه خواهد بود و در سال آینده نیز پیش بینی می شود با توجه به سیاستهای دولت در لایحه خروج  از رکود، در ماه های اولیه سال 94 شاهد حرکت جدید بورس به سمت رشد و رونق باشیم.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه