مرخصی زندانیان در ایام نوروز افزایش می‌یابد


مرخصی زندانیان در ایام نوروز افزایش می‌یابد

خبرگزاری تسنیم: معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی گفت:‌ در صورت موافقت قوه قضائیه تعداد مرخصی‌های زندانیان کشور در ایام نوروز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اصغر جهانگیر در آئین افتتاح ساختمان جدید اداره زندان مشگین‌شهر اظهار داشت: پیگیری‌ها و اقدامات لازم در زمینه اعطای مرخصی به تعداد زیادی از زندانیان در ایام عید نوروز در کشور با قوه قضائیه انجام شده است تا در صورت موافقت تعداد این مرخصی‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اعطای مرخصی برای زندانیان در ایام عید نوروز تاثیر بسزایی برای خود فرد زندانی و خانواده وی دارد، گفت:‌ در صورت موافقت قوه قضائیه با افزایش مرخصی‌های زندانیان در ایام نوروز تعداد زیادی از زندانیانی که دارای شرایط لازم برای اعطای مرخصی باشند ایام عید نوروز را در کنار خانواده‌های خود به سر می‌برند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی با تاکید بر اهمیت حبس‌زدایی در کشور بیان کرد:‌ این امر یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری نیز بوده و ایشان تاکید بسیاری بر حبس‌زدایی داشته‌اند که در این راستا تلاش می‌کنیم با همکاری و مشارکت، مجلس، دولت و قوه قضائیه این امر در کشور تحق یابد.

جهانگیر افزود: با توجه به اعتبارات کم زندان‌ها این امر می‌تواند یکی از سیاست‌های راهگشا در این زمینه باشد و در کنار آن از مشکلات در حوزه کمبود فضای زندان‌ها نیز کاسته می‌شود که امیدواریم اقدام و همکاری سریع در این زمینه توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

وی با اشاره به حبس‌زا بودن مجازات‌ها تصریح کرد:‌ با سیاست حبس‌زدایی این رویه تغیر یافته و شیوه‌های جایگزینی که بتواند تاثیرگذار بوده و هم با توجه به کمبود اعتبارات و فضای زندان برای سازمان‌ زندان‌ها و هم برای زندانیان مفید و موثر باشد در مجازات‌ها اعمال می‌شود تا در این زمینه بتوانیم برنامه‌ریزی‌های اساسی را انجام دهیم.

معاون قوه قضائیه افزود:‌در سال‌های اخیر متاسفانه به سیاست حبس‌زدایی توجه خاصی نشده و تمامی مجازات‌ها حبس‌زا بود است که این امر زمینه بسیاری از مشکلات را فراهم آورده و با اجرای سیاست حبس‌زدایی و تامین اعتبار مورد نیاز شاهد ارائه خدمات مناسب به زندانیان می‌شویم.

جهانگیر با اشاره به کاهش جمعیت کیفری زندان‌های کشور بیان کرد:‌ در اوایل سال آینده به میزان 20 درصد جمعیت کیفری زندان‌های کشور کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند راهگشای پیشبرد بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها باشد.

وی در مورد اشتغال مددجویان زندان‌های کشور اظهار کرد: در این زمینه متاسفانه اقدامات عملی با میزان تعریف شده مطابقت نداشته و در این زمینه کارهای اساسی انجام نشده است که امیدواریم با حمایت‌های قوه قضائیه، دولت و مجلس بتوانیم این امر را در بین مددجویان با حرفه‌آموزی مناسب ترویج و گسترش دهیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی از استفاده از سیستم‌های الکترونیکی برای کنترل زندانیان خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح از سال آینده برای کنترل زندانیان در محیط خارج از زندان با خرید و استفاده از ابزارهای لازم اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon