داگان سخنران اصلی تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو

داگان سخنران اصلی تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو

خبرگزاری تسنیم: طی تظاهرات بزرگی که قرار است علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شود، رئیس سابق موساد سخنران اصلی آن خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی "هاآرتص"، "مئیر داگان" رئیس سابق موساد سخنران اصلی تظاهرات علیه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل خواهد بود که قرار است روز 7 مارس در میدان رابین تل‌آویو برگزار شود.

وی که بارها سیاست‌های نتانیاهو را برای آینده و امنیت اسرائیل ویرانگر توصیف کرده بود در این سخنرانی خواستار تغییر رژیم خواهد شد.
این تظاهرات که با حمایت کمپین "میلیون‌ها دست مردمی" و چندین جنبش اجتماعی دیگر بوده با شعار "اسرائیل خواستار تغییر است" برگزار می‌شود.

داگان همچنین تاکید کرده است نتانیاهو اساسا تهدید موجودیتی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

سخنرانی آتی نتانیاهو در کنگره آمریکا با مخالفت‌های گسترده‌ای در داخل اسرائیل و آمریکا مواجه شده است.

این سخنرانی که به دعوت جان بینر رئیس کنگره آمریکا انجام خواهد شد موجب تشدید تنش در روابط نتانیاهو و اوباما شده است. این سخنرانی می تواند آزمون بزرگی برای استحکام روابط واشنگتن و تل آویو نیز باشد.

از سال 2009 میلادی که نتانیاهو و اوباما به قدرت رسیده اند، روابط پر تنشی را تجربه کرده اند. اختلافات دو طرف بر سر شهرک سازی رژیم صهیونیستی و شکست روند سازش خاورمیانه از مهمترین مواردی بوده که موجب بروز تنش در روابط اوباما و نتانیاهو شده است.

کاخ سفید ضمن مخالفت با سخنرانی نتانیاهو در کنگره، این مساله را نقض پروتکل ارزیابی کرده است. هدف اصلی نتانیاهو از این سخنرانی مشخص است: از بین بردن توافق هسته‌ای بین آمریکا و ایران، حتی اگر منجر به نابودی روابط نتانیاهو با اوباما شود.

به نظر نتانیاهو، توافق هسته ای با ایران به تهران اجازه خواهد تا طی سال های آینده به سلاح هسته‌ای نیز دست یابد. نتانیاهو پیش از ترک تل آویو به مقصد واشنگتن، گفت: من به کاخ سفید و رئیس جمهور آمریکا احترام می گذارم ولی در خصوص یک مساله جدی، این وظیفه من است تا هر کاری را برای امنیت اسرائیل انجام دهم.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را غیر سازنده و مخرب توصیف کرده که می تواند به روابط دو طرف، لطمه بزند.

در حالی که انتخاب مجدد نتانیاهو احتمالا قطعی به نظر می رسد، گروه های حامی اسرائیل در واشنگتن می خواهند مانع از این شوند که تنش در روابط نتانیاهو و اوباما در نهایت منجر به یک واگرایی راهبردی بین آمریکا و اسرائیل شود.

جرمی بن آمی رئیس و پایه گذار گروه لابی "جی استریت" در این باره گفت: اگر نتانیاهو در انتخابات اسرائیل پیروز شود، احتمالا اقدام نظامی یکجانبه‌ای را علیه ایران انجام خواهد داد، حتی اگر توافق هسته‌ای حاصل شود و این می تواند موجب تشدید روابط آمریکا و اسرائیل شود. نخست وزیر اسرائیل با تحریک اختلافات با آمریکا، در واقع در حال بازی با آتش است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان