مذاکرات هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است؛ توافقی طی هفته آینده حاصل نمی‌شود

مذاکرات هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است؛ توافقی طی هفته آینده حاصل نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد آمریکایی تأکید کرد که مذاکرات در خصوص محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته در جمع خبرنگاران تصریح کرد که هنوز موانع زیادی برای دستیابی به یک توافق با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به‌ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی، باقی مانده است و انتظار نمی‌رود که دو طرف طی هفته آینده به توافق برسند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حالی قرار است روزهای آینده با یکدیگر در سوییس دیدار و گفتگو کنند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا وارد واشنگتن می‌شود.

نتانیاهو قصد دارد روز سه‌شنبه آینده در جمع نمایندگان کنگره در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی سخنرانی کند. برخی جمهوری‌خواهان آمریکایی نیز از روند مذاکرات آمریکا با ایران، انتقاد کرده‌اند.

این مقام آمریکایی افزود: خیلی صریح، فکر می‌کنم که چالش برای کسانی که منتقد این توافقنامه هستند از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، این است که چه رویکرد جایگزینی می‌تواند بهتر عمل کند.

این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران افزود: ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هفته آینده جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی وی در مونتروی سوییس حضور خواهد داشت.

سفر نتانیاهو به واشنگتن دو هفته قبل از انتخابات سراسری اسرائیل خواهد بود و این مسئله با انتقادات زیادی در آمریکا و اسرائیل روبه‌رو شده است.

مقام‌های آمریکایی علناً نارضایتی و خشم خود را از اقدام جان بینر رئیس کنگره در دعوت از نتانیاهو اعلام کرده‌اند.

این مقام آمریکایی افزود: بدون دستیابی به توافق، ما نظارت گسترده بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهیم داشت. ولی با توافق، ما چشمان نظارتی زیادی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران خواهیم داشت و ظرفیت به‌مراتب بهتری برای تشخیص هر گونه تلاش بالقوه و پنهانی برای نقض توافقنامه و دستیابی به سلاح، خواهیم داشت.

وی در ادامه تأکید کرد: بی‌شک، مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و اختلافات کاهش یافته است ولی ما واقعاً نمی‌دانیم که آیا قادر خواهیم بود تا به یک توافق خوب نزدیک شویم یا نه، چرا که در نهایت این مسئله بستگی به تصمیمات ایران در خصوص پذیرش چنین رژیمی خواهد داشت.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان