حریم خصوصی در موبایل و برنامه‌های کاربردی


حریم خصوصی در موبایل و برنامه‌های کاربردی

خبرگزاری تسنیم: امروز حریم خصوصی در موبایل بسیار مهم شده است؛ همچنان که بررسی ها نشان داده برخی برنامه‌های کاربردی محبوب داده‌های مربوط به مکان گوشی، سن و جنسیت را بدون آگاهی کاربر جمع‌آوری می‌کنند و در دسترس عموم قرار می‌دهند.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، با گسترش استفاده از موبایل و پیرو آن توسعه برنامه‌های کاربردی، نگاه ها به موضوع حریم خصوصی موبایل حساس تر شده است و اخیرا در گزارش‌های متعددی به این مسائل و نگرانی‌ها پرداخته‌ شده است.

به عنوان مثال پایشی که در سال 2010 توسط وال‌استریت ژورنال انجام شد نشان داد که از 101 برنامه کاربردی محبوب موجود در نمونه مورد بررسی، 47 درصد مکان گوشی و 5 درصد اطلاعات مربوط به سن و جنسیت را بدون آگاهی یا رضایت کاربر به اشتراک می‌گذارند. به علاوه، برخی برنامه‌های کاربردی محبوب موبایل که داده‌ها را بدون آگاهی یا رضایت کاربر جمع‌آوری می‌کنند، این اطلاعات را در دسترس عموم قرار می‌دهند.

* پیچیدگی مسائل مربوط به حریم خصوصی در موبایل انتخاب و کنترل اطلاعات را برای کاربر دشوار می کند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کاربران می‌خواهند قادر به انتخاب و کنترل اطلاعات خود باشند و به ویژه انتظار دارند قبل از به اشتراک گذاری داده‌های خصوصی آنها نظیر مکان، از آنها سوال شود. همچنین آنها می‌خواهند در صورت نیاز، قادر به غیر فعال کردن قابلیت به اشتراک گذاری داده‌ها باشند. اما پیچیدگی مسائل مربوط به حریم خصوصی در فضای موبایل گاهی اوقات انتقال اثربخش انتخاب‌ها و حقوق به کاربران را دشوار می‌سازد.

همان طور که این کار برای فیس‌بوک در رسانه اجتماعی بر خط دشوار است. به عنوان مثال، تحقیق بازاری که در نوامبر 2012 توسط انجمن جهانی جی‌اس‌ام در برزیل و مکزیک انجام شد، نشان داد که بیش از نیمی از کاربران اینترنت موبایل که در یک وبگاه یا برنامه کاربردی ثبت نام کرده‌اند، بیانیه حریم خصوصی را بدون مطالعه آن را پذیرفته‌اند.

اکوسیستم جهانی موبایل، پیچیده و پراکنده است. مشخصه این اکوسیستم فقدان هماهنگی و سازگاری در نحوه برخورد با حریم خصوصی مصرف‌کننده است. این فقدان هماهنگی به کاربران در آشنایی با پیامدهای حریم خصوصی برنامه‌های کاربردی یا گزینه‌های حریم خصوصی موجود در این برنامه‌ها کمک نمی‌کند. حتی قوانین نیز ممکن است هماهنگ نباشد، به عنوان مثال در اروپا، قوانین حریم خصوصی الکترونیکی برای موقعیت‌یابی سلولی که توسط اپراتورهای موبایل انجام می‌شود اعمال می‌شود؛ اما این قوانین در مورد داده‌های مکانی دقیق‌تر جی‌پی‌اس WLAN اجرا نمی‌شود.

*ارائه راهکار حریم خصوصی موبایل توسط انجمن جهانی جی‌اس‌ام 

انجمن جهانی جی‌اس‌ام با تشخیص این چالش‌ها، رهبری جریان را بر عهده گرفته و راهکار «حریم خصوصی موبایل»‌ را راه‌اندازی کرده است.

این انجمن با همکاری اعضای خود، مجموعه‌ای از اصول «حریم خصوصی موبایل» را توسعه داده که نحوه اعمال حریم خصوصی در محیط موبایل را تشریح می‌کند، پس از این اقدام نیز بلافاصله توسعه مجموعه‌ای از رهنمودها برای حریم خصوصی برنامه‌های کاربردی توسعه یافته که نحوه پیاده‌سازی این اصول در سطح علمی را توصیف می‌کند.

این رهنمودها توسط برخی اپراتورهای موبایل اروپایی پیاده‌سازی می‌شود. این اپراتورها اخیرا یک چارچوب مسئولیت‌پذیری را نیز تصویب کرده و پذیرفته‌اند تا تضمین کنند رهنمودها به طور اثربخش اجرا می‌شوند. انجمن جهانی جی‌اس‌ام همچنین به انجام پژوهش‌هایی برای درک بهتر انواع و مقیاس دغدغه‌های مشتریان در خصوص حریم خصوصی موبایل می‌پردازد.

*خطر نقض حریم خصوصی و درز اطلاعات سازمانی متوجه موبایل های شرکتی

حریم خصوصی و امنیت داده‌های موبایل برای مصرف‌کنندگان کسب و کارهای وابسته نیز پیامدهای مالی و اعتباری فراوانی ایجاد می‌کند که یک مساله کلیدی است. با توجه به اینکه کارکنان انتظار دارند کار موبایل با استفاده از موبایل شخصی آنها انجام شود، روند رو به رشدی به سمت «همراه داشتن پایانه شخصی خود»‌در حال شکل‌گیری است که در آن کارکنان از طریق گوشی موبایل شخصی خود به محتوای کاری دسترسی می‌یابند.

در حالی که این روند می‌تواند تجربه فعالیت موبایل کارکنان را تسهیل کند، اما برای اداره‌های فناوری اطلاعات شرکت مشکلاتی در زمینه پایبندی به سیاست‌های استفاده مناسب ایجاد می‌کند. گزارش گارتنر در سال 2012، «همراه داشتن پایانه شخصی خود» را به عنوان دغدغه اصلی امنیت موبایل شرکتی مطرح کرد. برخی تولید‌کنندگان پایانه‌ها، اقداماتی را در راستای رفع این مسائل در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال، بلک‌بری به تازگی سیستم عامل بلک‌بری 10 خود را عرضه کرده که به کاربر شرکتی امکان ایجاد سیستم‌های مجزای شخصی و کاری و جابه‌جایی بین آنها را می‌دهد. بدین ترتیب، اهمیت این حوزه همزمان با حرکت کسب و کارها و کارکنان به سمت رویکرد «همراه داشتن پایانه شخصی خود» افزایش می‌یابد.

*حریم خصوصی، موضوعی مهم و موثر در اکوسیستم موبایل 

حریم خصوصی، مساله‌ای است که کل اکوسیستم موبایل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بنابراین مستلزم واکنش هماهنگ و مشارکتی است.

انجمن جهانی جی‌اس‌ام به تقویت گفت‌وگو در سطح اکوسیستم با سیاست‌گذاران و رگولاتورها ادامه داده و درصدد ایجاد انجمنی است که در آن ذی‌نفعان کل اکوسیستم موبایل به گردهمایی جهت بحث و گفت‌وگو در مورد دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی موبایل تشویق می‌شوند.

این کار به توسعه روش‌های اثربخش‌تر برای کمک به کاربران در مدیریت حریم خصوصی خود کمک خواهد کرد. چنین تلاش‌ها و برنامه‌هایی در بعضی اقدامات اخیر قابل مشاهده هستند؛ از جمله گزارش کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده با عنوان «برنامه‌های کاربردی موبایل برای کودکان»، انتشار «تجربیات موفق حریم خصوصی برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل»‌ توسط «نمایندگان حریم خصوصی کانادا»‌ و انتشار «حریم خصوصی رو به جلو؛ پیشنهادهایی برای اکوسیستم موبایل» توسط دادستان کالیفرنیا، کامالا هریس.

امید می‌رود اکوسیستم گسترده‌تر موبایل و سیاست‌گذاران بین‌المللی از رهبری اپراتورهای موبایل در ایجاد تجارت حریم خصوصی بهتر و هماهنگ‌تر تبعیت کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon