اهدای بیش از ۴۰۰ نسخه خطی به کتابخانه آستان قدس در سال جاری

اهدای بیش از 400 نسخه خطی به کتابخانه آستان قدس در سال جاری

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از اهدای ۴۶۷ نسخه خطی تا پایان دی‌ماه سال جاری به گنجینه مخطوطات این کتابخانه خبر داد و گفت: از این میزان، تعداد ۶۲ جلد به نسخ خطی قرآن اختصاص داشت.

محمدرضا فاضل هاشمی، رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهدای منابع جدید به کتابخانه این مرکز تا پایان دی‌ماه سال جاری گفت: از فروردین سال 93 تا دی‌ماه سال جاری تعداد 467 نسخه خطی به گنجینه این کتابخانه اهدا شده است که از این تعداد، 62 جلد مربوط به نسخ خطی قرآنی و 343 جلد نیز جزوه قرآنی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی تعداد 188 جلد کتاب چاپ سنگی و 84 جلد کتاب عکس از نسخ خطی که دربردارنده تصاویر جالب و مهم از نسخ خطی در کتابخانه‌های ایران و خارج از کشور بوده، به این کتابخانه اهدا شده است. در مجموع ما در این مدت تعداد 939 اثر اهدایی به کتابخانه داشته‌ایم. همچنین در این مدت خود کتابخانه نیز اقدام به خریداری تعدادی از منابع کرد که در همین حد فاصل زمانی تعداد 949 اثر نیز به صورت خریداری شده به گنجینه کتابخانه ملی افزوده شد.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی یادآور شد:‌ در مجموع از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه سال جاری تعداد یک‌هزار و 888 عنوان کتاب در قالب اهدا و خرید به کتابخانه افزوده شده است.

فاضل هاشمی در ادامه با بیان اینکه در اداره مخطوطات آستان قدس رضوی در حال حاضر حدود 80 هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود، ادامه داد: از جمله آثار نفیسی که در اداره مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود نهج البلاغه‌های بسیار قدیمی است که یکی از آنها متعلق به سال 544 هجری قمری است. یکی دیگر از نهج‌البلاغه‌های نفیسی که در این مجموعه نگهداری می‌شود، مربوط به اواخر قرن هفتم هجری است.

فاضل هاشمی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بزرگترین واقف کتب به این مجموعه است افزود: در حال حاضر حدود 16 هزار وقف مربوط به ایشان در این مرکز نگهداری می‌شود، همچنین برخی از کتابخانه‌های شخصی علما توسط ایشان در اختیار گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران