۱۵هزار اصله نهال هفته منابع طبیعی در دهگلان غرس می‌شود


15هزار اصله نهال هفته منابع طبیعی در دهگلان غرس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان گفت: ۱۵هزار اصله نهال غیرمثمر هفته منابع طبیعی در شهرستان دهگلان غرس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهزاد شریفی‌پور صبح امروز در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات فرمانداری دهگلان اظهار داشت: 15هزار اصله نهال غیرمثمر هفته منابع طبیعی در شهرستان دهگلان غرس می‌شود.

وی گفت: این تعداد نهال غیرمثمر با همکاری شهرداری، سپاه، بسیج، هلال احمر، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها کاشته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان تاکید کرد: این تعداد نهال در سطح شهرستان به صورت رایگان توزیع خواهد شد که می‌طلبد مردم هم در زمینه نگهداری و کاشت آن، همکاری لازم را داشته باشند.

وی از اجرای نهضت درختکاری هم زمان با هفته منابع طبیعی (15 تا 22 اسفند) در این شهرستان خبر داد و گفت: هم زمان با هفته منابع طبیعی در این شهرستان اجرای طرح مزرعه درخت آغاز می‌شود.

شریفی‌پور افزود: این طرح در راستای ترویج درخت‌کاری بین کشاورزان در کنار دیگر محصولات کشاورزی  است و در قالب طرح به کشاورزان که مزرعه درخت‌کاری را اجرا کنند به ازای هر هکتار 2هزار و 500 اصله درخت سنبور به صورت رایگان اهدا می‌شود.

وی با اشاره به باد خیز بودن دشت دهگلان خاطر نشان کرد: کاشت درختان و نگهداری از آنها بسیار مهم و ضروری است زیرا علاوه بر تغییرات زیست محیطی، عاملی تاثیر گذار در مقابله با پدیده گرد و غبار و جلوگیری از ورود ریزگردها، کاهش آلودگی هوا، تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان بر ضرورت ترویج فرهنگ درخت‌کاری و توسعه فضای سبز تاکید کرد و گفت: کشاورزان هم باید با کاشت درخت در اطراف زمین‌های کشاورزی خود در مهار سرعت وزش باد تلاش کنند.

وی با اشاره به مصرف آب در بخش کشاورزی در کشور افزود: میانگین مصرف آب توسط مصرف‌کنندگان ایرانی 2 برابر مصرف جهانی است و اگر بتوانیم با برنامه و فرهنگ‌سازی 25 درصد مصرف آب را در کشور کاهش دهیم به وضعیت مطلوب خواهیم رسید.

شریفی پور گفت: به ازای هر 10 هزار هکتار یک نفر نیرو محافظ منابع طبیعی لازم است که در شهرستان دهگلان 96 هزار هکتار منابع طبیعی داریم که براین  اساس 10 نفر نیرو محافظ منابع طبیعی نیاز داریم که تنها 2 نفر به کار گیری شده است.

وی به آمار سند دار شدن منابع طبیعی شهرستان دهگلان اشاره کرد و افزود: در این شهرستان از مجموع 96 هزار هکتار منابع طبیعی 11هزار هکتار سند دار شده‌اند و 30 هزار هکتار هم تا پایان سال جاری سند دار خواهند شد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon