اقتصاد مقاومتی نسخه منحصر به‌ فرد رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تحریم‌ها است


اقتصاد مقاومتی نسخه منحصر به‌ فرد رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تحریم‌ها است

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اجرایی نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان فارس گفت: اقتصاد مقاومتی نسخه منحصر به‌ فرد رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تحریم‌ها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: متأسفانه در طول یک سال گذشته کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفت؛ شعار دادیم و پلاکارد نوشتیم اما آنچه در عمل باید به آن توجه می‌شد، توجه نشد و آنچه توقع مقام معظم رهبری بود، انجام نگرفت.

وی با بیان "در شرایطی قرار داریم که وارث اقتصاد بیمار و متکی به نفت دوران ستم‌شاهی پهلوی هستیم" تصریح کرد: وقوع جنگ در دوران پس از انقلاب نیز مبانی عرضه و تولید را بر هم زد و مشکلاتی را ایجاد کرد و به‌دنبال آن، دوران سازندگی و آباد کردن خرابی‌ها اجازه نداد که اقتصاد آن‌گونه که به‌معنای بهبود نسبی معیشت مردم است، امکان‌پذیر شود.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به نقش تحریم‌ها کنار نبود توانمندی برای بهبود وضع اقتصادی مردم، افزود: 29 بهمن سال گذشته، مقام معظم رهبری نسخه منحصر به‌ فرد اقتصاد مقاومتی را با الزامات پیشنهاد دادند که تحریم‌ها نتواند مسیر جامعه را تغییر دهد و نتواند بر ما اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: اما آنچه باید عمل کنیم و مسئولان و دست اندر کاران باید راه بیفتند، راه نیفتادند و عمل نکردند حال آنکه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضرورتاً به سرمایه لازم نیست و برخی از آنها برای اجرایی شدن، به برنامه‌ریزی و انگیزه نیازمند است.

امام جمعه شیراز به تشریح برخی زمینه‌های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان فارس اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه قاچاق کالا است که عدد بسیاری بالایی در مبادلات به خود اختصاص می‌دهد و استان ما گرفتار آن است و مردم و مسئولان باید برای قاچاق کالا فکری کنند چرا که با وارد شدن هر کالای خارجی، یک شغل از دست می‌رود و کارگری بیکار و آینده یک نفر تباه می‌شود.

آیت‌الله ایمانی معضل دیگر استان را اتباع بیگانه دانست و گفت: تعداد جوانان بیکار استان‌مان حدود 300هزار نفر است و اتباع بیگانه در استان فارس نیز تعداد 300هزار نفر است، چرا نمی‌توان اینها را مدیریت کرد، موضوع اتباع بیگانه نیازمند اعتبار نیست بلکه به مدیریت نیاز دارد.

وی با معرفی رشد بی‌رویه قیمت‌ها به‌عنوان دیگر مشکل اقتصادی در استان فارس، اظهار کرد: رشد بی‌رویه قیمت‌ها که هرروز سفره خانواده متوسط را خالی می‌کند نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ باید حساب‌شده کار کنیم و مسائل را در جامعه به حد ممکن کم کنیم.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به جایگاه مهم تولید در اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: تولید کارخانه‌ها در شرایط نامطلوبی قرار دارد و برخی از کارخانه‌ها در حال تعطیلی است که بارها گفتم اما کمتر اثر گرفته است و همچنان این مشکل وجود دارد.

وی تأکید کرد: دود یک کارخانه که تعطیل می‌شود، دود دل دردمندان به آسمان می‌رسد و در استان از گذشته بوده و هم اکنون نیز وجود دارد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه سود بانکی نیز از دیگر مشکلات در اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است، گفت: با سود بی‌رویه 22 تا 30 و حتی بالاتر از 30 درصد بانک‌ها کدام تولیدی می‌تواند شکل بگیرد؟

وی با بیان اینکه این موارد بخشی از دردها و معضلات شکننده در اقتصاد استان است، افزود: مردم باید کمک کنند تا تولیدات داخلی مصرف بشود و کارگر و کارفرما نیز کیفیت کالا را افزایش دهند.

آیت‌الله ایمانی گفت: از سپاه به‌دلیل اجرای سیاست‌های مقاومتی با سرمایه‌های اندک و نیز برگزاری مانور پیامبر اعظم(ص) تشکر می‌کنم.

امام جمعه شیراز به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) و نیز تقارن این ایام با عید نوروز نیز اشاره و اظهار کرد: باید عرض ادب به ساحت این بانوی بزرگوار و توجه به ایام عزای فاطمه زهرا در دید و بازدیدها و خیابان و مجامع عمومی به‌وضوح و روشن دیده شود.

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: مبادا فضای نوروز سبب نادیده گرفتن حرمت این بانوی بزرگ شود و جامعه ما ایام شهادت این بانوی بزرگ را فراموش کند و رنگ و لعاب عید، عزای این بانو را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در زندگی کنونی و در جامعه که مورد غفلت قرار گرفته، تربیت دینی و اسلامی است، گفت: به‌دلیل فاصله‌ای که در دوران پهلوی و قبل از آن در زندگی ایجاد شد و بدنه مردم از منابع دینی دور شدند، تربیت خانوادگی ما از تربیت اسلامی بودن فاصله گرفت و معضلات و مشکلاتی را برای نسل امروز و آینده به‌جای گذاشت.

آیت‌الله ایمانی افزود: لازم است که در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه و جامعه، فضای حاکم، فضای احکام دینی باشد و فضای توجه به احکام الهی باشد و فضای توجیه گناه نباشد که متأسفانه برخی از دست اندر کاران و مسئولان نظام برای توجیه کارهای خلاف خود به مسائل شرعی استناد می‌کنند و کار خود را به عناوین خاصی به شرع نسبت می‌دهند در حالی که روح شرع و قانون دین از کارهای آنها بری است.

وی خاطرنشان کرد: تربیت اسلامی باید در جامعه شکل لازم را بگیرد و اگر درباره زندگی اسلامی بحث می‌کنیم، مترتب بر تربیت دینی و تربیتی است که نشئت گرفته از اسلام، قرآن و رساله مراجع تقلید باشد و این تربیت، تربیتی پایدار است و متأسفانه کاری که در حد جمهوری اسلامی باشد، انجام نگرفته است.

امام جمعه شیراز به سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هفته احسان و نیکوکاری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بین کارهای خیری که می‌شود انجام داد، کار خیری مهمتر و اثرگذارتر از رسیدگی به مستمندان واقعی و نیازمندان حقیقی نیست.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه مسئله رسیدگی به امور مردم از اولویت خاصی برخوردار است، گفت: باید مسئولان و مردم در ایام عید و این هفته و در همه ایام سال رسیدگی به امور محرومان را فراموش نکنند و توجه به زندگی آنها و رفع نیازمندی‌های آنان را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) برای رسیدگی به حال محرومان، خاطرنشان کرد: مسئولان نیز باید همانند پدری در حق فرزند خود، برنامه رسیدگی به محرومان را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/ج*1

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon