«آشورا ده»؛ جزیره‌ای که در آتش «مدیریت دو گانه» می‌سوزد


«آشورا ده»؛ جزیره‌ای که در آتش «مدیریت دو گانه» می‌سوزد

خبرگزاری تسنیم: جزیره «آشورا ده» به لحاظ تقسیمات کشوری جزء شهرستان بندر ترکمن به شمار می‌رود و طبیعتا باید مدیریت زیست محیطی آن توسط اداره حفاظت از محیط زیست استان گلستان انجام شود.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،جزیره «آشورا ده» در فاصله حدود 3 کیلومتری شهرستان بندرترکمن در استان گلستان قرار دارد.


وسعت این جزیره حدود 670 کیلومتر مربع است و به عنوان تنها جزیره دریای خزر به شمار می‌رود.

به گفته ترکمنی کار‌شناس امور جزیره آشورا ده، این جزیره پیش‌تر به عنوان روستای «آشورا ده» مسکونی بوده است اما در سال 1372 به علت بالا آمدن آب دریا، ساکنان این روستا به همراه ساکنان روستاهای ساحلی به جاهای دیگر منتقل شده‌اند.

وی می‌گوید: مردم بومی جزیره "آشورا ده" به خاطر حفظ مالکیت خود به این جزیره رفت و آمد دارند و در ایام گردشگری نیز به کسب درآمد از طریق جابجایی مسافران می‌پردازند.

طبق معمول اطلاعات دقیقی از جزیره آشورا ده در اختیار مردم نبود و رسانه‌ها هم به تبعیت از مسئولان تلاشی برای شناساندن این جزیره به مردم نداشتند تا آنکه «دعوایی به اصطلاح زیست محیطی – گردشگری» توجه همگان را به این جزیره زیبا جلب کرد و شاید مهم‌ترین فایده این «دعوا» شناساندن بیشتر جزیره آشور ده به مردم بوده است!

ماجرا از این قرار است که گفته می‌شود جزیره "آشورا ده" به شخصی واگذار شده تا با ساخت و ساز در این جزیره به امور گردشگری رونق دهد ولی سازمان حفاظت از محیط زست مانع آن شده چرا که معتقد است این اقدام، محیط زیست جزیره را نابود خواهد کرد.

فارغ از «دعوای حقوقی طرفین» که لابد هر کدام استدلالی برای ادعاهای خود دارند، مردم بومی منطقه نظرات قابل تاملی مطرح می‌کنند.
 
روز پنجشنبه – 7 اسفند ماه – هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ریاست علاء الدین بروجردی از جزیره "آشورا ده" بازدید کردند.

در این بازدید که حدود 2 ساعت به طول کشید، "حسن صادقلو" استاندار گلستان، "ابراهیم رحیم‌پور" معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه، "مجید صمدزاده صابر" رییس دبیرخانه خزر وزارت امور خارجه و فرمادار شهرستان بندر ترکمن نیز حضور داشتند.

همچنین محمدرضا محسنی ثانی رییس کمیته امنیت ملی، نوذر شفیعی رییس کمیته خزر، محمد اسماعیلی عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، طهماسبی معاون امنیتی و سیاسی استانداری گلستان و برخی مدیران کل و مسئولان ذیربط هیئت مذکور را همراهی می‌کردند.

هیئت مذکور با حضور در بخش‌های مختلف جزیره در روند امور قرار گرفتند و در مورد ظرفیت‌های این جزیره اطلاعاتی کسب کردند.

البته بازدید هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتباطی با مباحث امنیتی نداشت و صرفا در چارچوب وظایف نمایندگی بوده است چرا که طبق گفته محمد رضا محسنی ثانی رییس کمیته امنیت ملی مجلس موضوع «جزیره آشورا ده» یک بحثی محیط زیست – گردشگری بوده و غیر از این نیست.

برخی از اعضای حاضر در هیئت مذکور از توسعه نیافتن جزیره "آشورا ده" متاسف بودند و معتقد بودند وقتی چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد چرا باید توسط مردم ایران سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رونق یابد.

برخی اعضا نیز معتقد بودند در صورت توسعه جزیره "آشورا ده" می‌توان ضمن اشتغال آفرینی به توسعه منطق کمک کرد.

ترکمنی کار‌شناس امور جزیره آشوراده معتقد بود «مدیریت دو گانه محیط زیست» آفت توسعه و پیشرفت این جزیره شده است.
 
به گفته این کار‌شناس، جزیره آشورا ده به لحاظ تقسیمات کشوری جزء شهرستان بندر ترکمن و در مجموع جرء استان گلستان به شمار می‌رود و طبیعتا باید مدیریت زیست محیطی آن نیز توسط اداره حفاظت از محیط زیست گلستان انجام شود اما در اقدامی تعجب برانگیز مدیریت زیست محیطی این جزیره بر عهده اداره حفاظت از محیط زیست مازندارن است.

ترکمنی می‌گوید: همین امر باعث بروز اختلافات شده و مانع رشد و توسعه این جزیره می‌شود، در خواست صریح ما از خانم ابتکار این است تکلیف نظارت بر محیط زیست این جزیره را مشخص کند که قرار است کدام استان متولی نظارت باشد.

وی می‌افزاید: اصلا قرار نیست این جزیره واگذار شود، اگر هم قرار است هتل یا ساختمانی ساخته شود در شهرستان بندر ترکمن ساخته خواهد شد نه در داخل جزیره.

ترکمنی ادامه می‌دهد: ما هم حاضر نیستم حیات وحش این جزیره از بین برود ولی نباید به خاطر این بهانه‌ها مانع پیشرفت شوند.
 
یکی از بومیان جزیره که طبق گفته خودش زمانی در این جزیره معلم بوده و هیئت پارلمانی را در این سفر همراهی می‌کند، می‌گوید: بخشی از این جزیره با "میان‌کاله" هم مرز است، برخی‌ها می‌خواهند به گلستان فشار بیاورند تا با واگذار کردن جزیره آشورا ده به مازندارن موافق شود!

خادم یکی از پیشکسوتان جابجایی مسافران این جزیره می‌گوید: فاصله جزیره تا بندر ترکمن حدود 3 کیلومتر است، به راحتی می‌توان پل عابر رو گذر در این مسیر احداث کرد تا مسافران فاصله شهر تا جزیره را پیاده طی کنند و لذت ببرند.

ترکمنی کار‌شناس امور جزیره آشوراده معتقد است اگر مشکل «مدیریت دو گانه» جزیره آشوراده در حوزه زیست محیطی مرتفع شود بسیاری از مشکل حل خواهد شد.

وی می‌گوید: بخش عمده‌ای از خاویار کشور در دریای خزر تولید می‌شود که جزیره آشورا ده محل استقرار اداره تولید و بهربرداری ماهیان خاویاری است.

ترکمنی می‌گوید: به نظرم انجام ورزش‌های ساحلی در این جزیره هیچ آسیبی به اکو سیستم منطقه نخواهد زد حالا اینکه چرا برخی مسئولان با توسعه این جزیره مشکل دارند، نمی‌دانم به چه علت است.

البته یکی از نمایندگان عقیده دارد: نباید به خاطر برخی مسائل غیر ضرور مانع توسعه و پیشرفت جزیره آشورا ده شویم.

وی می‌گوید: باید سازمان حفاظت از محیط زیست موضوع جزیره "آشورا ده" را مدیریت و کنترل کند تا آنچه به نفع مردم و کشور است، رخ دهد.

این نماینده می‌گوید: اگر به توسعه مکان‌های این چنینی که ظرفیت بسیار بالایی برای جذب توریست دارند، توجه کنیم می‌تواند درآمد خوبی برای کشور در پی داشته باشد.

بنابراین باید منتظر توجه جدی مسئولان به این جزیره باشیم که آیا موفق خواهند شد آن را از آتش «مدیریت دو گانه» نجات دهد یا خیر؟
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
 
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon