تراکم جمعیت کیفری مهم‌ترین مانع اجرای مطلوب سیاست‌های اصلاحی و تربیتی است

تراکم جمعیت کیفری مهم‌ترین مانع اجرای مطلوب سیاست‌های اصلاحی و تربیتی است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل بر ضرورت توسعه برنامه های کاهش جمعیت و استفاده از مجازات های جایگزین تاکید و آن را راهکاری برای حمایت از خانواده های زندانیان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها،  جهانگیر در ادامه سفر دو روزه به استان اردبیل در دیدار با آیت اله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به تراکم جمعیت کیفری گفت : تراکم جمعیت کیفری مهم‌ترین مانع در اجرای مطلوب سیاست های اصلاحی و تربیتی است چرا که وجود تراکم جمعیتی کیفیت ارائه برنامه هایی از قبیل آموزش، حرفه آموزی و همچنین سطح بهداشت را در زندان ها کاهش می دهد.

مشاور رئیس دستگاه قضا با تاکید بر تلاش قوه قضاییه بر اصلاح قوانین و اجرای مجازات های جایگزین حبس گفت: قوه‌قضاییه به دنبال راهکارهایی برای اصلاح قوانین و اجرای مجازات‌های جایگزین حبس است و با توجه به تصویب استفاده از پابند الکترونیکی در مجلس شورای اسلامی، سازمان زندان‌ها نیز آمادگی دارد تا در صورت تامین اعتبار لازم نزدیک به چهل هزار نفر از زندانیان را مشمول استفاده از این قانون نماید.

این مقام ارشد قضایی با تاکید مجدد بر حمایت از خانواده های زندانیان گفت : با ورود افراد به زندان خانواده های آنان از دو جهت دچار مشکل میشوند نخست اینکه با دور شدن از سرپرست خود دچار مشکلات مالی و فقر مضاعف میشوند و از جهتی به دلیل شرایط پیش آمده در معرض آسیب های اجتماعی متعدد قرار میگیرند پس ضروری است ضمن پیگیری سیاست کاهش جمعیت کیفری ، حمایت های لازم از خانواده های زندانیان صورت بگیرد.

جهانگیر سازمان زندان‌ها را نهادی مهم در عرصه تامین سلامت جامعه خواند و گفت : سلامت زندان، سلامت جامعه است چرا که اگر در زندان بیماری شیوع پیدا کند و فردی دچار بیماری شود با بازگشت مجدد فرد به جامعه این بیماری نیز با او وارد جامعه میشود و ضروریست که نهاد های مسئول بویژه وزارت بهداشت و درمان در این خصوص همکاری لازم را با سازمان زندان ها داشته باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه با اشاره به بودجه سازمان زندان ها گفت : بودجه سازمان زندان ها با ماموریت ها و وظایف این سازمان تناسبی ندارد و علیرغم پایین بودن بودجه این سازمان در سال گذشته ،متاسفانه در سال 94 نیز این کسر بودجه وجود دارد که در تلاش هستیم با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بتوانیم بخشی از این کسری بودجه را مرتفع نماییم.

محرومیت‌های اجتماعی جایگزین مناسب برای زندان

آیت‌الله سید حسن عاملی نیز در این دیدار با تقدیر از حضور رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در استان اردبیل گفت : زندان یک فرصت اجباری برای افراد فراهم می نماید تا با توجه به برنامه های فرهنگی موجود در زندان ها به بازسازی شخصیت خود بپردازند و این یک رسالت پیامبر گونه برای شماست تا با استفاده از فرصت پیش آمده به اصلاح افراد بپردازید.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر استفاده از مجازات های جایگزین حبس گفت : محرومیت از فرصت های اجتماعی می تواند جایگزین مناسب برای زندان و به تبع آن کاهش آسیب های زندان را در پی داشته باشد و باید سعی شود تا اینگونه مجازات را در جامعه نهادینه کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon